طب سوزنی در دامپزشکی


Dr. Ansari 8 دی 1395 دقیقه مطالعه
طب سوزنی در دامپزشکی

طب سوزنی دامپزشکی چیست

طب سوزنی درمان با فروبردن سوزن و تحریک  نقاط مشخصی که عمل خاصی در بدن را انجام می دهد تعریف می شود . چینیها این درمان را به عنوان منع استفاده دارویی به کارمی برند . درتمام دنیا به خصوص غرب طب سوزنی جهت درمان گونه های مختلفی از حیوانات نیز به کارمی رود . تحقیقات بالینی درمان فزاینده با طب سوزنی با نتایج مثبت  در انسان و حیوانات را نشان می دهد .

درچه شرایطی طب سوزنی بکار می رود؟

  • مشکلات ماهیچه ای عضلانی مانند آرتریت ، بیماری دیسک کمر ، آسیب اعصاب ،بیماری تنفسی مثل آسم گربه ای

  • بیماری پوستی مانند گرالونوم و آلرژی پوستی

  • مشکلات گوارشی مثل اسهال

  • مشکلات تولید مثلی

 طب سوزنی معمولا در حیوانات بزرگ در رفع مشکلات عملکردی استفاده می شود . برخی شرایط معمول و کاربردی به شرح ذیل می باشد :

  •  مشکلات ماهیچه ای عضلانی

  •  مشکلات نورولوژی (عصب شناسی )

  •  مشکلات پوستی مثل دراماتیت آلرژیک

  •  مشکلات تنفسی مثل تنگی نفس یا آسم  در اسبها و خونریزی

  •  مشکلات گوارشی روده ای مثل کولیکها بدون جراحی

  • مشکلات دستگاه تناسلی

بعلاوه درمان متدوال طب سوزنی می تواند به  مقاوم سازی ماهیچه ها و عضلات ودرمان صدمات ورزشی کمک نماید . ورزشکاران حرفه ای و آماتور بصورت مداوم در تمرینات ورزشی خود از طب سوزنی استفاده می نمایند . اگر حیوان شما برای تمرینهای  ورزشی مثل سرعت ، پرش ، یا حرکات نمایشی آماده می شود ، طب سوزنی می تواند به بهبود شرایط فیزیکی بدن او کمک نماید .

آیا درمان طب سوزنی برای حیوانات ایمن است؟

انجام درمانهای طب سوزنی به وسیله دامپزشکان  مجرب  ، از ایمن ترین روشهای درمان حیوانات می باشد . عوارض جانبی بسیار نادر است . ممکن است حیوان تا 24 ساعت بی حال یا خواب آلود شود  . این تاثیرات نشان دهنده  بهبود تغییرات فیزیولوژی  می باشند که پیرو آن شرایط حیوان بهتر خواهد شد .

چگونگی عملکرد  طب سوزنی

در اصطلاحات پزشکی غرب ، طب سوزنی میتواند به گونه ای به بدن کمک نماید تا با تغییرات اساسی فیزیولوژیکی  ،خود را درمان نماید .برای مثال طب سوزنی اعصاب را تحریک  ، جریان خون را بالا برده ، اسپاسم رابرطرف  وسبب آزاد شدن هورمونهایی مثل آندروفین (یکی از هورمونهای کنترل درد ) و کورتیزول (استروئید طبیعی )  می شود .با وجود اینکه تاثیرات بسزای فیزیو لوژی  در طب سوزنی مطالعه شده ، اما هنوزبسیاری از آنها ناشناخته است . می با یست تحقیقات  بیشتری  جهت کشف تمامی اثرات طب سوزنی  و کاربردهای شایسته آن در دامپزشکی صورت گیرد .

برای حیوانات کوچک ، فرو نمودن سوزنها تقریبا بدون درد است .در حیوانات بزرگ به علت لزوم استفاده از سوزنهای بزرگتر ممکن است کمی درد ایجاد شود . در تمام حیوانات اگر سوزن سر جای خود قرار گیرد بدون درد خواهد بود . بیشتر حیوانات ریلکس و خواب آلود خواهند شد .

چقدر طب سوزنی ایمن است؟

انجمن دامپزشکان آمریکا ،  معالجه حیوانات رابا طب سنتی  ، کاربردی ارزشمند در مقایسه با استفاده دارو و جراحی می شناسند . هرچقدر دامپزشک شما در مورد فلسفه سنتی چین و مبانی طب سوزنی غرب بیشتربداند ، از درمان کامل حیوانات شما مطمئن خواهند بود .

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*