درمان میگرن با طب سوزنی


Dr. Ansari 27 فروردین 1397 دقیقه مطالعه
درمان میگرن با طب سوزنی

سردرد میگرنی چیست؟
اگرچه بسیاری از افراد از واژه «میگرن» برای توصیف هر سردرد شدیدی استفاده می کنند، اما سردرد میگرنی بدنبال یک سری تغییرات فیزیولوژیک خاص در مغز ایجاد می شود که منجر به یک درد مشخص با علائم مرتبط می گردد.
سردردهای میگرنی معمولاً با حساسیت به صدا، نور و بو همراه است. برخی افراد علائم درد چشم، حالت تهوع و استفراغ نیز دارند. این نوع سردرد معمولاً فقط یک طرف سر را درگیر می کند، اما در برخی موارد، بیماران ممکن است در هر دو طرف سر، درد را احساس کنند. درد میگرن اغلب به صورت ضربان دار توصیف می شود که معمولاً با فعالیت فیزیکی بدتر می شود.
تمامی سردردها جزو میگرن محسوب نمی شوند، و میگرن تنها وضعیتی نیست که می تواند موجب ایجاد سردرد شدید و ناتوان کننده شود. برای مثال، سردردهای خوشه ای سردردهای بسیار شدیدی هستند که یک طرف سر را به صورت عودکننده درگیر می کنند. بعضی سردردها به صورت «سوراخ کننده» توصیف می شوند که در برخی موارد شدیدتر از سردرد میگرنی هستند. شیوع سردردهای خوشه ای کمتر از میگرن است. سردردهای تنشنی شایع ترین علت سردرد هستند که در اثر انقباض عضلات اسکالپ، صورت و گردن ایجاد می شوند.
میگرن همراه با اورا
در برخی موارد، بیماران قبل از شروع سردرد، علائم هشدار دهندۀ خاصی (هاله یا اورا) را احساس می کنند که از نورهای چشمک زن یا نقاط کور در یک چشم تا ضعف و کرختی یک طرف بدن متغیر است. اورا ممکن است چند دقیقه طول بکشد و زمانیکه سردرد شروع شود، برطرف گردد و یا گاهی ممکن است تا زمانیکه سردرد برطرف نشده، ادامه یابد.
عوامل محرک میگرن
• نوسانات طبیعی هورمون ها که در سیکل های قاعدگی منظم رخ می دهند ممکن است موجب ایجاد سردردهای میگرنی در برخی از زنان شوند.
• برخی از داروهای ضدبارداری خوراکی
• برخی مواد غذایی مانند: شیرین کننده های مصنوعی. پنیرمانده ، خیارشور، غذاهای تخمیری، غذاهای شور، شکلات، فست فود و الکل
• خواب بیش از حد
• استرس
• قرار گیری در معرض محرک های قوی، مانند چراغ های روشن، صداهای بلند و بوی قوی

سردردهای میگرنی معمولاً از چند ساعت تا چند روز طول می کشند. میزان شیوع میگرن در زنان بیشتر است.
طب سوزنی، روشی بدون خطر و عوارض برای بیماران مبتلا به سردردهای عصبی و میگرنی است و در کاهش درد بسیار موثر می باشد. تاثیرات طب سوزنی در کاهش سردرد به قدری رضایت بخش می باشد که بسیاری از بیماران بعد از انجام جلسات طب سوزنی و توانبخشی (برای تقویت عضلات گردن)، داروهای خود را قطع کرده و سردردهای بسیار کمتری را در طول سال ها تجربه می کنند. طب سوزنی با تحریک مسکن های طبیعی بدن (اندورفین)، افزایش جریان خون و تحریک اعصاب، عضلات و بافت ها به تسکین درد بطور کل، و انواع سردردها کمک می کند و اصل مکانیسم طب سوزنی، متعادل کردن انرژی بدن است. همچنین، طب سوزنی با مسدود کردن نوروترانسمیترها، از ارسال پیام های درد به مغز جلوگیری می کند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*