پیشگیری از یائسگی در سنین 40 تا 49 سال


admin 17 شهریور 1402 دقیقه مطالعه
پیشگیری از یائسگی در سنین 40 تا 49 سال

پیش یائسگی (پری منوپاز) چیست؟
پری یائسگی، به معنای “در حوالی یائسگی”، بسیاری از زنان را در سال های منتهی به یائسگی تحت تاثیر قرار می دهد. این دوره، یک مرحله انتقالی از زندگی است که در آن پریودها همچنان در حال رخ دادن هستند، اما عملکرد تخمدان کاهش می یابد و سطح استروژن شروع به کاهش می کند. بیشتر زنان در سنین 30 و 40 سالگی شروع به تجربه یائسگی می کنند و طبق کلینیک کلیولند، یائسگی می تواند 8 تا 10 سال قبل از یائسگی شروع شود.

علائم شروع پیش یائسگی

برخی از زنان تنها علائم خفیفی را در دوران پیش از یائسگی تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر با کاهش شدید استروژن، متوجه تغییرات فیزیکی، عاطفی و روانی قابل توجهی می شوند. پریودها اغلب نامنظم می شوند و دوره های قاعدگی کوتاه تر می شوند. علائم وازوموتور مانند گرگرفتگی، برافروختگی پوست و تعریق شبانه می تواند سال ها قبل از شروع یائسگی شروع شود. تغییرات خلقی، اختلالات خواب و اختلالات شناختی، مانند خستگی، افزایش وزن، ریزش مو و خشکی واژن شایع هستند. طب سوزنی و طب سنتی چینی (TCM) می تواند تسکین قابل توجهی را برای برخی از مشکل سازترین علائم پیش از یائسگی، بدون عوارض جانبی احتمالی داروهای دارویی ارائه دهد.

طب سنتی چینی (TCM) قبل از یائسگی را چگونه می بیند؟

بر اساس طب سنتی چینی (TCM)، چرخه های هورمونی بدن ارتباط نزدیکی با انرژی سیستم های کبد و کلیه دارد. کبد انبار خون است و مسئول باز شدن روان فرآیندهای چرخه ای بدن از جمله قاعدگی است. کلیه ها، جینگ یا جوهر حیاتی را ذخیره می کنند که به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. همه ما با مقدار ثابتی از جینگ وارد دنیا می‌شویم که پس از اتمام آن نمی‌توان آن را دوباره پر کرد. بنابراین، رویکرد TCM برای درمان پیش از یائسگی معمولاً شامل تقویت کلیه ها و تنظیم کبد است.

 

نمونه بالینی پیشگیری از یائسگی کامل در خانم 46 ساله

خانم ۴۹ ساله که ۳ سال قبل به علت کاهش ذخیره تخمدان با AMH برابر 0.06، FSH برابر 30 و LH برابر 54 به مطب ما مراجعه کردند.

همچنین ایشان مبتلا به آندومتریوز و سندرم تخمدان پلی کیستیک بودند.

۱۲ جلسه طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی رحم و تخمدان برای ایشان انجام شد. پس از این دوره درمانی تا یک سال هیچ مشکلی نداشتند و مشکل لکه بینی که قبل از مراجعه داشتند، به طور کامل برطرف شد.

پس از ۱۲ ماه، مجدداً مراجعه کردند و با چند جلسه طب سوزنی، قاعدگی ایشان کماکان به طور منظم ادامه یافت.

در فروردین ۱۴۰۲ به علت قطع پریود و گرگرفتگی مراجعه کردند که درمان به صورت هر دو هفته یکبار یا هفته ای یکبار انجام شد و مجدداً قاعدگی ایشان برگشت و هفته پیش پریود بودند.

 

آزمایش FSH و LH در یائسگی زودرس

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی در تهران

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

 

منبع:https://encircleacupuncture.com/perimenopause-5-ways-acupuncture-can-help/

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*