درمان وسواس فکری- عملی


Dr. Ansari 26 دی 1401 دقیقه مطالعه
درمان وسواس فکری- عملی

مشکلات سلامت روان بسیار شایع هستند و شیوع آن ها چندین برابر بیشتر از حد انتظار است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا برخی افراد از اختلالات سلامت روان رنج می برند. ژنتیک، تربیت و محیط همگی می توانند در بهزیستی و سلامت روان فرد نقش داشته باشند. داروهای تجویزی برای مقابله با این مسائل نیز غالبا مشکل از هستند. اغلب اوقات این داروها به جای اینکه به علت اصلی و درمان آن برسند، مشکل را پنهان می کنند. آنها همچنین می توانند منجر به عوارض جانبی مضر و طولانی مدت شوند.

 

اختلال وسواس فکری- عملی (OCD) چیست؟

OCD، اختلال وسواس فکری جبری، یکی از شایع ترین اختلالات سلامت روان است. بسیاری از ما در مورد برخی چیزها سطوح پایینی از OCD داریم، که کاملا طبیعی است. وقتی فردی از OCD جدی رنج می برد،   کیفیت زندگی و فعالیت های روزمره او به شدت مختل می شود.

OCD به عنوان یک اختلال اضطرابی شناخته می شود و شامل تکرار غیرمنطقی است. به عنوان مثال، فردی که مبتلا به OCD است ممکن است هر چیزی را چندین بار بررسی کند یا وظایف را به طور مکرر انجام دهد، که باعث ناراحتی و ممانعت در انجام کارهای روزمره شود. یکی دیگر از رفتارهای شایع، تمیز کردن وسواس گونه و ترس غیرمنطقی از میکروب است.

این اختلال حدود 2.2 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً در دوران کودکی یا بزرگسالی ایجاد می شود. بسته به فرد، طیفی از OCD وجود دارد که علائم ممکن است بهبود یابند و یا بدتر شوند. این بیماری می تواند برای فرد مبتلا و همچنین اطرافیانش بسیار خسته کننده و دلسرد کننده باشد.

بیشتر داروهایی که برای کمک به OCD تجویز می‌شوند شامل داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی هستند که عوارض جانبی زیادی دارند.

طب سوزنی و وسواس

طب سوزنی یکی از قدیمی ترین اشکال پزشکی است و می تواند یک درمان جایگزین برای کمک به OCD ارائه دهد.

طب سوزنی با قرار دادن سوزن ها در نقاط مختلف بدن عمل می کند. این نقاط باعث رفع انسداد انرژی حیاتی در بدن می شوند و بدن را به جریان طبیعی خود باز می گرداند. اثرات طب سوزنی برای کاهش سطح استرس و اضطراب و آرامش ذهن شناخته شده است. هنگامی که این اتفاق می افتد، فرد کمتر تمایل به اجبار دارد. 

 

طب سوزنی و موکساگذاری به عنوان یک روش درمانی مکمل و جایگزین، در سراسر جهان کارایی بالینی خوبی نشان داده است. در طب سنتی چینی، طب سوزنی و موکساگذاری دو روش درمانی جدایی ناپذیر هستند، اولی تحریک نقاط طب سوزنی با سوزن، دومی ب پایه تولید گرما است. طب سوزنی و موکساگذاری می‌توانند مغز را  تقویت کنند و دارای ایمنی بالا و هزینه کم هستند. تحقیقات نشان می دهد، طب سوزنی و موکساگذاری اثر بالینی خوبی بر OCD، با ایمنی بالا و عوارض جانبی جزئی دارند که ممکن است به بهبود عملکرد 5-هیدروکسی تریپتامین و دوپامین (DA) در مغز بیماران OCD مربوط باشد. با این حال، هیچ بررسی سیستماتیکی برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی طب سوزنی و موکساگذاری برای OCD وجود ندارد. بنابراین، بررسی های سیستماتیک و متاآنالیز با هدف ارزیابی اثربخشی و ایمنی طب سوزنی و موکساگذاری برای بیماران OCD، و ارائه شواهد قابل اعتماد برای کاربرد بالینی مورد نیاز است.

 

نمونه بالینی درمان وسواس فکری- عملی

آقای ۴۴ ساله از ۱۱ سال پیش دچار افسردگی و وسواس فکری- عملی شدید بودند؛ بدین صورت که هر کار یا حرفی را چندین بار تکرار می کردند و این موضوع باعث اختلال در فعالیت شغلی ایشان شده بود. ایشان از طریق یکی از آشنایان که به دلیل مشکل اعصاب و روان مراجعه کرده و به لطف خدا درمان شده اند، با مطب ما آشنا شدند. تاکنون ۵ جلسه درمان با طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر گوش و بدن و لیزر موضعی برای ایشان انجام شده است. از جلسه دوم کیفیت خواب، ۱۰۰ درصد و از جلسه سوم، وسواس فکری- عملی (تکرار رفتار) تا ۹۰ درصد بهبود یافته است. جلسات درمانی جهت بهبودی کامل ادامه خواهد داشت. ایشان هالوپریدول ( 5mg، روزی یک عدد)، بای پریدین ( 2mg، روزی یک عدد) و کلومیپرامین ( 25mg، روزی سه عدد) مصرف میکنند و کاهش دوز داروها بر عهده روانپزشک خواهد بود.

 

 

 

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

02126767205

09106642920

اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

 

منبع: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7458263/

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*