بلغم و عوارض ناشی از آن


Dr. Ansari 13 آبان 1396 دقیقه مطالعه
بلغم و عوارض ناشی از آن

برگرفته از کتاب “مبانی جامع طب چینی” ترجمه شده توسط دکتر عباس انصاری

بلغم یکی از عوامل بیماری‌زای بسیار مهم و شایع است. بلغم نیز همانند گرفتگی خون، به‌طور بالقوه عامل بیماری‌های وخیم مانند سرطان، بیمارهای قلبی و سکته مغزی است. مصرف مفرط غذاهای چرب و لبنیات منجر به تشکیل بلغم می شود.

مصرف غذاها و نوشیدنی های نامناسب و اختلالات عملکردی ریه ها، طحال، کلیه ها و سانجیائو می تواند موجب اختلال در متابولیسم آب و توزیع غیرطبیعی مایعات در بدن شود، که در نتیجه بخشی از آن به صورت بلغم متراکم می گردد. بلغم، تیره و چسبنده است و به دو صورت قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده دسته بندی می شود. بلغم قابل مشاهده همان خلط است و بلغم غیرقابل مشاهده به بلغم انباشته شده در اندام ها، مریدین ها و ساختارهای دیگر گفته می شود که به طور مستقیم قابل دیدن نیستند. بلغم می تواند منجر به ایجاد بیماری های گوناگونی از جمله بیماری های پوستی، بیماری های مربوط به تاندون ها و استخوان ها و تمام اندام های داخلی شود. برای مثال اگر بلغم در سر انباشته شود می تواند باعث سرگیجه به همراه تاری دید شود، اگر در منافذ قلب باقی بماند، می تواند موجب سردرگمی ذهنی شود.

نشانه‌های اصلی بلغم عبارت‌اند از: زبان با بدنه متورم، زبان با پوشش چسبناک و نبض لغزنده یا سیمی. دیگر علائم می‌تواند شامل احساس فشار در قفسه سینه، حالت تهوع، احساس سنگینی، احساس گیجی در سر و سرگیجه باشد.

زمانی که بلغم شکل می گیرد، ممکن است در قسمت های مختلف بدن باقی بماند و منجر به ایجاد سندرم های مختلف شود:

  1. بلغم – رطوبت که بر ریه ها تأثیر می گذارد: سرفه، آسم و داشتن خلط بیش از حد

  2. بلغم تیره کنندۀ قلب: کُما، خرخر کردن گلو

  3. بلغم مسدودکنندۀ کانال ها: همی پلژی، انحراف چشم و دهان، کرختی اندام های فوقانی و تحتانی

  4. احتباس بلغم در زیر پوست: به صورت توده های متحرک و نرم می باشد

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*