کاهش هورمون های FSH و LH و بازگشت پریود


Dr. Ansari 9 خرداد 1403 دقیقه مطالعه
کاهش هورمون های FSH و LH و بازگشت پریود

آزمایش FSH یکی از آزمایش‌های هورمونی خون است که با اهداف مختلف انجام می‌شود. یکی از کاربردهای اصلی این آزمایش، تشخیص دلایل ناباروری در زنان است. هورمون FSH بر عملکرد تخمدان و بیضه‌ها تأثیر دارد و همچنین برای بررسی وضعیت مردانی با تعداد اسپرم پایین توصیه می‌شود.

هورمون تحریک‌کننده فولیکول (FSH) در تولید مثل زنان و مردان نقش دارد و توسط غده هیپوفیز تولید و تحت کنترل سیستم پیچیده‌ای شامل هیپوتالاموس، هیپوفیز و هورمون‌های تخمدان‌ها در زنان و بیضه‌ها در مردان است. غده هیپوتالاموس هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH) ترشح می‌کند که این هورمون باعث ترشح FSH و LH از هیپوفیز می‌شود.

اگر آزمایش FSH در یک زن نشان دهد که سطح هورمون FSH بیشتر از حد نرمال است، احتمالاً یکی از اختلالات زیر رخ داده است:

  • یائسگی
  • کاهش عملکرد تخمدان یا مشکلات تخمدانی
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (برهم خوردن تعادل هورمون‌های زنانه و ایجاد کیست)
  • اختلال کروموزومی
  • کاهش تولید تخمک با کیفیت و قابلیت باروری

باید توجه داشت که سن نقش مهمی در باروری زنان دارد. با افزایش سن، احتمال تولید تخمک با کیفیت کاهش می‌یابد. پزشکان معمولاً تست هورمون FSH را همراه با آزمایش‌های دیگر که سطوح هورمون لوتئینیزه (LH)، استرادیول و پروژسترون را بررسی می‌کنند، برای ارزیابی ذخایر تخمدانی انجام می‌دهند.

 

مورد زیر بالا رفتن هورمون های FSH و LH و قطع پریود (بروز یائسگی زودرس) و کاهش این هورمون ها و باگشت مجدد پریود را نشان می دهد.

 

نمونه بالینی کاهش هورمون های FSH و LH با طب سوزنی و اوریکولوتراپی

خانم ۴۰ ساله دو سال قبل از مراجعه به مطب ما پریود نمی شدند. در زمان مراجعه، FSH و LH به ترتیب برابر 93.85 و 42 و میزان هورمون AMH برابر 0.01 بود. پس از ۱۲ جلسه درمان با طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر، اوریکولوتراپی و لیزر رحم و تخمدان، خوشبختانه پریود شدند و آزمایشی که به درخواست خودشان انجام شده بود، کاهش FSH و LH به 24 و 15 و افزایش AMH به 0.02 را نشان می داد. پس از این پریود مجدداً ۴ جلسه درمان با طب سوزنی دریافت کردند که نتیجه آن کاهش بیشتر FSH (به 10) و LH (به 4) و افزایش ذخیره (به 0.06) بود. همچنین، علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی برطرف شده است. درمان جهت بهبود کیفیت تخمک ها و افزایش AMH ادامه دارد.

 

FSH و LH قبل از درمان

 

سونوگرافی کاهش ضخامت اندومتر

 

FSH و LH بعد از درمان

 

تاثیر یک دوره طب سوزنی بر هورمون های FSH و LH

 

کاهش هورمون های FSH و LH با طب سوزنی

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*