بیماری سی پی (فلج مغزی) و درمان


admin 1 اردیبهشت 1402 دقیقه مطالعه
بیماری سی پی (فلج مغزی) و درمان

فلج مغزی (CP) دسته ای از اختلالات دائمی حرکت و وضعیت بدن را توصیف می‌کند که باعث محدودیت در فعالیت می‌شود و شایع‌ترین اختلال حرکتی را در بین کودکان به دنبال دارد. هدف از درمان فلج مغزی، کمک به کودکان برای فعالیت بدون نیاز به کمک دیگران و بهبود کیفیت زندگی آنهاست. همچنین اقدامات درمانی باید بر اساس شواهد علمی با توجه به چرخه رشد و تفاوت سنی افراد تعیین شود.

مکانیسم طب سوزنی برای CP

طب سوزنی پوست سر در طب سنتی چینی ابزار مهمی برای توانبخشی فلج مغزی است. یک تکنیک، ترکیبی از طب سوزنی مرسوم چینی و دانش پزشکی غربی در مورد نواحی معرف قشر مغز است. تحقیقات پزشکی مدرن نشان می‌دهد، طب سوزنی پوست سر می‌تواند رگ‌های خونی قشر مغز را منبسط کند و خون رسانی به قشر مخ را بهبود بخشد. همچنین، طب سوزنی به متابولیسم سلول‌های مغزی و بیان عوامل نوروتروفیک کمک می کند و به طور ویژه نواحی عملکرد حرکتی خاص قشر مغز را فعال می‌سازد.

یافته‌های متاآنالیز انجام شده در سال 2018 بر مقالات پایگاه های داده نشان داد، طب سوزنی همراه با درمان های توانبخشی درمانی مؤثر برای بهبود فعالیت های روزمره، بهبود عملکرد موتور حرکتی برای مهارت های حرکتی درشت و ظریف، کاهش اسپاسم عضلات و میزان کل اثربخشی درمان در کودکان فلج مغزی است. طب سوزنی در زمینه های عملی و تحقیقاتی به عنوان یک درمان جایگزین و مکمل در حال بررسی است. اگرچه نتایج مطالعات به دلیل برخی محدودیت ها باید با احتیاط تفسیر شود، اما پزشکان می توانند طب سوزنی را همراه با آموزش های توانبخشی برای درمان کودکان فلج مغزی مد نظر قرار دهند.

نمونه بالینی بهبود فلج مغزی با طب سوزنی دکتر انصاری

بیمار ۴/۵ ساله، حدود یک سال و نیم پیش برای مشکل سی پی (فلج مغزی/CP) مراجعه کردند. ایشان نمی توانستند صحبت کنند و قادر نبودند موقع خواب روی سمت راست و چپ جابجا شوند و فقط به پشت می خوابیدند.

☯️ پس از دوازده جلسه طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی ناحیه سر، از یک سال و نیم پیش تاکنون می‌توانند به وضوح صحبت کنند، موقع خواب روی دست چپ و راست جابجا شوند و وضعیت حرکتی بسیار بهتری دارند. ایشان هم اکنون برای مشکل دیگری مراجعه کرده اند و تحت درمان قرار دارند….

 

 

طب سوزنی، به ویژه طب سوزنی در ناحیه سر (SA) یکی از چندین تکنیک طب سوزنی تخصصی است و علیرغم کمبود شواهد با کیفیت بالا در رابطه با این عمل، به طور گسترده در چین برای کاهش علائم CP استفاده می شود.

اطلاعات تماس دکتر عباس انصاری

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

منبع:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6022466/

–https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6022466/–

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*