بهترین درمان برای کهیر مزمن 6 ساله


Dr. Ansari 19 دی 1401 دقیقه مطالعه
بهترین درمان برای کهیر مزمن 6 ساله

در طب سنتی چینی (TCM) گفته می شود که کهیر بیشتر به دلیل بنیه یا سرشت ضعیف همراه با کمبود انرژی حیاتی بدن (چی:qi) و خون یا بیماری طولانی مدت است که باعث مصرف چی و خون می شود. چنین بنیه ای می تواند منجر به تشکیل باد به دلیل کمبود خون و عدم مقاومت درونی- بیرونی به دلیل کمبود چی شود که به باد بیماری زا فرصت حمله به بدن را می دهد و از این رو منحر به بروز کهیر می شود. بنابراین، کهیر (urticaria) یک بیماری پیچیده با منشاء کمبود و عوامل متعدد است.

مطالعه بالینی

بخش طب سوزنی و موکساگذاری (Moxibustion) بیمارستان گوانگانمن، درمان طب سوزنی را برای این بیماری از طریق درمان تصادفی و اساسی به طور همزمان اتخاذ کرده است.

در این مطالعه 35 بیمار سرپایی مبتلا به کهیر از ژانویه 2007 تا مارس 2008 در بخش طب سوزنی و موکساگذاری بیمارستان گوانگمن تحت درمان قرار گرفتند که طی آن 4 مورد درمان را ترک کردند. در واقع 31 مورد در این مطالعه ثبت نام کردند که از این میان 9 نفر مرد و 22 نفر زن بودند که خود در محدوده سنی 4 تا 82 سال و مدت زمان بیماری از 1 ماه تا 30 سال قرار داشتند.

در اصل، 31 مورد کهیر همگی مطابق با معیارهای تشخیصی کهیر تعیین شده بر اساس معیارهای تشخیص و اثرات درمانی بیماری‌ها و سندرم‌ها در ” Criteria for Diagnosis and Therapeutic Effects of Diseases and Syndromes in TCM ” در مطالعه شرکت کردند و اثرات درمانی بسیار خوبی نشان دادند:
بر اساس معیارهای فوق الذکر، 31 مورد درمان طب سوزنی را برای مدت زمان متفاوتی از دو هفته تا 3 ماه دریافت کردند. مقایسه بین اولین و آخرین ویزیت انجام شد و نتایج به شرح زیر بود:

 

درصد درمان کهیر با طب سوزنی

با توجه به علل دخیل در بروز کهیر در طب سنتی، سه درمان افتراقی در شرکت کنندگان انجام شد:

  • درمان افتراقی مبتنی بر از بین بردن پاتوژن باد

خارش در دسته بیماری های ناشی از باد بیماری زا قرار می گیرد که عامل اصلی بیماری های مختلف است. باد بیماری زا نه تنها می تواند مستقیماً به ناهماهنگی بین چی مغذی و چی دفاعی بدن منجر شود، بلکه بر عملکرد اعضای داخلی نیز تأثیر می گذارد. این امر منجر به اختلال در شکل گیری و نقل و انتقال چی ماده مغذی و چی دفاعی می شود. بنابراین، باد بیماریزا عامل کلیدی برای بروز کهیر است که با انتخاب نقاط صحیح طب سوزنی باید برطرف شود.

  • درمان افتراقی مبتنی بر تقویت خون

پاتوژن باد غالبا ناشی از کمبود مواد مغذی خون است که باعث بروز باد با منشأ داخلی می شود. بنابراین، در اینجا نه از روش ساده تقویت (خون) می توان برای درمان کمبود خون استفاده کرد و نه از روش ساده برطرف کردن باد برای دفع باد بیماری زا. یک ضرب المثل قدیمی می گوید: برای درمان باد، ابتدا باید خون را درمان کرد. و جایی که جریان خون آزاد باشد، باد نیست. بنابراین، ضمن دفع باد، روش تغذیه خون را باید به صورت ترکیبی اتخاذ کرد. استفاده از Xuehai (SP 10) ، Geshu (BL 17)، و Sanyinjiao (SP 6)، می تواند خون را تغذیه. خشکی را مرطوب و خارش را برطرف کند.

  • درمان افتراقی مبتنی بر آرام کردن ذهن

طب چینی معتقد است: «درد، خارش و زخم‌ها همگی به قلب مربوط می‌شوند». کهیر به دلیل خارش غیرقابل تحمل، ذهن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بیمار ممکن است دچار بی قراری ذهنی و تحریک پذیری شود که در طولانی مدت بر خواب و وضعیت روانی تأثیر می گذارد و این امر می تواند بیشتر منجر به تشدید کهیر شود. بنابراین، اصل درمان با هدف توقف خارش و درد، تنظیم ذهن برای پاکسازی کانال ها است که اصطلاحاً «پاکسازی ذهن از درد» گفته می شود تا رنج‌های روحی بیمار از خارش کاهش یابد. کاهش درد، چرخه معیوب را می شکند و علائم و نشانه ها را تسکین دهد.

 

نمونه بالینی درمان کهیر کولینرژیک در مطب دکتر عباس انصاری

آقای ۲۸ ساله به دلیل بیماری نادر کهیر کولینرژیک به مطب ما مراجعه کردند.
ایشان از ۱۰ سال پیش با این مشکل درگیر بودند و انواع داروهای ضد حساسیت، مثل سیتریزین، تلفست و دوکسپین مصرف کرده بودند که متاسفانه تاثیر چندانی نداشت. همچنین آمپول زولایر نیز تزریق کرده بودند. بیماری بدین صورت بود که با بالا رفتن دمای بدن، کل بدن کهیر میزد و عملاً کار و زندگی را برای ایشان مختل کرده بود. این مشکل اخیر شدیدتر شده بود.

۷ جلسه درمان با طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر گوش و بدن و لیزر موضعی برای ایشان انجام شد که با بهبودی ۷۰ درصد همراه بوده است.
درمان جهت بهبودی کامل ادامه دارد …

 

 

 

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

منبع: https://b2n.ir/b13225

 

02126767205

09106642920

اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*