افزایش ذخیره تخمدان با اوریکولوتراپی و لیزر


Dr. Ansari 17 شهریور 1402 دقیقه مطالعه
افزایش ذخیره تخمدان با اوریکولوتراپی و لیزر

AMH پایین! آیا دیگر تخمکی تولید نمی کنم؟ آیا ذخیره تخمدان من کم شده یا نارسایی زودرس تخمدان دارم؟

اول از همه، AMH پایین به چه معناست؟ AMH مخفف Anti-Murllerian Hormone است که توسط فولیکول های کوچک در تخمدان ها تولید می شود. فولیکول کیسه کوچک پر از مایعات و حاوی تخمک است. بر اساس تئوری متعارف، هرچه سطح AMH پایین تر باشد، فولیکول های کوچک کمتری وجود دارد و در نتیجه تخمک های کمتری در تخمدان ها باقی مانده است. در صورتی که سطح AMH در سنین کمتر از 40 سال کمتر از 3/0 نانوگرم در میلی لیتر باشد، اغلب تشخیص کمبود یا کاهش ذخیره تخمدان یا نارسایی زودرس تخمدان داده می شود.

آیا یک زن می تواند با وجود کمبود AMH، ذخیرۀ تخمدانی کاهش یافته یا نارسایی زودرس تخمدان همچنان بارور شود؟

پاسخ: گاهی اوقات در صورت درمان اصولی با طب سوزنی و گیاهان دارویی این عمل امکان پذیر است. در اینجا دو مورد از دکتر لی (Dr. Lee) از ارواین (Irvine) کالیفرنیا آورده شده است:

مورد 1

آزمایشات کَتی 35 ساله، میزان FSH را برابر 23.6 و AMH را برابر 0.16 (کمترین مقدار قابل اندازه گیری در آزمایشگاه) نشان می داد. متخصص اندوکرینولوژی تولیدمثل (RE) به ایشان گفته بود چون AMH او کم است و کاهش ذخیره تخمدان و یائسگی زودرس دارد، تنها راه بارداری از طریق IVF با تخمک اهدایی است. او در ژوئیه سال 2011 به مطب من آمد و با طب سوزنی و درمان گیاهی سه بار در طی یکسال باردار گردید (دو بارداری اول منجر به سقط جنین شد) و در بارداری سوم پسرش در آوریل 2013 به دنیا آمد.

معنی AMH کمتر از 16/0 در مورد وی به چه معناست؟ آیا او ذخیره تخمدانی کاهش یافته و نارسایی زودرس تخمدان داشت؟ در مورد او، سطح AMH پایین دلالت بر این داشت که تعداد فولیکول های در حال رشد کمتری در آن سیکل داشته است. این بدان معنا نیست که هیچ تخمکی در تخمدانهای او باقی نمانده و همچنین به معنای نارسایی تخمدانهای او نیست. درک این نکته ضروری است که قبل از رسیدن فولیکولها به اندازه های کوچک (2 تا 5 میلی متر)، این فولیکول ها در ابعاد فوق العاده کوچک، یعنی اندازه های میکروسکوپی (30 تا 60 میکرومتر) به نام فولیکول های اولیه باقی می مانند. این فولیکولهای اولیه مقدار قابل توجهی AMH تولید نمی کنند؛ بنابراین، غیر قابل تشخیص هستند، اما در هر صورت، در بافت تخمدان ها وجود دارند. فولیکول های اولیه حدود 9 ماه در تخمدان ها سپری می کنند تا مراحل اولیه و ثانویه را طی کنند و به اندازه کافی بزرگ شوند تا به سایز فولیکولهای آنترال که در سونوگرافی قابل مشاهده هستند، برسند. در این سایز است که فولیکول آنترال شروع به تولید مقادیر قابل اندازه گیری AMH می کنند.

هنگامی که می بینید AMH کم است و به این نتیجه می رسید که نارسایی تخمدان وجود دارد، مانند این است که بگویید کارخانه اتومبیل هنگامی که تعداد اتومبیل کمتری تولید می کند، از دور خارج است. این معنی ممکن است صادق باشد، اما دلایل دیگری مانند اعتصاب نیروی کار یا کمبود برخی از قطعات خودرو نیز ممکن است دلیل تولید کمتر اتومبیل باشد. کلید موفقیت در هر دو مورد، هم ماشین و هم تخمک، دانستن چگونگی از سرگیری مجدد تولید است. اینجاست که دانش عمیق در مورد طب سوزنی چینی و گیاهان دارویی و داروهای غربی، تخصص بالینی وسیع و تجربه موفقیت آمیز مورد نیاز است.

