علل یائسگی زودرس و درمان


admin 5 اردیبهشت 1402 دقیقه مطالعه
علل یائسگی زودرس و درمان

یائسگی به طور معمول بین سنین 48 تا 53 سالگی رخ می دهد و در صورتی که یک زن قبل از سن 40 سالگی دچار قطع پریود به مدت بیش از یکسال شود، دچار نارسایی زودرس تخمدان یا یائسگی پیش از موعد شده است. در اصل تخمدان ها دیگر استروژن تولید نمی کنند و هیج تخمکی نیز آزاد نمی شود. متأسفانه آمار دقیقی از میزان ابتلا به یائسگی زودرس در ایران در دسترس نیست، اما برآورد می شود، از هر 100 زن، 40 زن قبل از سن نرمال یائسگی، دچار آمنوره (قطع قاعدگی) می شوند.

متاسفانه یائسگی زودرس با عوارض زیر همراه است که نیاز به درمان را ضروری می کند:

  • کاهش میل جنسی
  •  گرگرفتگی
  •  تحریک پذیری و اختلالات خلقی
  • درد پستان ها
  • افزایش وزن
  • ریزش مو
  • خشکی پوست
  • دردهای مفصلی
  • بیماری های قلبی-عروقی و …

طب مرسوم درمان هایی مانند هورمون درمانی جایگزین و تخمک اهدایی را پیشنهاد می دهد که درمان های مطلوبی از حیث عوارض، تاثیر و هزینه نیستند و معمولا بیمار عوارض زیادی را تجربه می کند، از اینرو نیاز به روش های مکمل برای کاهش عوارض یا روش های جایگزین به خوبی حس می شود. از جمله ایین روش ها می توان به طب سوزنی و لیزر آکوپانکچر اشاره کرد.

از دیدگاه طب چینی، ضعف کلیه عامل بروز یائسگی زودرس است و بلغم، رکود انرژی حیاتی بدن (Qi)، گرفتگی خون نیز در بروز آن دخیل هستند. طب سوزنی (آکوپانکچر یا آکیوپانکچر) با مکانیسم کاهش استرس و اضطراب، تحریک ترشح هورمون‌های زنانه و افزایش جریان خون و انرژی به رحم و تخمدان ها در درمان اختلالات قاعدگی و یائسگی زودرس بسیار موثر است.

 

نمونه بالینی شروع مجدد پریود با طب سوزنی دکتر انصاری

بیمار ۲۱ ساله، دو سال پیش طبق تشخیص متخصص زنان دچار یائسگی زودرس شدند و تنها با قرصهای LD پریود می شدند. در آزمایش ایشان، میزان AMH برابر 0.01، FSH برابر 79 و LH برابر 35 بود. با توجه به اینکه طبق نظر پزشک، به تدریج دوز مصرف داروهای هورمونی افزایش داشت، ایشان مصرف دارو را کنار گذاشتند‌.

☯️ سه جلسه لیزرآکوپانکچر، طب سوزنی، اوریکولوتراپی و لیزر موضعی رحم و تخمدان برای بیمار در مطب دکتر عباس انصاری انجام شد. ایشان در جلسه سوم، پس از دو سال بدون مصرف دارو پریود شدند و ماه بعد نیز قاعدگی در زمان مقرر اتفاق افتاد. ایشان هم اکنون جهت ادامه درمان مراجعه کرده اند.

آزمایش FSH و LH در خانم 22 مبتلا به یائسگی زودرس و درمان با طب سوزنی و لیزر

آزمایش هورمون AMH در خانم 22 مبتلا به یائسگی زودرس و درمان با طب سوزنی و لیزر

از مزایای قابل توجه طب سوزنی، ایمنی بودن و عوارض نزدیک به صفر آن است. همچنین،  طب سوزنی هورمون های FSH و LH را کاهش و هورمون استرادیول را افزایش می هد، بدین ترتیب موجب کاهش گرگرفتگی، تعریق شبانه، تحریک پذیری، بی خوابی و از همه مهمتر افزایش شانس باروری می شود.

اطلاعات تماس دکتر عباس انصاری

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

منبع: www.DoctorAnsari.ir

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*