درمان کهیر پوستی مزمن


admin 22 دی 1401 دقیقه مطالعه
درمان کهیر پوستی مزمن

کهیر (Urticaria) برجستگی، لکه یا تاول های های قرمز و متورم روی پوست هستند که به طور ناگهانی ظاهر می شوند. خارش، شایع ترین علامت مرتبط با کهیر است، اگرچه برخی افراد گزارش می دهند که کهیر باعث سوزش نیز می شود. کهیر می تواند در هر جایی از بدن از جمله دست، صورت، لب، زبان، گلو یا گوش بروز کند.

کهیر نشانه آن است که کل بدن در حال تجربه حساسیت بیش از حد یا واکنش آلرژیک است و شیوع آن می تواند به دلیل طیف وسیعی از محرک ها رخ دهد. در حالی که عدم تحمل برخی غذاها، مواد افزودنی، هیجانات شدید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و داروها همگی می توانند باعث ایجاد کهیر شوند، در اکثر موارد (۷۰ تا ۷۵ درصد)، علت دقیق کهیر ناشناخته باقی مانده است.

کهیر می تواند فقط چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد، یا ممکن است برای چند هفته باقی بماند و به ندرت یک وضعیت اورژانس پزشکی است، اما در برخی موارد ممکن است با شوک و دشواری در تنفس همراه باشد که می تواند تهدیدکننده زندگی باشد. درمان کهیر به منظور تسکین علائم ناخوشایند، و در درجه اول خارش است. اغلب از آنتی هیستامین ها استفاده می شود. هنگامی که آنتی هیستامین ها کارساز نیستند، ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی تجویز شوند. علاوه بر داروها، استفاده از کمپرس خنک در ناحیه دارای واکنش و پوشیدن لباس های سبک و گشاد می تواند به کاهش ناراحتی کهیر کمک کند.

کهیر و طب شرقی

شواهدی مبنی بر اینکه طب سوزنی و طب گیاهی برای اختلالات پوستی مانند کهیر استفاده شده است را می توان در متون اولیه پزشکی یافت که قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد. از گیاهان دارویی و سوزن های از جنس سنگ برای تسکین و درمان ناراحتی های نواحی خارجی بدن استفاده می شد.

در طب شرقی، شیوع کهیر به صورت حمله باد به پوست و کانال های بدن و ایجاد خارش و تورم توصیف می شود. هنگامی که برجستگی ها قرمز هستند، نشانه ای از دخیل بودن باد و گرما است. هنگامی که صورتی کم رنگ یا سفید هستند، این احتمال هجوم باد سرما به پوست وجود دارد. نحوه تشخیص این عارضه تعیین می کند که از چه نقاطی در طب سوزنی استفاده شود، چه داروهای گیاهی تجویز، و چه توصیه هایی برای سبک زندگی/رژیم غذایی ارائه شوند.

درمان‌ها به منظور پرداختن به ریشه (علت) و شاخه (علائم) بیماری با تسکین فوری خارش و تورم (شاخه) و پرداختن به عدم تعادل و محرک‌های زمینه‌ای که باعث ایجاد بیماری (ریشه) می‌شوند، صورت می گیرد.

SP 10 و LI-11 از نقاط رایج طب سوزنی برای درمان کهیر هستند.

مطالعه بالینی

مطالعه ای که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ایران انجام شد، اثربخشی طب سوزنی را در درمان کهیر مزمن مورد بررسی قرار داد.

برای این مطالعه دوسوکور و کنترل شده با دارونما، ۴۰ بیمار مبتلا به کهیر مزمن به دو گروه مساوی تقسیم شدند. یک گروه با طب سوزنی واقعی و گروه دیگر با طب سوزنی ساختگی به مدت سه هفته تحت درمان قرار گرفتند. نتایج نشان داد که طب سوزنی در مقایسه با طب سوزنی ساختگی در طول مدت مطالعه، می تواند میزان بروز و مدت دوره کهیر را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

پس از سه هفته، اکثر بیماران تحت درمان با طب سوزنی بهبود نسبی علائم خود را تجربه کردند. همچنین، محققان خاطرنشان کردند که بیشترین پیشرفت ها در هفته سوم درمان ها مشاهده شد و اظهار داشتند که به نظر می رسد اثربخشی طب سوزنی با هر درمان افزایش می یابد.

 

نمونه بالینی درمان دائمی کهیر با لیزرآکوپانکچر در مطب دکتر عباس انصاری

خانم ۵۷ ساله، پنج سال پیش به دلیل کهیر مقاوم به درمان به مطب ما مراجعه کردند. ایشان جهت درمان، داروهای مختلفی امتحان کرده بودند که متاسفانه تاثیر موقت داشت.

بیمار با طب سوزنی، و لیزرآکوپانکچر گوش و بدن در مطب دکتر عباس انصاری تحت درمان قرار گرفتند؛ تا جلسه سوم احساس می‌کردند کهیر ها شدیدتر شده، اما پس از جلسه سوم، روند بهبود شروع شد و در جلسه سیزدهم بهبودی کامل حاصل گردید و طی این پنج سال، خوشبختانه این مشکل عود نکرده است. ایشان در حال حاضر برای سردرد و دیسک گردن مراجعه کرده اند.

بیمار در جلسه مشاوره تنها به مشکل سردرد اشاره داشتند و بنده از طریق تشخیص از روی گوش، متوجه مشکل دیسک گردن و التهاب سینوس در ایشان شدم و متاسفانه در MRI هر دو این مشکلات رویت شد و درمان همزمان این دو مشکل در حال انجام است.

 

 

اطلاعات تماس دکتر عباس انصاریطب سوزنی و طب شرقی می تواند در درمان بیماری های پوستی بسیار موثر باشند. درمان‌ها می‌توانند تسکین سریع علائم حاد را فراهم کنند و می‌توانند تسکین قابل توجه و پایداری را از بیماری‌های پوستی عودکننده یا مزمن ارائه دهد.

 

منبع: https://www.acufinder.com/Acupuncture+Information/Detail/Treating+Hives+with+Acupuncture

۰۲۱۲۶۷۶۷۲۰۵

۰۹۱۰۶۶۴۲۹۲۰

اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*