افزایش سه برابر ذخیره تخمدان


Dr. Ansari 30 تیر 1401 دقیقه مطالعه
افزایش سه برابر ذخیره تخمدان

اساساً ذخیره تخمدان شما منبع فعلی تخمک شما است و ارتباط نزدیکی با پتانسیل شما برای تولید مثل دارد. به طور کلی، هر چه تعداد تخمک بیشتری باقی بماند، شانس بارداری بیشتر است. بنابراین، اگر ذخیره تخمدان شما کم است، ممکن است بر شانس باردار شدن شما تأثیر بگذارد.

چرا ذخیره تخمدان کاهش می یابد؟

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، عوامل محیطی و وضعیت های پزشکی می‌توانند کاهش ذخیره تخمدان را تسریع کنند که به برخی از آن ها در ادامه اشاره می کنیم:

آندومتریوز

آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافت هایی که به طور معمول در داخل رحم قرار دارند، در خارج از رحم رشد می کنند. مشخص شده است که زنان مبتلا به آندومتریوز دارای سطوح غیر طبیعی در برخی از هورمون ها هستند که نشان دهنده کاهش ذخیره تخمدان است.

جراحی تخمدان

جراحی تخمدان مانند اندومتریوز ممکن است منجر به برداشتن برخی از بافت های طبیعی تخمدان شود که  کاهش ذخیره تخمدان را در پی دارد.

درمان سرطان با شیمی درمانی و رادیوتراپی

شیمی درمانی و رادیوتراپی لگن می تواند به طور چشمگیری میزان تخمک گذاری زنان را کاهش دهد. این خطر با توجه به دوز و نوع داروی مصرفی و سن افزایش می یابد.

سن

افزایش سن به طور طبیعی ذخیره تخمدان زنان را کاهش می دهد و معمولا این اتفاق از سن 35 سالگی به بعد شایع است.

کمیت و کیفیت ذخیره تخمدان در زنان به تدریج با افزایش سن کاهش می یابد. از مجموع 300000 تا 500000 تخمک در سن بلوغ، به حدود 25000 تخمک در حدود 37 سالگی کاهش می یابد.

ذخیره تخمدان پایین با سطوح غیر طبیعی هورمون ها، یعنی آنتی مولرین (AMH) و هورمون محرک فولیکول (FSH) تعریف می شود. این هورمون ها در رشد فولیکول های تخمدان نقش دارند. فولیکول های تخمدان، تخمک ها را برای لقاح آزاد می کنند و کیفیت و کمیت آنها نیز با افزایش سن کاهش می یابد.

در واقع، بارداری و زایمان در سنین بالا اغلب با افزایش خطراتی مثل سقط جنین همراه است. خطر سقط جنین برای یک زن در اوایل 30 سالگی حدود 15٪ است، در حالی که این میزان برای زنان 35 تا 39 ساله به 24٪ افزایش می یابد و بین 40 تا 44 سالگی به 51٪ امی رسد. سایر عوارض احتمالی بارداری می تواند شامل دیابت بارداری و فشار خون بالا است.

تأثیر سن بر باروری موضوع تحقیقات قابل توجهی بوده است. مطالعاتی که نتایج لقاح آزمایشگاهی (IVF) را ارزیابی می‌کنند، نشان داده‌اند که زنان 40 ساله یا بالاتر تخمک‌های کمتری در هر چرخه آزاد می کنند و در مقایسه با زنان 35 ساله یا جوان‌تر، میزان موفقیت لانه‌گزینی جنین به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر است.

یائسگی زودرس ب دلیل افزایش شانس ابتلا به بیماری های دیگر مثل استرس، اضطراب و افسردگی، پوکی استخوان، بیماری قلبی و … باید درمان شود.

 

نمونه بالینی افزایش ذخیره تخمدان

بیمار ۳۹ ساله به دلیل ذخیره تخمدان پایین (AMH: 0.6) مراجعه کردند. پس از پنج جلسه درمان با طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی ناحیه رحم و تخمدان، برای چک کردن وضعیت هورمونی آزمایش مجدد دادند که مشخص شد میزان AMH به ۲ رسیده است. ایشان قصد فریز تخمک دارند و پس از پانکچر تخمک مجددا مراجعه خواهند کرد.

آزمایش FSh و AMH یائسگی زودرس- قبل از درمان- طب سوزنی دکتر انصاری

 

آزمایش ذخیره تخمدان یا AMH در یائسگی زودرس- بعد از درمان با طب سوزنی و لیزر - دکتر انصاری

 

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

———————————-

021-26767205

09106642920

———————————-

www.DoctorAnsari.ir

www.LaserAcupuncture.ir

www.DoctorAnsari.com

مشاوره رایگان در اینستاگرام:

www.Insatgram.com/dr.abbas_ansari

www.Instagram.com/hejamat_jame

www.Insatgram.com/tebemokamel.dr.ansari

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*