افزایش ذخیره تخمدان در یائسگی زودرس


admin 9 مرداد 1400 دقیقه مطالعه
افزایش ذخیره تخمدان در یائسگی زودرس

کاهش ذخیره تخمدان

کاهش ذخیره تخمدان (Diminished Ovarian Reserve) به کاهش تولید تخمک بالغ در تخمدان و کاهش کیفیت تخمک اشاره دارد که منجر به کمبود هورمون جنسی زن و کاهش باروری می شود. همچنین، کاهش ذخیره تخمدان می تواند به نارسایی زودرس تخمدان تبدیل شود که بر کیفیت زندگی زنان تأثیر می گذارد و عامل مهمی در ناباروری زنان است. سبک زندگی، مسائل زیست- محیطی و درک ناکافی از این بیماری، منجر به افزایش بروز کاهش ذخیره تخمدان در بین زنان شده است. بنابراین، درمان منطقی و موثر برای این مشکل برای بهبود عملکرد تخمدان و افزایش کیفیت زندگی زنان و همچنین کاهش ناباروری بسیار مهم است.

طب سنتی چینی علت  اصلی نارسایی زودرس تخمدان را ضعف کلیه و گرفتگی خون می داند.  ضعف کلیه در این بیماران اغلب به صورت اختلال در عملکرد کبد، قلب و طحال نیز بروز می کند.  تقویت کلیه، پر کردن جوهره حیاتی، تقویت خون و تنظیم قاعدگی از اصول درمان نارسایی زودرس و افزایش ذخیره تخمدان است.  

 

درمان با طب سوزنی

ژانگ و همکاران، اثر طب سوزنی را در ترکیب با طب سنتی چینی برای تسکین کبد، تغذیه کلیه و بهبود گردش خون در ۵۰ بیمار مبتلا به ذخیره تخمدان کاهش یافته بررسی کردند. طب سوزنی در نقاط Tsusanli، Guanyuan، و علاوه بر این، در نقاط Yinlingquan و Fenglong برای بیماران مبتلا به رکود بلغم، در نقاط Hegu، Xuehai و Taichong برای بیماران مبتلا به رکود Qi و گرفتگی خون و در نقاط Mingmen و Yaoyangkuan برای بیماران مبتلا به رکود سرما انجام شد. پس از سه دوره درمان، سطح FSH، LH و E2 کاهش و میزان بارداری موفق افزایش نشان داد (۱).

 

نمونه بالینی

خانم ۳۹ ساله به علت یائسگی زودرس و ناباروری از استان آذربایجان شرقی به مطب ما مراجعه کردند.
آزمایش قبل از درمان، FSH را برابر ۱۷، LH را برابر ۷ و ذخیره تخمدان یا AMH را برابر ۰٫۰۵ نشان می‌داد. متخصص زنان با توجه به ذخیره تخمدان پایین، به ایشان پیشنهاد تخمک اهدایی داده بودند. آزمایش انجام شده پس از ۸ جلسه درمان با طب سوزنی، لیزر آکوپانکچر گوش و بدن و لیزر موضعی رحم و تخمدان، کاهش FSH به ۱۱، کاهش LH به ۲ و افزایش AMH به ۱٫۰۹ را نشان می‌دهد. درمان تا ۱۲ جلسه ادامه می یابد و با توجه به افزایش ذخیره تخمدان (تقریبا ۲۲ برابر)، امیدواریم بیمار بتوانند به طور طبیعی باردار شوند.

FSH: 17.7 ➡️ ۱۱٫۹
LH: 7 ➡️ ۲٫۴
AMH: 0.05 ➡️ ۱٫۰۹

 

ذخیره تخمدان    ذخیره تخمدان    

 ذخیره تخمدان   

 

 

 

 

(۱) https://www.spandidos-publications.com/10.3892/etm.2016.3025

اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

۰۹۱۰۶۶۴۲۹۲۰

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*