درمان چاقی با طب سوزنی


admin 9 اردیبهشت 1402 دقیقه مطالعه
درمان چاقی با طب سوزنی

بیش از 2 میلیارد بزرگسال در سراسر جهان دارای اضافه وزن یا چاق هستند و شیوع چاقی در سطح جهان همچنان در حال افزایش است. چاقی و اضافه وزن یک عامل خطر برای فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا، کبد چرب، بیماری های قلبی- عروقی و آپنه خواب مورد توجه است. این مشکلات نه تنها هزینه های مرتبط با مراقبت های بهداشتی را افزایش می دهد، بلکه کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد. در حال حاضر، چاقی به وضعیت اپیدمی جهانی رسیده و یک نگرانی جدی محسوب می شود.

علل و درمان چاقی- اضافه وزن

علت چاقی تجمع مزمن و بیش از حد چربی بدن است که ریشه در اختلالات طولانی مدت در متابولیسم انرژی و تنظیم اشتها دارد. میزان چاقی معمولاً با استفاده از شاخص توده بدنی (BMI) اندازه گیری می شود. علت چاقی حاصل تعامل پیچیده ای است که شامل استعداد ژنتیکی، رفتار فردی و عوامل محیطی است. اگرچه مطالعات متعددی در مورد چاقی انجام شده است، مکانیسم‌های بالقوه زیربنایی این اختلال همچنان نامشخص است. درمان های مرسوم برای درمان چاقی شامل محدودیت رژیم غذایی، ورزش بدنی و جراحی چاقی است. اصلاح سبک زندگی اغلب اولین خط درمان چاقی است. با این حال، کاهش وزن حاصل از این روش حداقل است. علاوه بر این، مطالعات بر روی رژیم غذایی و رفتار درمانی نشان داده است که حفظ ثبات وزن زمانی که چاقی با تغییرات متابولیک مختلف همراه است، دشوار می باشد.

طب سوزنی و نمونه بالینی درمان چاقی

طب سوزنی، یکی از قدیمی ترین روش های درمانی پزشکی و بخش مهمی از طب سنتی چین (TCM)، حداقل 3000 سال است که به طور گسترده برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. طب سوزنی یکی از محبوب‌ترین رویکردهای مکمل و جایگزین است که توسط WHO و مؤسسه ملی بهداشت (NIH) تأیید شده است؛ درمانی ایمن و ارزان که در آن سوزن‌های فولادی ضد زنگ در نقاط طب سوزنی خاص قرار می‌گیرند. اثربخشی درمان با تحریک الکتریکی یا با استفاده از لیزر کم توان بیشتر می‌شود. طب سوزنی الکتریکی (EA) تکنیکی است که طی سال‌ها تکامل یافته و شامل هدایت محرک‌های الکتریکی با استفاده از سوزن‌های طب سوزنی در فرکانس‌های خاص است. پارامترهای EA مانند شکل موج، فرکانس، شدت و زمان تحریک با دقت توسط متخصص طب سوزنی تعیین می شود. گزارش شده است که طب سوزنی اثرات مثبتی بر سیستم عصبی مرکزی، متابولیسم، سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدن و در درمان چاقی دارد. طب سوزنی ممکن است با تنظیم اشتها و مصرف انرژی باعث کاهش وزن شود، با این حال، مکانیسم خاص طب سوزنی برای چاقی هنوز یک زمینه جدید است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مراجعه کننده عزیز، یک ماه و نیم پیش برای ورم شدید بدن و نیز چاقی مراجعه کردند. درمان با طب سوزنی و اوریکولوتراپی (طب سوزنی گوش) برای ایشان انجام شد و در طول یک ماه و نیم حدود 3.5 کیلو کاهش وزن داشتند و 2 سایز کم کردند. ایشان در این مدت هیچ رژیم یا پرهیز غذایی خاصی نداشتند.

☯️ از دیدگاه طب چینی، تجمع چربی و چاقی نتیجه عدم تعادل بدن است و در صورتی که بدن تعادل خود را بازیابد، چاقی نیز برطرف خواهد شد. از آنجا که طب سوزنی بدن را به تعادل و بالانس می رساند و باعث افزایش سوخت و ساز می شود، کاهش وزن به راحتی برگشت ندارد.

منبع: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2021.632324/full

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*