درمان آسیب های ورزشی با طب سوزنی


Dr. Ansari 2 اردیبهشت 1402 دقیقه مطالعه
درمان آسیب های ورزشی با طب سوزنی

آسیب های ورزشی معمولا در طول مسابقات، دوره های آموزشی یا ورزش های تناسب اندام رخ می دهند. در طب سنتی چینی، آسیب ورزشی به عنوان «آسیب عضله و تاندون» شناخته می شود و پاتوژنز آن شامل آسیب به کانال های (طب سوزنی) و انسداد عروق خونی است که منجر به اسپاسم ناگهانی، تورم و درد می شود.

هدف از درمان «بهبود اسپاسم و درد، برطرف کردن گرفتگی (استاز)، و از بین بردن رکود خون» است.

تاثیر آسیب های ورزشی عمیق است. این آسیب‌ها مانع از شرکت منظم ورزشکاران در تمرینات و مسابقات می‌شود، عملکرد ورزشی را با مشکل مواجه می‌کند و حتی به فعالیت های حرفه‌ای کوتاه لطمه می‌زند. برای دوستداران ورزش معمولی، آسیب های ورزشی می تواند بر سلامت، مطالعه و کار تأثیر بگذارد و تأثیرات روانی نامطلوبی داشته باشد و مانع از پیشرفت طبیعی ورزش شود. علاوه بر این، بیماری های پزشکی ورزشی به طور مکرر رخ می دهد و بار اقتصادی شدیدی را نه تنها برای هزینه های پزشکی بلکه برای زندگی شخصی فرد ایجاد می کند. بنابراین، کاوش در درمان‌های کم‌هزینه، پربازده و مقرون‌به‌صرفه هم برای افراد و هم برای جامعه بسیار حائز اهمیت است و درمان‌های TCM به دلیل مزایای منحصربه‌فرد، کاربردهای گسترده‌ای در درمان بیماری‌های پزشکی ورزشی دارند.

تاثیر طب سوزنی بر درمان آسیب های ورزشی

مطالعات متعدد نشان می دهد که طب سوزنی برای درمان انواع آسیب های ورزشی استفاده می شود. می توان از آن برای آسیب های حاد، اختلالات مزمن و دوره نقاهت استفاده کرد. به عنوان مثال، طب سوزنی در نقطه Xiaojie همراه با دستکاری تنظیم تاندون به یک اثر ضد درد ظاهری و رفع تومور در پیچ خوردگی مچ پا دست می یابد. در طول توانبخشی پس از عمل پارگی حاد تاندون، طب سوزنی همراه با تمرین توانبخشی می تواند عملکرد فلکسور پلانتار مچ پا را بهبود بخشد. طب سوزنی همراه با ماساژ درمانی برای آسیب های بدون شکستگی مچ پا می تواند باعث بهبود عملکرد مفصل مچ پا شود. تاندونات آشیل که با درد، تورم و اختلال در عملکرد مشخص می شود، یکی از شایع ترین آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد در ورزشکاران نخبه و تفریحی است. مداخله طب سوزنی در مقایسه با تمرینات غیرعادی باعث کاهش درد و بهبود فعالیت بیماران می شود. علاوه بر این، طب سوزنی می تواند یک درمانی جایگزین برای سندرم گیرافتادگی شانه، درد مزمن شانه، فاشیای مزمن کف پا، اختلال مزمن گیجگاهی- فکی، کمردرد در ورزشکاران، آرنج تنیس بازان و تاندونیت فوق خاردار تحت کنترل درمان مناسب باشد.

نمونه بالینی بهبود دردهای اسکلتی-عضلانی در ورزشکاران

آقای یاشار جدی، ورزشکار رشته MMA (هنرهای رزمی ترکیبی: Mixed Martial Arts) اولین بار در سال ۹۹ به علت درد و آسیب در ناحیه کتف و بازو مراجعه کردند که پس از چند جلسه طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی خوشبختانه بهبودی کامل حاصل گردید. ایشان سال بعد برای درد کمر و پس از آن برای آسیب رباط داخلی زانو مراجعه کردند.‌ هنر های رزمی ورزش های فول بادی و تن به تن هستند که آسیب در آن تقریبا اجتناب ناپذیر است. ایشان هم اکنون برای درد و اسپاسم کشاله ران در هنگام مبارزه مراجعه کرده اند که پس از یک جلسه درمان بهبود یافت-

با آرزوی سربلندی و موفقیت

    مسابقات رشته MMA (2023) در تایلند- یاشار جدی- درمان با طب سوزنی دکتر انصاری

بسیاری از بیماران و ورزشکاران فعال، زمانی از درمان های طب سنتی استفاده می کنند که پزشکی مدرن نتوانسته علائم اسکلتی- عضلانی آنها را کاهش دهد و بدین ترتیب به دنبال درمان های جایگزین هستند. به عنوان مثال، دکتر مورمن، مدیر پزشکی ورزشی دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در بالتیمور می‌گوید: ورزشکاران این دانشگاه «به دنبال همه نوع درمان از درمان با اکسیژن هیپرباریک گرفته تا طب سوزنی و درمان های دستی هستند». علاوه بر این، بیماران ممکن است در هنگام تجربه وضعیت هایی مانند فیبرومیالژیا، کمردرد و اپی کندیلیت لترال به دنبال درمان‌های جایگزین باشند، زیرا از ناتوانی پزشکی مدرن در تسکین علائم خود ناامید شده اند.

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

شروع به موقع درمان با طب سوزنی، زمانی که درد و التهاب به وضعیت مزمن نرسیده است، با نتایج بهتر و سریع تری همراه خواهد بود.

02126767205

09106642920

اینستاگرام: Dr.Abbas_Ansari@

منبع:https://www.hindawi.com/journals/ecam/2022/9467002/

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*