بی اشتهایی و حالت تهوع در کودکان


admin 4 تیر 1401 دقیقه مطالعه
بی اشتهایی و حالت تهوع در کودکان

نمونه بالینی درمان حالت تهوع، بی اشتهایی و رفلاکس معده در کودکان

بیمار شش ساله از زمان نوزادی دچار رفلاکس معده، حالت تهوع و برگشت شیر بوده است. پس از گرفتن از شیر، این وضعیت تشدید شده بود. متاسفانه مصرف دارو تاثیر دائمی نداشته و درد معده و بی اشتهایی همچنان ادامه داشت و متعاقبا اضافه وزن نرمال نداشتند (در حال حاضر که ۶ ساله هستند، ۱۶ کیلو وزن دارند). داروهای معده همگی به صورت مقطعی تاثیر داشتند. حالت تهوع به قدری شدید بود که حتی با مصرف دارو نیز، بعد از خنده یا حرف زدن زیاد همچنان حالت تهوع به ایشان دست می داد. اثرات درمان پس از اولین جلسه درمان با لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی مشهود بود؛ بیمار توانستند به راحتی، بدون حالت تهوع و درد معده صبحانه کامل میل کنند. لازم به ذکر است در درمان کودکان از طب سوزنی استفاده نمی کنیم، بلکه از لیزر کم توان یا سرد استفاده می کنیم که بدون درد، سوزش و ایجاد گرما و بدون عوارض است. درمان جهت بهبودی کامل ادامه دارد…

 

 

چه موقع باید در مورد بی اشتهایی کودک نگران بود؟

از دست دادن اشتها در کودکان ممکن است باعث نگرانی بیشتر والدین شود. با این حال، در کودکان بین دو تا پنج سال بسیار رایج است. با این وجود، در برخی موارد نادر، از دست دادن اشتها ممکن است باعث نگرانی شود. بنابراین، اگر متوجه شدید که کودکتان کمی بیش از حد اشتهای خود را از دست داده است، باید با پزشک مشورت کنید.

اگر کودک شما وزن و قد طبیعی دارد (برای سن خود)، پس ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود نداشته باشد، زیرا برخی از کودکان با جثه کوچک ممکن است نیازهای غذایی کمتری داشته باشند و بنابراین اشتهای کمتری دارند. اما اگر کودک شما بزرگتر است و از دست دادن اشتها ناگهانی و با کاهش وزن همراه است، می توانید برای شناسایی علت و اصلاح آن با پزشک مشورت کنید.

علل از دست دادن اشتها در کودکان

اگر کودک شما همیشه خسته و تحریک پذیر است، ممکن است به کمبود اشتها مرتبط باشد. در اینجا چند دلیل احتمالی وجود دارد که چرا کودکان ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند:

۱- سرعت رشد آهسته
تغییر در رشد می تواند باعث کاهش اشتها در کودکان شود. در سال اول، کودکان به سرعت رشد می کنند. اما بعد از آن رشد کند می شود و ممکن است غذای کمتری بخورند. در این دوره کاهش اشتها کاملا طبیعی است. در واقع، در سال دوم زندگی، کودکان فقط باید ۲٫۳ کیلوگرم وزن اضافه کنند، در حالی که در سال اول این وزن افزایش وزن حدودا ۷ کیلوگرم است.

۲- بیماری
بیماری اغلب می تواند منجر به کاهش قابل توجه اشتها در کودکان شود. اگر کودک شما از گلودرد، درد معده، اسهال، سردرد، تب یا علائم دیگر رنج می‌برد، ممکن است کمتر از معمول غذا بخورد (۲). خوشبختانه، بیشتر کودکان پس از بهبودی اشتهای خود را دوباره به دست می آورند.

۳- افسردگی
افسردگی می تواند دلیل دیگری برای بی اشتهایی کودک باشد. اکثر والدین افسردگی را با غم و اندوه اشتباه می گیرند. اما غم و اندوه و افسردگی یکی نیستند. احساس غم و اندوه با گذشت زمان از بین می رود، اما افسردگی خیر. افسردگی نه تنها کودک را غمگین می کند، بلکه در زندگی عادی او نیز اختلال ایجاد می کند.

۴- بی اشتهایی عصبی
گاهی اوقات، کودکان با تقلید از عروسک یا فرد مورد علاقه خود و به دلایل دیگر، بیزاری روانی نسبت به غذا خوردن پیدا می کنند. آنها سعی می کنند تا زمانی که ممکن است بدون غذا بمانند. حتی زمانی که غذا می خورند، غذاهای کم چرب را انتخاب می کنند و بعداً از خوردن آنها احساس گناه می کنند. ژنتیک، عدم تعادل شیمیایی مغز و مشکلات رشد نیز می توانند باعث بی اشتهایی عصبی شوند.

۵- کم خونی
کم خونی یکی دیگر از دلایل احتمالی کاهش اشتهای کودک است. کودکان مبتلا به کم خونی، بی حال، خسته و تحریک پذیر به نظر می رسند. اگر کم خونی درمان نشود، می تواند در رشد و عملکرد کودک شما اختلال ایجاد کند. اگر در کودک خود مشکوک به کم خونی هستید، آزمایش خون انجام دهید.

۶- کرم روده
کرم های روده می توانند باعث بی اشتهایی در کودکان شوند. کرم ها وارد سیستم گوارش کودک می شوند و به صورت انگل در آنجا زندگی می کنند و باعث خونریزی روده، بی اشتهایی، اسهال خونی و غیره می شوند. اگر حیوان خانگی دارید، سالی دو بار آنها را کرم زدایی کنید.

درمان غیر دارویی بی اشتهایی و حالت تهوع در کودکان

استفاده از لیزر کم توان به جای طب سوزنی مرسوم، روش بسیار مفیدی در درمان مشکلات کودکان از جمله بی اشتهایی، حالت تهوع و رفلاکس می باشد. به دلیل ترس کودکان از سوزن، در لیزر آکوپانکچر به جای تحریک نقاط با سوزن، از لیزر نوری یا لیزر سرد استفاده می شود که روشی ایمن با اثربخشی بالاتر نسبت به طب سوزنی می باشد.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/reasons-for-loss-of-appetite-in-children_00349759/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*