مورد 2

زن 40 ساله اهل سن دیگو در تاریخ 9/10/2011 به کلینیک طب سوزنی من در ارواین مراجعه کرد. FSH وی در 8/2011 برابر با  mIU/ml 38 بود. AMH او در 6/2010 برابر با 3/0 میلی گرم در میلی لیتر و مقدار پایینی بود. به او نیز گفته شده بود که به دلیل کمبود AMH و کاهش ذخیرۀ تخمدان، تنها گزینه، IVF با تخمکهای اهدایی است. وی درمان خود را با من آغاز کرد و در 11/4/2011 به طور طبیعی با طب سوزنی و طب گیاهی باردار شد. پسرش در ژوئیه 2012 به دنیا آمد.

او برای فرزند دوم مجددا در تاریخ 1/5/2013 و در سن 42 سالگی به من مراجعه کرد. در آن زمان FSH برابر با43 ، E2  یا استرادیول برابر 74 وAMH  کمتر از 0.16 بود. او با طب سوزنی و طب گیاهی مجددا به طور طبیعی در 3/2/2013 باردار شد. وی اکنون 43 ساله است و در 12/2013زایمان کرد. متخصص زنان در سن دیگو با اولین بارداری او بسیار شگفت زده شده بود، اما با دومین زایمان طبیعی با طب سوزنی و درمان گیاهی در سن 43 سالگی، با FSH  برابر 43 و AMH کم تر از 0.16 نانوگرم در میلی لیتر بسیار بیشتر شگفت زده شد. باز هم، AMH پایین او به این معنی است که در طول سیکل ماهانه فولیکول آنترال در حال رشد کمتری داشته است، اما اگر کسی بداند که چگونه به آن تخمک کمک کند، تنها یک فولیکول که حاوی یک تخمک مطلوب است، برای یک بارداری موفق کافی است.

آیا AMH می تواند افزایش یابد؟ بله.

در حال حاضر در حال درمان یک زن 39 ساله هستم. AMH او در 2/2013 برابر با 0.21 بود. او در اوایل ماه می 2013 طب سوزنی و گیاهان دارویی را در مطب من شروع کرد. AMH در اواخر ماه ژوئیه در همان سال، یعن در کمتر از سه ماه به 1.2 یا 6 برابر افزایش یافت، هرچند هنوز باردار نشده است.

نکته: دو مورد فوق نشان می دهد که ممکن است فرد با طب سوزنی اصولی و درمان گیاهی با AMH کم به طور طبیعی باردار شود. این بدان معنا نیست که هر کس می تواند به طور طبیعی با طب سوزنی و درمان گیاهان در زمان کم بودن AMH باردار شود. همچنان سن مهمترین عامل در تعیین کیفیت تخمک و نتیجه تلاش برای لقاح و بارداری طبیعی است. در زنان مسن با هر سطحی از AMH تخمک های اهدایی گزینه ای مؤثر است.

منبع:https://acupuncturebydrlee.com/

 

نمونه بالینی افزایش ذخیره تخمدان (طب سوزنی دکتر عباس انصاری)

خانم ۴۷ ساله به دلیل قاعدگی نامنظم و کاهش خونریزی قاعدگی از شهرستان به مطب ما مراجعه کردند. در زمان مراجعه میزان AMH برابر ۰/۰۱ بود و متخصص زنان به ایشان پیشنهاد تخمک اهدایی داده بودند. پس از چندین جلسه درمان با طب سوزنی، لیزر آکوپانکچر، لیزر موضعی رحم و تخمدان و همچنین اوریکلوتراپی ذخیره تخمدان ۱۰ برابر شد و به ۰/۱ رسید و با ادامه درمان ذخیره به ۰/۳ افزایش پیدا کرد. در زمان مراجعه تخمدان چپ غیر فعال بود و هم اکنون این تخمدان مجدداً فعال شده و سونوگرافی، فولیکول بالغ را در این تخمدان نشان می‌دهد. امیدوارم با ادامه درمان بارداری طبیعی اتفاق بیفتد.

آزمایش ذخیره تخمدان یا AMH پس از 9 جلسه درمان با طب سوزنی و لیزر

آزمایش ذخیره تخمدان- AMH- بعد از درمان با طب سوزنی و لیزر

سونوگرافی ضخامت اندومتر- پس از 9 جلسه درمان با طب سوزنی و لیزر

 

 

سونوگرافی پس از 14 جلسه درمان با طب سوزنی و لیزر

 

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی در تهران

09106642920

02126767205

پیج اینستاگرام: @dr.abbas_ansari

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*