درمان یائسگی زودرس با لیزرآکوپانکچر


Dr. Ansari 7 اسفند 1396 دقیقه مطالعه
درمان یائسگی زودرس با لیزرآکوپانکچر

یائسگی مرحله ای از زندگی و یک روند بیولوژیک طبیعی بدن است که اغلب بین سنین 48 تا 52 سالگی رخ می دهد.

اختلال در ترشح هورمون های زنانه و عدم پاسخ تخمدان ها به تحریکات هیپوفیز می تواند نشان دهندۀ بروز یائسگی باشد. اما در صورتیکه قاعدگی در سنین پایین تر از 40 سالگی متوقف شود، هشدار جدی برای شروع یائسگی زودرس است.

نامنظم بودن قاعدگی یا عدم قاعدگی (آمنوره)،  گرگرفتگی، بی خوابی، تغییرات خلق و خو و تحریک پذیری، اضطراب، تعریق بیش از حد، کاهش میل جنسی، خشکی پوست و خشکی واژن از جمله علائم یائسگی هستند که ممکن است علل مختلفی داشته باشد، از جمله:

 

کاهش هورمون های تولید مثل و باروری

عوامل ژنتیکی

اختلالات کروموزومی

اختلال در محور هیپوتالاموس، هیپوفیز، تخمدان

اختلالات خود ایمنی

عمل جراحی هیسترکتومی

شیمی درمانی یا پرتودرمانی

بر اساس طب چینی، یائسگی زودرس به دلیل کاهش انرژی کلیه (ناشی از اختلال در تولید هورمون ها و اندام های تولید مثلی)، رطوبت طحال (در اثر بیماری های خودایمنی)، مشکلات قلبی (اختلال در عملکرد هیپوفیز و تاثیر هیجانات) و مختل شدن مسیر کبد ( چون کبد مسئول کنترل هورمون و تنظیم سیکل قاعدگی است) ایجاد می شود.

طب سوزنی جریان خون و انرژی را به حفره لگنی افزایش می دهد تا تخمدان ها را تغذیه کرده، کیفیت تخمدان ها را بهبود داده و محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و تخمدان را تنظیم کند. همچنین، طب سوزنی می تواند موجب آرامش جسم و روح و کاهش میزان استرس شود و گرگرفتگی و تحریک پذیری را متوقف کند. مطالعات زیادی نشان داده اند که طب سوزنی نقش موثری در تنظیم تخمک گذاری، کاهش FSH افزایش یافته، افزایش تولید استروژن و تنظیم LH دارد. با افزایش سطح استروژن، سیکل قاعدگی منظم تر می شود و تخمک گذاری دوباره آغاز می گردد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*