دلایل و علائم ناباروری- ادمه (بخش دوم)


مدیر سایت 28 اردیبهشت 1395 دقیقه مطالعه
دلایل و علائم ناباروری- ادمه (بخش دوم)

ابتدا: طب سوزنی ناباروری مطالعه نمایید.

 

دلایل زیادی برای بروز ناباروری وجود دارند؛ گاهی یک دلیل و گاهی دلایل متعدد و گاهی هر دو زوج عامل بروز این مشکل هستند. موارد مربوط به مشکل اسپرم از جمله اشکال در تولید اسپرم یا مجاری مربوط به انتقال آن، 35% از موارد ناباروری را به خود اختصاص می دهد. با افزایش سن مردان، میزان جهش های ژنتیکی که منجر به ناباروری در آن ها می شود افزایش می یابد. کاهش ذخیره تخمدان یا اختلالات تخمک گذاری دلیل 20% از نازایی ها در زنان است. به تعویق انداختن بارداری در کشورهای پیشرفته تقریبا مرسوم شده است و این یکی از بزرگترین علل نازایی در زنانی است که در سن بالا برای بارداری (AMA) قرار دارند، سنی که از 35 سالگی شروع می شود.

 

AMA با تولد پیش از موعد نوزاد، کم بودن وزن نوزاد در هنگام تولد، مرده بدنیا آمدن نوزاد، نقص های کروموزومی، دشواری در زایمان و عمل سزارین مرتبط است. بنابراین زنانی که پس از 35 سالگی باردار می شوند با بارداری هایی همراه با ریسک بالا روبرو هستند.

 

اختلالات مربوط به لوله های رحم و بیماری های لگن، 30% از علل بروز ناباروری را شامل می شود. بیماری های التهابی لگن مثل اندومتریوز، عفونت هایی مثل آپاندیس و جراحی های شکمی همگی می تواند باعث ایجاد جای زخم (بافت‌ همبند جاي‌ زخم‌) را به دنبال داشته باشد. یک چنین بافت های همبندی که در اثر التیام زخم ها بر جای می مانند می توانند باعث انحراف و مسدود شدن اندام های شکمی مثل لوله های رحم شوند و نیز می توانند باعث تولید تخمک هایی ضعیف تر یا کند شدن روند تخمک گذاری شوند. اختلال در ساختار رحم یا فیبروئیدهای رحمی نیز ممکن است مانع لانه گزینی تخم لقاح یافته در رحم شوند. موکوس غیرعادی گردن رحم نیز 5% از علل ناباروری ها را به خود اختصاص می دهد. دیگر دلایل ناشناخته نیز 10% از موارد نازایی را سبب می شوند که بسیاری از آن ها مربوط به سن بالای مادر و دیگر مشکلات سلامت هستند.

 

دلایل دیگری نیز برای ناباروری وجود دارند که عبارتند از شیمی درمانی یا پرتو درمانی هایی که برای مقابله با سرطان انجام شده اند. تماس بیش از حد با سموم محیطی مثل انواع حشره کش ها، استروئیدها  داروها نیز اسپرم را تحت تاثیر قرار می دهد. دیگر مشکلات سلامت مثل بیماری کوشینگ، آرتریت روماتوئید، بیماری کلیه و دیابت، همگی در بروز ناباروری نقش دارند.

 

علائمی وجود دارند که ممکن است در ناباروری دخیل باشند. علائم آشکاری مثل قاعدگی دردناک، تخمک گذاری دردناک، چرخه های نامنظم قاعدگی، خونریزی زیاد در قاعدگی، ترشحات پستان، درد در هنگام مقاربت، لخته خون زیاد در قاعدگی، خونریزی طولانی مدت یا لکه بینی در زمان قاعدگی، اختلالات جنسی، درد بیضه و لگن نیاز به بررسی و معاینه دارند. علائم دیگر مثل کم خونی، آرتریت و خستگی مزمن نیز می تواند در ناباروی نقش داشته باشد.

 

ادامه در :طب سوزنی و درمان موفقیت آمیز ناباروری (قسمت سوم)

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*