درد شانه و اوریکولوتراپی


Dr. Ansari 24 تیر 1402 5 دقیقه مطالعه
درد شانه و اوریکولوتراپی

درد مزمن شانه (Chronic Shoulder Pain) سومین نوع شایع درد عضلانی- اسکلتی است و تأثیر عمده ای بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دارد. تصور می‌شود که اختلالات عضلات و تاندون‌های شانه (روتاتور کاف) شایع‌ترین علت درد باشند. شیوع واقعی این مشکل ناشناخته و در گزارش های مختلف از 4 تا 34 درصد متغیر است. درمان‌های مرسوم برای درد شانه عبارتند از: ضد التهاب های غیر استروئیدی، فیزیوتراپی، تزریق کورتیزون و «انتظار برای بهبودی!». متأسفانه، هیچ یک از این درمان ها به وضوح برای CSP در دراز مدت مؤثر نیستند.

طب سوزنی بدن و درد شانه

در طب چینی، دردر مزمن شانه، وضعیتی قابل درمان با طب سوزنی است. طبق یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی ار نقاط طب سوزنی در نقاط لوکال (در ناحیه کتف و شانه) و نقاط دیستال (نقاط طب سوزنی در سایر نقاط بدن مثل پاها، شکم و …) برای درد مزمن شانه استفاده گردید. هدف از تکمیل این کارآزمایی، تشخیص این موضوع بود که  آیا طب سوزنی در نقاط طب سوزنی لوکال و دیستال به درمان درد شانه کمک خواهد کرد یا خیر (شکل زیر).

نقاط طب سوزنی برای درمان درد شانه

یک کارآزمایی طب سوزنی برای درد شانه به این نتیجه رسید که طب سوزنی یک درمان طولانی مدت موثر برای بیماران مبتلا به درد شانه (از ضایعات بافت نرم) در یک محیط مراقبت اولیه است. معمولاً متخصصان طب سوزنی اغلب از ترکیبی از نقاط لوکال و دیستال برای درمان بیماری هایی مانند شانه منجمد استفاده می کنند. بدین ترتیب که نقاط دیستال می توانند دامنه حرکتی را بهبود بخشند، در حالی که نقاط لوکال می توانند در تسکین درد موثر باشند. بنابراین ما فرض می کنیم که طب سوزنی در نقاط طب سوزنی لوکال و دیستال در ترکیب با هم موثرتر از نقاط سوزنی به طور جداگانه برای درمان CSP باشد. این تحقیق نه تنها دانش در مورد اثرات درمان طب سوزنی برای درد مزمن شانه را افزایش می دهد، بلکه تأثیر ترکیبی از نقاط طب سوزنی موضعی و دیستال را تأیید می کند.

منبع:https://trialsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/1745-6215-15-130

نقاط طب سوزنی گوش (اوریکولوتراپی) برای درد شانه

طب سوزني گوش و بدن، هر دو چيزي فراتر از کاهش تجربه درد می‌باشند. اگر چه تسکین درد سريع‌ترين اثر این دو نوع از طب سوزنی است، اما هر دو، فرايندهای التيام داخلی بدن را تسهيل می‌کنند. طب سوزني گوش و بدن تنها علائم بيماري را از بين نمي‌برند، بلکه وضعیت های عمقي‌تر و اساسي را درمان می‌کنند. آن‌ها بر تغييرات فيزيولوژيک عميق‌تر بدن از طريق تسهيل مکانيسم‌هاي هموستازي طبيعي و خودتنظيمی بدن، با کاهش کشش عضلاني و بهبود جريان خون اثرگذار هستند. درمان يک نقطه معين می‌تواند عملکرد فزونی را کاهش و يا فرايندهاي فيزيولوژيک دارای نقصان را تقویت کند.

 

نقاط طب سوزنی گوش برای درد شانه، شانه منجمد یا بورسیت شانه

MAP:   Point Zero, Shen Men, Thalamus Point

SAP:     Muscle Relaxation {C}, Cingulate Gyrus, Kidney {C}, Cervical Vertebrae {E}, Adrenal Glands {E}

 

برگرفته از کتاب راهنمای طب سوزنی گوش (اوریکولوتراپی)؛ نویسنده: دکتر تری اولسون، مترجم: دکتر عباس انصاری

 

نمونه درمان درد شانه با طب سوزنی گوش (دکتر عباس انصاری)

خانم ۴۵ ساله حدودا سه ماه از درد شانه راست رنج می‌بردند. شدت درد به گونه‌ای بود که انجام کارهای روزمره برای ایشان بسیار دشوار شده بود و مجبور به مصرف مداوم مسکن بودند. پس از یک جلسه درمان با طب سوزنی، لیزراکوپانچر، لیزر موضعی ناحیه شانه و لیزر گوش تا ۷۰ درصد بهبود یافتند. همچنین ایشان به دلیل اسکولیوز دچار کاهش حجم ریه شده اند و شبها از دستگاه بای پپ و روزها از اسپری سالبوتامول برای مشکل تنفسی استفاده میکنند. درمان جهت این مشکل نیز انجام خواهد شد.

 

 

کتاب راهنمای طب سوزنی گوش-کتاب اوریکولوتراپی-مترجم: دکتر عباس انصاری

 

تلفن مشاوره:

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی در تهران

 

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansri@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*