درمانی برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS)


مدیر سایت 7 تیر 1395 دقیقه مطالعه
درمانی برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) بروز چرخه ای گروهی از علائم و نشانه ها است که اوج آن 7 تا 10 روز پیش از بروز قاعدگی بوده و چند ساعت پس از شروع عادت ماهیانه از بین می رود. این سندرم با علائم مختلف و متعددی از جمله حساسیت پستان ها به لمس، افزایش موقت در وزن، نفخ، یبوست، بی خوابی، آکنه، سردرد، درد لگن، خستگی، تحریک پذیری، افسردگی، نوسان خلق و خو، ضعف تمرکز، گیجی، دوری از جمع، خشونت و تغییر در اشتها شناخته می شود. ممکن است علائم دیگری نیز در این دوران دیده شود. در حالی که بسیاری از زنان این علائم را در حد خفیف تا متوسط و در مدت کوتاهی تجربه می کنند، برخی دیگر با علائمی شدیدتر که تا چند روز ادامه دارد و زندگی روزمره آن ها را مختل می کند مواجه هستند.

 

دلیل بروز PMS، عدم تعادل عملکرد های هورمونی است. برنامه درمانی که ترکیبی از رژیم غذایی صحیح، فعالیت جسمی کافی، آرامش احساسی و هیجانی، همراه با طب سوزنی و گیاهان چینی باشد می تواند این عدم تعادل را اصلاح کرده و تسکین طولانی مدت این علائم را در پی خواهد داشت.

 

تغذیه متعادل برای غلبه بر PMS بسیار حائز اهمیت است. غذاهایی مثل الکل، کائین، غذاهای سرد، شکر، نمک و چربی های حیوانی باعث بدتر شدن علائم شده و باید از آن ها اجتناب شود. به علاوه، گوشت و مرغ هورمونی که دارای دنباله استروئیدی بکار رفته در هورمون های جنس مونث هستند باید از رژیم غذایی حذف شوند. غذاهای لازم برای متعادل کردن سیکل قاعدگی عبارتند از: مصرف زیاد سبزیجات ارگانیک، مقدار کم میوه، غلات کامل، حبوبات (به ویژه سویا)، جلبک دریایی، مقدار کمی از گوشت های غیر هورمونی و ماهی (به ویژه انواع قزل آلا، ماهی تن، ماهی آزاد).

 

ورزش نیز نقش مهمی در درمان PMS دارد.30 تا 45 دقیقه ورزش های قلبی- عروقی، حداقل سه بار در هفته به بهبود جریان خون و کاهش علائم کمک می کند.

 

علاوه بر رژیم غذایی و ورزش، برخی اشکال مدیتیشن نیز می تواند بسیار موثر باشد. هیجانات و هورمون های ما بر یکدیگر اثر دارند چرا که همگی در یک بخش از مغز ثبت می شوند. استرس می تواند موجب عدم تعادل هورمونی شود و بنابراین علائم PMS را وخیم تر کند. گذراندن ساعاتی از روز در مکانی آرام به تعادل هورمونی و هیجانی کمک می کند.

 

طب چینی روش های بیشتری برای پرداختن به سندرم پیش از قاعدگی پیشنهاد می دهد. طب سوزنی، موانع انرژی را از بین می برد که به نوبه خود باعث ثبات نوسان هورمونی می شود. همچنین به آرامش و ریلکسیشن عمیق که باعث آرام شدن ذهن می شود کمک می کند. تجویز گیاهان دارویی چینی همراه با طب سوزنی به تنظیم جریان انرژی و مواد در بدن کمک می کند. این دو روش، باهم می توانند عملکرد های طبیعی بدن را تحریک کرده و آن را در جهت ایجاد تعادل بهینه تقویت نمایند.

 

همه زنان حق دارند بدون وجود سندرم پیش از قاعدگی از زندگی خود لذت ببرند. ما، زنان زیادی را با استفاده از طب سوزنی، طب گیاهی و اصلاح تغذیه و سبک زندگی درمان کرده ایم. زمانی که علائم PMS کم شده یا از بین می روند زنان احساس می کنند انرژی فیزیکی، روحی، هیجانی و خلاقانه بیشتری دارند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*