طب سوزنی برای پیشگیری (ضد پیری)


Dr. Ansari 25 دی 1395 دقیقه مطالعه
طب سوزنی برای پیشگیری (ضد پیری)

طب سوزنی علاوه بر درمان بیماریها بعنوان پیشگیری از تمام بیماریها و ناتوانیها نیز کاربرد دارد که در اینجا ما اثر ضد پیری آن را بیان می کنیم .

پیری نتیجه یک سری فرآیندهای  فیزیولوژیک و پاتولوژیک (آسیب شناختی) است . سیستم دفاعی بدن همراه با افزایش سن به تدریج تحلیل رفته  وباعث بروز پیری می شود . با اکسیداسیون لیپید ها ، رادیکالهای آزاد بدن انسان تولید شده و به نوبه خود بافتها را دچار اختلال نموده و سبب تغییرات منفی در ارگان می شوند و بنابراین پروسه  پیری را تسریع می کنند . علاوه بر آن ، کاهش عملکردی اعصاب  وغدد درون ریز (اندوکرین) ، اختلال در متابولیسم چربی  و گرفتگی جریان خون  ، ارتباط نزدیکی با پیری دارند .

سبب شناسی

ریشه اصلی در پیری انسان ، ضعف انرژی کلیه است و دراین حالت اسانس یا جوهره حیات کاهش می یابد . (لازم به توضیح است که هر فردی که متولد می شود ، یک اسانس یا جوهره حیات دارد که از پدر و مادر می گیرد و هرچه پدر و مادر قوی تر باشند، جوهره حیات بیشتری به فرزند می دهند. پس از تولد ، انسان از مصرف مواد غذایی و همچنین تنفس انرژی می گیرد واین انرژی در کلیه ها ذخیره شده و اسانس ارثی را تقویت می کند و از طرف دیگر این انرژی از مواد غذایی و تنفس بدست می آید و به مصرف فعالیتهای بدنی می رسد . با بالارفتن سن انرژی کلیه ها، کاهش یافته و فرد برای جبران کاهش انرژی کلیه ، از جوهره حیات استفاده می کند و در پایان جوهره حیات به اتمام رسیده و مرگ فرا می رسد .)

اسانس یا جوهره حیات پایه و اساس یین و یانگ و چی (انرژی) و خون در کل بدن می باشد و موجب رشد و نمو و تداوم حیات می گردد.

با کاهش انرژی کلیه ، فعالیت و عملکرد اندامهای زانگ – فو (قلب ، کلیه ، ریه ، کبد ، معده وروده ها ، طحال ، مثانه ….) کانالها ، چی و خون کاهش یافته و موجب عدم تعادل یین – یانگ شده و در نهایت سبب پیری می گردد .

علائم اصلی شامل کندی تفکر ، اختلال دربیان مطالب ، و تکلم منطقی ، کندی در واکنشها ، و ضعف حافظه  می باشد . علائم سالخوردگی به سختی قابل کنترل هستند و شامل دشواری در کنترل و هماهنگی عضلات ، کندی حرکت ، سستی ، ضعف ، بیزاری از سرما ، ضعف و درد کمر و مفاصل زانو ، سرگیجه ، وزوز گوش ، بیخوابی ، ریزش مو ، افتادن دندانها ، می باشند . از آنجا که مقاومت بدن کاهش می یابد  ، این افراد معمولا از بیماریهای گوناگون سالخوردگی رنج خواهند برد .

توصیه های ضد پیری

با طب فشاری یا طب سوزنی میتوان پروسه پیری را به تعویق انداخت و از ناتوانیها و ضعفهایی که افراد مسن درگیر آن هستند  ، پیشگیری نمود . چینیها با استفاده از این روش طولانی ترین طول عمر را در بین مردم جهان دارند واز آن مهمتر ، میزان مشکلات و ناتوانیهایی که افراد مسن معمولا با آنها درگیرهستند ، بسیار کمتر می باشد .

نقاط طب سوزنی که برای پیشگیری از پیری استفاده می شود : معده 36 (ST-36)–  طحال 6(SP-6 ) بلادر 23( BL23)– رن 4(REN-4 ) – دو 20 (DU-20)

توضیح : نقطه معده 36 (ST-36)  عملکرد تقویت طحال ، سیستم گوارش و معده ، تقویت چی (qi) و خون وبهبود ایمنی سلولی را به عهده دارد .

این نقطه بطور شایع برای پیشگیری از بیماریها ، حفظ سلامتی و افزایش طول عمر بکار می رود .

(یکی از استادان در چین به من (دکتر انصاری) می گفت : شخصی از اقوامش هر روز این نقطه را تحریک می کند و تا به حال 140 سال عمر کرده است .)

طحال 6 (SP-6) ، نقطه تلاقی سه کانال یین (yin) یعنی کبد ، طحال و کلیه می باشد و عملکرد آن موجب تقویت این اندامها می شود ، اسانس (جوهره حیات ) را افزایش داده و تغذیه خون را به عهده دارد .

رن 4 (Ren-4) : نقطه تلاقی کانال باروری و سه کانال بین کلیه ، کبد و طحال می باشد ، موجب تقویت کلیه و افزایش اسانس (جوهره حیات) می گردد .

DU- 20 : موجب تقویت مغز می گردد و به نوبه خود اثر ضد پیری دارد .

بلادر23(BL-23 ) : موجب تقویت کلیه می شود .

نقاط تکمیلی :

1 – افرادی که ضعف کلیه و ریه دارند : بلادر15 (قلب) (BL-15) و بلادر13 (ریه) (BL-13 )را خودشان فشار داده یا برای ایشان سوزن بزنید .

2 _ ضعف انرژی (چی) دستگاه گوارش (طحال) : بلادر 20 (طحال)(BL-20 ) و بلادر 21 (معده) (BL-21) را فشار داده یا سوزن بزنید .

3 _ ضعف کلیه و کبد :  بلادر  18 (کبد)  ( BL-18)  و  دو 4 (DU-4)  و رن 6 (REN-6 (  و کلیه 3       (3 KID- ) را فشار داده و سوزن بزنید .

برای تعیین مکان و مختصات این نقاط  ، می توانید به کتب طب سوزنی و مخصوصاً اطلس رنگی نقاط طب سوزنی تألیف دکتر عباس انصاری مراجعه کنید . این نقاط را می توانید سوزن بزنید یا با نوک انگشت حدوداً به مدت یک دقیقه فشار دهید .

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*