اختلال دفع در افراد مسن و راه های درمان


Dr. Ansari 4 تیر 1402 دقیقه مطالعه
اختلال دفع در افراد مسن و راه های درمان


بی اختیاری روده ناتوانی در کنترل حرکات روده است که منجر به دفع غیر ارادی می شود.

تصور می شود که از هر 10 نفر 1 نفر را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر این مشکل قرار می گیرد و می تواند افراد را در هر سنی مبتلا کند، اگرچه در افراد مسن شایع تر است. همچنین در زنان شایع تر از مردان است.بی اختیاری روده نشانه یک مشکل اساسی یا وضعیت پزشکی است.

بسیاری از موارد ناشی از اسهال، یبوست یا ضعیف شدن ماهیچه ای است که باز شدن مقعد را کنترل می کند.

همچنین می تواند به دلیل وضعیت های مزمن مانند هموروئید، دیابت، مولتیپل اسکلروزیس (MS) و زوال عقل ایجاد شود.


درمان بی اختیاری روده

بی اختیاری روده مشکلی نیست که از آن خجالت بکشید، بلکه تنها یک وضعیت پزشکی است که هیچ تفاوتی با مشکلاتی مثل دیابت یا آسم ندارد و طیف گسترده ای از درمان های موفق برای آن وجود دارد.
همچنیتن، بی اختیاری روده لزوما جزء روند طبیعی افزایش سن نیست. این مشکل معمولاً به خودی خود از بین نمی رود و اکثر افراد به درمان برای این بیماری نیاز دارند.
در بسیاری از موارد، با درمان مناسب، فرد می تواند عملکرد طبیعی روده را در طول زندگی خود حفظ کند.

درمان اغلب به علت و شدت آن بستگی دارد، اما گزینه های ممکن عبارتند از:

  • تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی برای رفع یبوست یا اسهال

  • برنامه های ورزشی برای تقویت عضلات کنترل کننده روده

  • دارو برای کنترل اسهال و یبوست

  • جراحی

  • طب مکمل یا جایگزین

 

طب سوزنی و درمان بی اختیاری روده

طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی مکمل و جایگزین، اغلب برای بیماری های مزمن عملکردی استفاده می شود و کاربرد آن در بی اختیاری مدفوع در سال های اخیر گسترش یافته است. مشخص شده که طب سوزنی در ناحیه لومبوساکرال، در مقایسه با طب سوزنی ساختگی (پلاسبو)، برای زنانی که از بی اختیاری ادرار استرسی رنج می برند، مؤثر است. این امر به دلیل تاثیر طب سوزنی بر تحریک عصبی است و ممکن است بر نتایج عملکردی یا کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بی اختیاری مدفوع نیز تأثیر بگذارد. در سال‌های اخیر، تعداد کارآزمایی‌های بالینی مربوط به درمان بی‌اختیاری مدفوع با طب سوزنی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. 

یررسی ها نشان می دهد، با انجام طب سوزنی، هسته tractus solitarius که اطلاعات حسی را هم از دستگاه گوارش و هم از گیرنده های مکانیکی پوست دریافت می کند، تحریک می شود. این امر منجر به فعال شدن عملکرد عصب اتونومیک از طریق ناحیه شکمی-جانبی بصل النخاع (RVLM) و/یا کمپلکس واگ پشتی می شود. مطالعه ژو و همکاران از تصویربرداری هسته ای مغناطیسی عملکردی (fMRI) برای نشان دادن تغییرات در مناطق خاص مغز و عملکرد دستگاه گوارش استفاده کرد و نشان داد که تکنیک‌های طب سوزنی ممکن است فعالیت پاتولوژیک مغز مرتبط با تحرک روده را از طریق مدولاسیون شبکه پردازش آوران هموستاتیک بهبود بخشد.

 

نمونه بالینی درمان عدم قطع مدفوع (طب سوزنی دکتر انصاری)

بیمار، ۷۹ ساله سابقه جراحی هموروئید داشتند. همچنین ایشان در زمان مراجعه به مطب ما دچار افت فشار خون بودند، آنژیوگرافی کرده و داروهایی مثل آسنترا و نیتروگلیسیرین مصرف می کردند. دلیل مراجعه ایشان قطع نشدن جریان مدفوع در هنگام اجابت مزاج بود (اسفنکتر مقعد قدرت کافی برای قطع جریان مدفوع نداشت). از آنجا که ایشان از شهرستان تشریف آورده بودن، درمان با طب سوزنی، لیزر آکوپانکچر گوش و لیزر موضعی به صورت فشرده برای ایشان انجام شد و بعد از اولین جلسه، بیمار برای ادامه درمان مراجعه نکردند. با پیگیری پرونده مشخص شد که این مشکل برای همیشه برطرف شده و ایشان بابت این موضوع بسیار متشکر بودند.

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

تلفن مشاوره:

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

منابع:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7927042/
  2. https://b2n.ir/p28472
  3. https://b2n.ir/q81282

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*