پسوریازیس و خارش شدید پوست


admin 29 اردیبهشت 1401 دقیقه مطالعه
پسوریازیس و خارش شدید پوست

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن، عود کننده و با واسطه ایمنی است که ۲ تا ۳ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با استعداد ژنتیکی، اختلالات خود ایمنی، روانپزشکی و سلامت روانی، عوامل محیطی (مانند عفونت، استرس، تروما) و غیره مرتبط است. پاتوژنز این بیماری ارتباط نزدیکی با فعل و انفعالات غیرطبیعی بین ایمنی ذاتی، سلول های T، کراتینوسیت ها و غیره دارد. پاتوژنز پیچیده این بیماری منجر به آسیب بافت و اعضا در طول زمان می شود که با افزایش تکثیر، التهاب و سایر سندرم های بالینی در محل ضایعه آشکار می گردد. گزینه های درمانی پسوریازیس را می توان به دو جنبه تقسیم کرد: درمان های سیستمیک و موضعی. مورد اول شامل مهارکننده های ایمنی مانند متوترکسات، سیکلوسپورین و رتینوئیدها (اسیترتین) و تعدیل کننده های ایمنی مانند گلیسیریزین و لفلونوماید می شود.

درمان موضعی که عمدتاً برای پسوریازیس خفیف یا متوسط ​​است، شامل پمادها (مانند کلسیپوتریول، مهارکننده‌های کلسینورین، ترتینوئین، گلوکوکورتیکوئید)، حمام دارویی با دیاستاز یا عصاره‌های گیاهی و فوتوتراپی است. بر خلاف عوامل بیولوژیک یا سایر داروها، فوتوتراپی، به ویژه برای پسوریازیس پلاکی پایدار، یک درمان مؤثر، ایمن و در دسترس بدون ایجاد عوارض جانبی سیستمیک است. علاوه بر این، برای درمان پسوریازیس شدید می توان فوتوتراپی را با عوامل بیولوژیک ترکیب کرد.

پسوریازیس به اشعه ماوراء بنفش پاسخ مطلوبی می دهد، اما مکانیسم های اساسی آن به خوبی شناخته نشده است. مشخص شده که UVB باعث آپوپتوز سلول های T بیماری زا و کراتینوسیت ها و نیز سرکوب سیستمیک و موضعی سیستم ایمنی می شود. شواهد نشان می دهد که سلول های تنظیم کننده  TH17 و سلول های T تنظیمی (Treg) نقش مهمی در پاتوژنز پسوریازیس دارند.

 

نمونه بالینی

بیمار ۳۸ ساله از چهار سالگی دچار پسوریازیس شدید در ناحیه پشت سر بودند. بیماری از ۵ سال اخیر شدت بیشتری پیدا کرده و با خارش شدید همراه بود و با قطع مصرف دارو، مجددا این مشکل عود می کرد. برای ایشان درمان با فتوداینامیک تراپی (PDT)، لیزر آکوپانکچر، طب سوزنی و لیزر موضعی انجام شد که خوشبختانه منجر به کنترل صددرصد بیماری شده و هم اکنون که حدود دو ماه از درمان میگذرد، هیچ مشکلی از این بابت نداشته اند.

 

 

 

مشاوره رایگان:

—————————————————-
📞۰۲۱-۲۶۷۶۷۲۰۵
📱۰۹۱۰۶۶۴۲۹۲۰

www.Instagram.com/dr.abbas_ansari
—————————————————–
www.LaserAcupuncture.ir
www.DoctorAnsari.com
www.AuriculoTherapy.ir
www.DoctorAnsari.ir

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*