درمان اضطراب شدید و حملات پانیک


Dr. Ansari 1 تیر 1402 دقیقه مطالعه
درمان اضطراب شدید و حملات پانیک

با افزایش محبوبیت درمان با طب سوزنی، تحقیقات بیشتری برای بررسی اثربخشی آن در حال انجام است. تحقیقات انجام شده فعلی بر این باور است که طب سوزنی می تواند در درمان علائم حملات پانیک و سایر اختلالات اضطرابی موثر باشد.

فواید طب سوزنی برای حملات پانیک و اضطراب

اضطراب عمومی

اکثر مطالعات پیرامون موضوع طب سوزنی و اختلالات اضطرابی بیشتر بر اضطراب عمومی متمرکز شده اند و وضعیت خاصی مانند حملات پانیک کمتر مورد بررسی  قرار گرفته است. با این حال، یک بررسی در سال 2021 نشان داد که طب سوزنی می تواند در کاهش علائم اضطراب، به ویژه در مقایسه با سایر درمان ها مانند دارو مفید باشد،

جنگ یا گریز

مطالعه انجام شده در سال 2016 بر روی موش‌ها گزارش داد که طب سوزنی در کاهش اضطراب موثر است، و محققان بر این باورند که طب سوزنی بر واکنش بدن به مکانیسم پاسخ جنگ یا گریز (fight-or-flight) تأثیر می‌گذارد. این امر می تواند برای اختلالات اضطرابی خاص مانند حملات پانیک که در آن افراد حملات ناگهانی وحشت یا ترس دارند، مفید باشد.

مقایسه با سایر درمان ها

طبق مطالعه‌ انجام شده در سال 2015، طب سوزنی علاه بر ایمنی، گزینه درمانی مناسب برای کسانی است که به روش‌های درمانی دیگر پاسخ خوبی نداده‌اند. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان پس از 10 جلسه 30 دقیقه‌ای طب سوزنی، کاهش قابل توجهی در سیستم‌های اضطرابی را تجربه کردند؛ کاهشی که از طریق درمان‌های سنتی‌تر مانند روان‌درمانی و دارو مشاهده نشد.

مکانیسم طب سوزنی برای اضطراب و حملات پانیک

چندین نظریه وجود دارد که چگونه طب سوزنی به حملات پانیک و سایر اختلالات اضطرابی کمک می کند. یکی از این نظریه ها این است که طب سوزنی ترشح اندورفین ها و هورمون هایی مانند سروتونین را تحریک می کند. نظریه دیگری توضیح می دهد که طب سوزنی سیستم عصبی را تنظیم و سیستم عصبی سمپاتیک (پاسخ جنگ یا گریز) را سرکوب می کند و سیستم عصبی پاراسمپاتیک (استراحت و گوارش) را به تعادل باز می گرداند.

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان حملات پانیک

مطالعه امیدوارکننده ای در سال 2015 گزارش داد که بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی با 10 جلسه درمان با طب سوزنی، کاهش قابل توجهی در علائم در 10-12 هفته نشان دادند. با این حال، مدت زمانی که طول می کشد تا طب سوزنی عمل کند، تا حد زیادی به فرد، شدت وضعیت او و تعهدش برای بهبود بستگی دارد.

به عنوان یک قاعده کلی، اغلب توصیه می شود که بیماران در ابتدا، 1-2 جلسه در هفته به مدت 4 هفته طب سوزنی داشته باشند. در این مرحله، برخی از مراجعان شروع به درک نتایج می‌کنند و درمان‌ها را می‌توان به یک بار در هفته کاهش داد تا زمانی که وضعیت برطرف شود یا پیشرفت نکند.

نمونه بالینی درمان اضطراب و پانیک در مطب دکتر عباس انصاری

بیمار ۵۰ ساله در اواخر اسفند ۱۴۰۱ دچار حملات پانیک شدید می شدند و به صورت ناخودآگاه، حتی بدون وجود محرک های استرسی، حملات اضطرابی و تپش قلب شدیدی را تجربه می کردند، به طوری که حالت خفگی به ایشان دست می‌داد. وضعیت به گونه ای بود که هر دو شب یکبار به اورژانس مراجعه می‌کردند و با تزریق سرم و آرامبخش بهبود می‌ یافتند.

این وضعیت به مدت دو ماه ادامه داشت تا اینکه ایشان از طریق یکی از دوستان با مطب ما آشنا شدند.

سه جلسه درمان با طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر برای ایشان انجام شد که پس از آن یا تپش قلب نداشتند و یا تپش قلب خفیف و کوتاه مدت را تجربه می کردند.

همچنین ایشان ترس از تاریکی، تونل و فضاهای بسته داشتند؛ به طوری که موقع خواب نیز باید چراغ را روشن می‌گذاشتند که برای این مشکل نیز به طور همزمان درمان انجام شد. خوشبختانه فوبیای تاریکی و فضای بسته نیز به طور کامل بهبود یافته است. ایشان در حال حاضر در حال تکمیل دوره درمان هستند.

ما برای دستیابی به نتایج مطلوب، علاوه بر طب سوزنی و لیزر بدن، از نقاط طب سوزنی گوش (اوریکولوتراپی) نیز بهره می بریم. تحریک نقاط گوش نیز با لیزر کم توان (LLLT) صورت می گیرند. علاوه بر فوبیای تاریکی، این روش برای انواع دیگر فوبیا از جمله فوبیای پرواز (ارتفاع)، فوبیای حیوانات، فوبیای رانندگی و فراموش کردن خاطرات بد گذشته نیز کاربرد دارد و روشی بسیار موثر می باشد.

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

تماس جهت مشاوره رایگان:

02126767205

0910664292

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

منبع:https://annals-general-psychiatry.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12991-021-00327-5

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*