فراموش کردن فوت فرزند با لیزر گوش


Dr. Ansari 27 شهریور 1402 دقیقه مطالعه
فراموش کردن فوت فرزند با لیزر گوش

فکر کردن به حوادث و خاطرات گذشته امری طبیعی به حساب می آید. با اینحال، زمانی که یادآوری مداوم این خاطرات مانع فعالیت ها و روابط نرمال زندگی روزمره شود، به تبع می‌تواند سلامت روان را تحت تأثیر قرار دهد. اگر حس می کنید یادآوری مداوم و ناخواستۀ خاطرات آزاردهنده و ناخوشایند، روز به روز بیشتر و غیرقابل کنترل تر می‌شود، لازم است به دنبال راه چاره باشید تا از بروز مشکلات سلامت بیشتر جلوگیری شود.

 

اختلال استرس پس از سانحه چیست و آیا درمان می شود؟

برخی از افرادی که با یک رویداد آسیب زا مواجه می شوند، اختلال مزمنی معروف به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را تجربه می کنند. آمارها حاکی از آن است که بین 5 تا 40 درصد بازماندگان تروما ممکن است دچار PTSD شوند. این سؤال که چرا برخی افراد بیش از دیگران تحت تأثیر قرار می گیرند، پاسخ ساده  ای ندارد ، چرا که عوامل زیادی در این امر دخیل هستند. این عوامل عبارت اند از:

  • زندگی شخص قبل از تروما
  • تجربه او از دیگر وقایع ترسناک در گذشته
  • شدت ترومای فعلی
  • آنچه در زندگی او هنگام تلاش برای بهبودی اتفاق می افتد

 

تروما مسئله ای بسیار شخصی است. چیزی که باعث آسیب یک شخص می شود، می تواند برای دیگران از اهمیت کمتری برخوردار باشد. منشأ این تغییر در واکنش افراد به حوادث ناشی از تفاوت در شخصیت فردی، اعتقادات، ارزشهای شخصی و تجربیات قبلی آنها (به ویژه سایر وقایع آسیب زا در زندگی آنها) است. همچنین، تجربه هر فرد از یک حادثه منحصر به همان فرد است. با این حال، در همه موارد فرد یک واقعه تهدیدآمیز را تجربه کرده که باعث شده است با ترس شدید، درماندگی یا وحشت با آن پاسخ دهد.

اثرات منفی PTSD  و خاطرات ناخوشایند

خاطرات منفی و آزاردهنده می‌توانند به طرق متفاوت بر احساس، تفکر یا رفتار ما تأثیر بگذارند، از جمله:

  • پاسخ‌های فیزیکی؛ فرد ممکن است به دلیل اضطراب یا ترس ناشی از یک خاطره منفی، علائم فیزیکی مثل عرق کردن، سرد شدن دست و پا، لرزش، افزایش ضربان قلب و تنفس سریع را تجربه کند.
  • پاسخ‌های عاطفی؛ خاطرات آزاردهنده می‌توانند طیف وسیعی از احساسات منفی از جمله غم، اضطراب، وحشت، یا خجالت را موجب شوند.
  • پاسخ‌های شناختی؛ خاطرات می‌توانند بر نحوه فکر کردن فرد در مورد خود و توانایی هایش برای مقابله نیز اثرگذار باشد.

 

درمان

لیزر خاطرات یا لیزر احساسات، روش موثری برای فراموش کردن بار آزاردهندۀ اتفاقات ناگوار و خاطرات بد گذشته و نیز درمان انواع فوبیاها (ترس از ارتفاع، فضای بسته، حیوانات، هواپیما و …) است. در این روش، نقطه مربوطه بر روی گوش را با استفاده از لیزر کم توان به مدت چند دقیقه تحریک می کنیم که روشی بدون درد و فاقد عارضه جانبی است.

بررسی ها نشان داده است ورود سوزن به نقاط خاصی از گوش تاثیر قدرتمندی در پاکسازی موضوعات آزاردهنده از مغز دارد؛ ورود سوزن تغییرات شیمیایی در سیستم لیمبیک مغز را موجب می شود که بر احساسات و هیجانات، رفتارها، حافظه بلند مدت و بویایی اثر می گذارد. بر این اساس، بیماران پس از این نوع درمان، تفاوت هایی در آنچه در باره آن فکر می کنند یا به خاطر می آورند، احساس خواهند کرد.

 

نمونه بالینی استفاده از لیزر خاطرات برای فوت فرزند (دکتر عباس انصاری)

مراجعه کننده عزیز، متاسفانه به دلیل از دست دادن دخترشان طی یک حادثه در سال ۹۹، دچار افسردگی شدید با علائم گریه، بی‌خوابی، عصبانیت، پرخاشگری و افکار آشفته شده بودند. ایشان از طریق یکی از نزدیکان خود با درمان‌های ما آشنا شدند.

☯️ پس از دو جلسه لیزر خاطرات، طب سوزنی و لیزر آکوپانکچر، این خاطره تلخ بسیار کمرنگ‌تر شده و مانند قبل برای ایشان آزاردهنده نیست. پس از درمان ایشان توانستند با این موضوع کنار بیایند و آن را بپذیرند، بدین ترتیب، خوشبختانه افکار آشفته و پرخاشگری نیز برطرف شده است.

 

 

ایشان هم اکنون به عنوان همراه یکی از بستگان که متاسفانه تجربه مشابهی داشته و در وضعیت روحی بدی هستند، مراجعه کرده اند. امیدواریم ایشان نیز درمان موفقیت آمیزی داشته باشند.

 

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی در تهران

تماس جهت مشاوره رایگان:

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.Abbas_ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*