آیا روده تحریک پذیر درمان می شود؟


Dr. Ansari 27 فروردین 1402 دقیقه مطالعه
آیا روده تحریک پذیر درمان می شود؟

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری شایع و مزمن دستگاه گوارش است و به گروهی از علائم زیر اشاره دارد که با هم بروز می کنند:

  • درد شکم
  • اسهال
  • یبوست
  • نفخ
  • احساس اجابت مزاج ناتمام
  • مخاط سفید رنگ در مدفوع

تأثیر طب سوزنی بر سندرم روده تحریک پذیر

برخی از افراد مبتلا به این سندرم روده تحریک پذیر (IBS) معتقدند که طب سوزنی در کمک به تسکین علائم مرتبط با IBS بسیار مفید بوده است.

نتایج حاصل از بررسی صورت گرفته در سال 2014 نشان می دهد، طب سوزنی به طور موثر علائم IBS را درمان می کند. این تحقیق نشان داد طب سوزنی به تسکین علائمی مانند درد شکم، نفخ و احساس اجابت مزاج ناقص کمک می کند.
مقالات مروری بر این باورند که محدودیت‌ هایی بر سر راه تحقیقات وجود دارد به همین دلیل نمی توانند طب سوزنی را به عنوان خط اول درمان برای IBS توصیه کنند.

یک مطالعه در سال 2017، طب سوزنی را با داروهای سنتی غربی برای درمان اسهال مرتبط با IBS مقایسه کرد. این مطالعه، 61 بیمار IBS را به دو گروه تقسیم کرد. یک گروه، طب سوزنی در ناحیه شکم و گروه دیگر قرص پیناوریوم بروماید دریافت کردند. نتایج نشان داد که طب سوزنی درمانی موثرتر از داروهای غربی است و به طور موثر درد شکم، نفخ، اسهال و خروجی ضعیف مدفوع را تسکین می دهد.

مطالعه دیگری در سال 2020 طب سوزنی را با داروهای مرسوم مثل پلی اتیلن گلیکول 4000 یا پیناوریوم بروماید مقایسه کرد. این مطالعه نشان داد طب سوزنی درمان موثرتری برای علائم IBS نسبت به این دارو است.

نقاط طب سوزنی برای روده تحریک پذیر

نقاط طب سوزنی مربوط به اختلالات تعامل روده و مغز (DGBI) از جمله سوء هاضمه عملکردی (FD)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و یبوست عملکردی (FC).

نمونه بالینی بهبود 90% روده تحریک پذیر با طب سوزنی (دکتر عباس انصاری)

خانم ۵۱ ساله از استان گیلان، یک ماه پیش به علت درد شکم به مطب ما مراجعه کردند. درد تقریباً از دو سال پیش شروع شده بود، اما در شش ماه گذشته شدت بیشتری داشت. بیمار در دیماه ۹۹ به دلیل مساعد نبودن حال عمومیشان به پزشک مراجعه کردند و پس از آزمایش و سونوگرافی و نمونه‌برداری مشخص شد مبتلا به کنسر سینه هستند که با شیمی درمانی و رادیوتراپی این مشکل برطرف گردید.

همزمان با این مشکل، درد شدیدی در ناحیه شکم داشتند که پس از کلونوسکپی و تشخیص پولیپ روده، از طریق جراحی، پولیپ برداشته شد و درد بهبود یافت.

در اسفند ۱۴۰۰ با شروع درد، مجدداً آزمایشات متعدد انجام دادند و پزشک، جهت کنترل علایم برای ایشان دارو تجویز کردند که متاسفانه چندان نتیجه بخش نبود.

ایشان به توصیه یکی از آشنایان که خوشبختانه تجربه مثبتی از درمان در مطب ما داشتند، به مطب مراجعه کردند‌. پس از یک جلسه درمان با طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر گوش و بدن و لیزر موضعی که در ماه گذشته برای ایشان انجام شد، درد شکم تا ۵۰ درصد و پس از جلسه سوم تا ۹۰ درصد بهبودی حاصل گردید.

ایشان اکنون برای تکمیل درمان مراجعه کرده اند.

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

منبع:

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/acupuncture-for-ibs#does-it-work
  2. https://theromefoundation.org/acupuncture-treatment-for-dgbi/
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*