فیبرومیالژیا Fibromyalgia و درمان با طب سوزنی


مدیر سایت 16 اردیبهشت 1395 دقیقه مطالعه
فیبرومیالژیا Fibromyalgia و درمان با طب سوزنی

طب سوزنی: 3 تا 6 میلیون آمریکایی یا بهتر بگوییم حدود 2% از جامعه آمریکا مبتلا به فیبرومیالژیا هستند. این بیماری غالبا در زنان 34 تا 56 سال شایع است و 20-10 % از آنان در اثر ابتلا به این بیماری تا حد بسیار زیادی ضعیف و ناتوان می شوند. فیبرومیالژیا عبارتست از درد عضلات و بافت های نرم در نقاطی از بدن از جمله سر، گردن، شانه، پشت و ران. دلیل بروز چنین شرایطی همچنان ناشناخته است اما غالبا در بیمارانی دیده می شود که دچار ضربه روحی یا فیزیکی (تروما) شده اند. همچنین این بیماری می تواند به دنبال یک عفونت ویروسی رخ دهد یا در بیمارانی بروز کند که مشکلات خودایمنی مانند آرتریت را تجربه می کنند. درمان های مرسوم فیبرومیالژیا شامل داروهایی برای تسکین علائم یا بهبود وضعیت خواب بیمار است که عوارض جانبی خود را دارد. طب چینی با بکارگیری درمان های طبیعی مثل طب سوزنی، طب گیاهی چینی، تغذیه درمانی و تمرین های ذهنی-فیزیکی به تعادل بسیاری از سیستم های بدن و در نتیجه مشکل فیبرومیالژیا کمک می کند.

 

درمان موفقیت آمیز فیبرومیالژیا

سفتی، درد و احساس ناراحتی در عضلات و بافت های نرم بدن از جمله علائم معمول فیبرومیالژیا است. زمانی که 11 تا 18 نقطه حساس با چنین علائمی در بدن یافت شد، تشخیص مربوطه، فیبرومیالژیا خواهد بود. بسیاری از مبتلایان با مشکل خواب، اضطراب، سردرد، مشکلات گوارش و کاهش توانایی مقابله با استرس نیز مواجه هستند. اشعه X، آزمایش خون و بیوپسی بافت عضله هیچ علامتی را نشان نمی دهد و در نتیجه دلیل چنین علائمی قابل شرح نیست.

 

درمان های معمول بیشتر به درد و مشکل خواب در افراد مبتلا می پردازد. خواب عمیق فاکتوری بسیار مهم و تعیین کننده در ترمیم بافت های بدن، تولید آنتی بادی ها، عملکرد سیستم ایمنی و تنظیم ناقل های عصبی و هورمون های بدن است. استفاده از دوز نامناسب و پایین داروهای ضد افسردگی در زمان خواب می تواند باعث عمیق شدن خواب بیمار شود که این مسئله در برخی بیماران منجر به بهبود شرایط می گردد. داروهایی که سطح سروتونین و نوراپینفرین بدن (ناقل های عصبی کنترل کننده خواب، درد و عملکرد ایمنی) را بالا می برند نیز غالباً تجویز می شوند. با اینکه بسیاری از بیماران خوب به این داروها پاسخ می دهند اما میزان رهایی از درد در آن ها متفاوت است. به علاوه، این داروهای می تواند عوارض جانبی مثل خواب آلودگی، یبوست، خشکی دهان، جوش، سردرد، حالت عصبی، رعشه یا ترمور و کاهش اشتها را در پی داشته باشد.

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن نیز می تواند موثر باشد، هرچند نباید برای مدت طولانی مصرف شوند زیرا برای کلیه ها مضر هستند.

 

پزشکان ما، فیبرومیالژیا را به صورت شرایطی تعریف می کنند که بدن فرد از تعادل و هماهنگی خارج شده است. چنین شرایطی به احتمال زیاد در نتیجه ترکیب بنیه ارثی ضعیف و استرس آغاز می شود. بنیه ضعیف می تواند در اثر استرس مزمن، عوامل محیطی، خواب غیر عمیق یا تغذیه نامطلوب ایجاد شده باشد. شروع بیماری می تواند یک عامل عفونی مثل ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا یا یک اتفاق آسیب زای روحی یا جسمی شدید باشد. ما عدم تعادل های موجود در بدن بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهیم. الگوهای طبی چینی مختلفی در ارتباط با آنچه غالبا با عنوان فیبرومیالژیا شناخته می شود، وجود دارد. نحوه زندگی، کار و شرایط ارتباطی بیمار با دیگران درنظر گرفته می شود، زیرا این عوامل در بهبود و احیای بیمار نقش مهمی ایفا می کنند. بهبود و تسکین علائم می تواند از طریق طب سوزنی، طب گیاهی چینی، تمرین های کششی، ترین های ذهنی-فیزیکی، خواب منظم، ماساژ تیونیکا و گرما درمانی مادون قرمز دور انجام می شود.

 

ادامه در  : درمان های ویژه ما برای غلبه بر فیبرومیالژیا – طب سوزنی(قسمت دوم)

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*