افزایش موفقیت IVF


admin 18 اردیبهشت 1402 دقیقه مطالعه
افزایش موفقیت IVF

استفاده از طب سوزنی در درمان نازایی مورد مطالعه قرار گرفته و به طور کلی نوید بخش است. طب سوزنی در لاله گوش (اوریکولوتراپی) به عنوان درمان جایگزین در نازایی زنان بررسی شد و نویسندگان نتیجه گرفتند که این درمان ارزشمند است. پژوهشگران در مطالعه دیگر طب سوزنی الکتریکی را در زنان فاقد تخمک گذاری مبتلا به سندرم پلی کیستیک مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که در بیش از یک سوم زنان تخمک گذاری منظم القا شد.

تأثیر طب سوزنی بر موفقیت IVF

به‌تازگی چندین مطالعه بر روی طب سوزنی و IVF انجام شده است. پژوهشگران در یک مطالعه بر روی ۲۲۸ زن، طب سوزنی و آی وی اف را بررسی کردند. با وجود آنکه تفاوت موجود به لحاظ آماری معنادار نبود،‌ ولی میزان بارداری در گروه طب سوزنی و در گروه شاهد به ترتیب معادل ۳۱ درصد و ۲۳ درصد و میزان ادامه بارداری در هفته ۱۸ به ترتیب برابر ۲۸ و ۱۸ درصد بوده است. در یک کارآزمایی تصادف شده و دارای گروه شاهد بر روی ۲۲۵ زن که تحتIVF یا تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم با طب سوزنی قرار گرفته بودند، میزان بارداری در گروه طب سوزنی و شاهد به ترتیب معادل ۳۳ و ۱۵ درصد و میزان ادامه بارداری به ترتیب حدوداً معادل ۲۸ و ۱۳ درصد بوده است. در یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی که درمان معمول را با درمان معمول به اضافه ۲۵ دقیقه طب سوزنی قبل و پس از انتقال رویان مقایسه می کرد، میزان حاملگی در گروه مداخله ۴۳ و در گروه شاهد ۲۶ درصد گزارش شد‌. بدین ترتیب شواهد نویدبخشی وجود دارند دال بر این که به نظر می‌رسد طب سوزنی در اوایل بارداری بی خطر بوده و در صورت تمایل بیمار، انجام آن اقدامی منطقی خواهد بود.

منبع: کتاب «بیماریهای زنان برک و نواک»- ترجمه دکتر مهرناز ولدان

نمونه بالینی IVF موفق با طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر

خانم ۴۳ ساله در ۱۴۰۱ به مطب ما مراجعه کردند. در آن زمان یک بار IVF ناموفق و سابقه آدنومیوز داشتند و هشت ماه داروی وروژست مصرف کرده بودند. آخرین سونوگرافی، آدنومیوز رحم را نشان میداد. در زمان مراجعه ذخیره تخمدان برابر 0.5 بود. برای ایشان ۱۲ جلسه طب سوزنی همراه با لیزر انجام شد که خوشبختانه IVF موفقی به دنبال داشت. در کتب مرجع متخصص زنان و زایمان (نواک)، در صفحه ۷۷۷ ذکر شده که طب سوزنی در قبل و روز IVF، احتمال بارداری را تقریبا تا دو برابر افزایش می دهد. در مطالعه بالینی گزارش شده در این کتاب، ۴۳ درصد در گروه طب سوزنی و ۲۶ درصد در گروه شاهد بارداری مثبت رخ داده است.

تست پرولاکتین در یائسگی زودرس و بارداری در IVF

تست پرولاکتین

تست AMH در یائسگی زودرس و بارداری در IVF با طب سوزنی

تست AMH در یائسگی زودرس

سونوگرافی آدنومیوز رحم و بارداری در IVF با طب سوزنی

سونوگرافی آدنومیوز رحم

تست مثبت بارداری در یائسگی زودرس و بارداری موفق در IVF با طب سوزنی

شواهد کتاب برک و نواک برای بارداری در IVF با طب سوزنی

شواهد کتاب برک و نواک برای بارداری در IVF با طب سوزنی

مطالعات کتاب برک و نواک برای بارداری در IVF با طب سوزنی

مطالعات کتاب برک و نواک برای بارداری در IVF با طب سوزنی

بیماری های زنان برک و نواک

کتاب مرجع بیماری های زنان برک و نواک

طبق بررسی ها شواهد نویدبخشی وجود دارند دال بر این که به نظر می‌رسد طب سوزنی در اوایل بارداری بی خطر بوده و در صورت تمایل بیمار، انجام آن اقدامی منطقی خواهد بود.

اطلاعات تماس دکتر عباس انصاری

مشاوره رایگان:

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*