سینوزیت و رینیت آلرژیک؛ درمان با فتوداینامیک تراپی


admin 6 اسفند 1400 دقیقه مطالعه
سینوزیت و رینیت آلرژیک؛ درمان با فتوداینامیک تراپی

روش PDT یا فتوداینامیک تراپی، همراه با ماده حساس به نور (فتوسنسیتایزر) در ترکیب با لیزر، درمان موثری برای افرادی است که دچار سینوزیت و رینیت آلرژیک هستند.
آقای هادی نوبخت از قم، از کودکی دچار سینوزیت و رینیت آلرژیک بودند. ایشان ترشحات غلیظ زرد رنگ داشتند که باعث انسداد همیشگی یکی از مجرا های بینی شده بود.
پس از یک جلسه فتوداینامیک تراپی همراه با لیزر، سینوزیت و رینیت بهبود یافت و دیگر حالت گریپ و آبریزش بینی در صبح ندارند.
با توجه به این که عفونت باعث تیرگی رنگ چهره می شود، با برطرف شدن سینوزیت، رنگ صورت بیمار نیز بهبود یافته است. همچنین، بیمار صبح ها حالت خستگی ندارند و با انرژی هستند.

مواد حساس به نور (فتوسنسیتایزر) در فتوداینامیک تراپی انواع مختلف دارند. همچنین از لیزر با طول موج های متفاوت می توان استفاده کرد. مثلاً برای لیزر زرد، از ماده هایپریسین و برای لیزر آبی و قرمز از ماده کورکومین استفاده میشود.

فتوسنسیتایزرها مولکولهای حساس به نور هستند که تحریک نوری در طول موج مناسب با طیف جذب نوری آنها، سبب تولید رادیکال آزاد اکسیژن می شود که نتیجه آن تخریب سلول و بافت مجاور آن خواهد بود.

مکانیسم عمل فتودینامیک تراپی (PDT)

دو جزء غیر سمی در کنار هم سبب اثرات زیان بار موردنظر بر روی سلول و بافت هدف می شود:

  • عامل حساس کننده به نور (Photosensitizing Agent)
  • نور با طول موج خاص

موارد کاربرد PDT انواع عفونت ها را نیز در بر می گیرد که در آن ماده حساس به نور به باکتری، قارچ یا ویروس باند می شود و با تابش لیزر، این عوامل عفونت زا از بین می روند.
فتوداینامیک تراپی در موارد آنفولانزا و کرونا نیز کاربرد دارد. از این روش در آلمان استفاده می شود و ما نیز در مطب برای سینوزیت حاد و مزمن، آلرژی فصلی، بیماری های پوستی مانند اگزما از این روش استفاده می کنیم.

مزایای فتودینامیک تراپی
۱) طول دوره درمان کم، و معمولاً یک تا دو جلسه کافی است و برخی افراد در همان جلسه اول نتیجه می‌گیرند.
۲) بدون عارضه و کاملاً ایمن است.

 

 

سینوزیت و رینیت

 

۰۲۱-۲۶۷۶۷۲۰۵

۰۹۱۰۶۶۴۲۹۲۰

اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*