یائسگی زودرس، فشار خون و درمان


Dr. Ansari 9 اردیبهشت 1402 دقیقه مطالعه
یائسگی زودرس، فشار خون و درمان

یک زن ممکن است در طول مراحل مختلف یائسگی، از جمله پیش از یائسگی، در طول یائسه شدن و پس از یائسگی، تغییرات فشار خون را تجربه کند.

  • قبل از یائسگی
    قبل از یائسگی جایی است که بدن فرد شروع به گذار به یائسگی می کند. شیوع فشار خون بالا در افراد یائسه بیشتر از افراد در دوره قبل از یائسگی است. با این حال، یک مطالعه در سال 2015 اشاره کرد که تحقیقات بسیار کمی در مورد اینکه چه اتفاقی برای فشار خون افراد می‌افتد در مرحله قبل از یائسگی وجود دارد. مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان داد که شیوع فشار خون بالا بین یائسگی زودرس و دیررس تفاوت معنی‌داری دارد. هر چه یک زن به مدت طولانی تر در در مرحله قبل از یائسگی قرار می گرفت، شیوع فشار خون بالا بالاتر بود.
  • یائسگی زودرس
    مطالعه‌ای در سال 2020، ارتباط بالقوه بین یائسگی زودرس و افزایش فشار خون را نشان داد. یائسگی زودرس یائسگی است که قبل از 40 سالگی رخ می دهد. این مطالعه گزارش کرد،  افرادی که یائسگی زودرس را تجربه کرده اند، باید غربالگری بیشتری برای کنترل فشار خون خود انجام دهند.
  • یائسه شدن
    با توجه به گزارش های مربوط به شیوع فشار خون بالا در انگلستان، خطر حمله قلبی بعد از یائسگی پنج برابر بیشتر از قبل است. این امر به احتمال زیاد به دلیل افزایش فشار خون است.

ارتباط بین فشار خون و یائسگی

افرادی که در دوران یائسگی هستند، کاهش قابل توجهی در هورمون استروژن را تجربه می کنند. این هورمون تأثیر مفیدی بر فشار خون دارد.

اولا، استروژن تاثیر گشادکننده عروق دارد، به این معنی که با باز نگه داشتن رگ‌های خونی به افزایش جریان خون کمک می‌کند. ثانیاً، استروژن به پایین نگه داشتن سطح کلسترول کمک می کند و این امر به جلوگیری از باریک شدن و سخت شدن رگ ها به دلیل رسوبات یا پلاک های کلسترول کمک خواهد کرد. به این ترتیب، فردی که کاهش سطح استروژن را در نتیجه یائسگی تجربه می کند، ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به فشار خون باشد.

افرادی که در دوران یائسگی قرار دارند نیز ممکن است افزایش وزن را تجربه کنند. اضافه وزن 20 پوند یا بیشتر می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد، بنابراین یائسگی می تواند به طور ناخواسته بروز این خطر را افزایش دهد.

یائسگی زودرس و طب سوزنی

در اصل، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی یا زمانی که بدن زودتر از موعد وارد فاز یائسگی می شود، می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را در زنان افزایش دهد.

نمونه بالینی فشار خون بالا و یائسگی زودرس

خانم ۳۹ ساله در مردادماه ۱۴۰۱ به مطب ما مراجعه کردند. در آن زمان چهار سال از یائسگی زودرس ایشان می گذشت. ایشان دو سال قبل از مراجعه به مطب ما پریود نشده بودند و ذخیره تخمدان برابر 0.039، FSH برابر 23 و LH برابر 79 داشتند و قبل از آن هم با داروهای پروژسترون، داروهای طب سنتی و قرص های ضد بارداری هر چند ماه یکبار پریود می شدند.

همچنین ایشان مبتلا به فشار خون بودند و قرص آملودیپین به صورت یک دوز صبح و یک دوز عصر مصرف می‌کردند.

در جلسه دوم مراجعه به مطب ما و درمان با طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی، پریود شدند و در این هشت ماه که از درمان ایشان می گذرد، هر ماه قاعدگی داشته اند. فشار خون در جلسه چهارم کنترل شد و طبق نظر متخصص قلب و عروق، داروی فشار خون قطع گردید. ایشان ماهی یک بار فشار خون را چک میکنند و در طول این ۸ ماه هیچ داروی فشار خونی مصرف نکرده اند.

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

منبع:https://www.medicalnewstoday.com/articles/menopause-and-high-blood-pressure-link-and-treatment#causes

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*