روشهای طب سوزنی


مدیر سایت 29 مرداد 1391 دقیقه مطالعه
روشهای طب سوزنی
سوزن در طب سوزنی

سوزن در طب سوزنی

لغت طب سوزنی از دو لغت لاتین acus به معنای سوزن و لغت puncture به معنای فرو کردن مشتق می گردد . بنابراین لغت acupuncture به معنای سوراخ کردن با سوزن می باشد . همان طور که قبلا ً توضیح داده شد هدف طب سوزنی تنظیم و نرمال کردن جریان چی می باشد .تا یین و یانگ ( حالتهای مردانه و زنانه ) به حالت متعادل پویای خود بازگردند . هدف طب سوزنی برطرف ساختن علائم بیماری بوسیله درمان آنها می باشد . متخصص طب سوزنی می بایست دلیل اصلی بیماری را رفع نماید با پیشرفت پروسه درمان علائم بیماری نیز برطرف می گردند . البته یافتن دلیل اصلی بیماری مستلزم داشتن مهارت زیادی است . متخصص طب سوزنی می بایست وظیفه و نقش هر نقطه را بشناسد و تعامل آن با دیگر نقاط را نیز دریابد . سپس پس از تشخیص بیماری برای نحوه درمان برنامه ریزی می کند . یک متخصص با تجربه برای ایجاد توازن در جریان چی از حداقل سوزن ممکن استفاده می کند . اکثریت بیماران به 10 تا 15 سوزن نیاز دارند اما گاهی اوقات تنها یک سوزن هم کفایت می کند .

ابزارهای اولیه طب سوزنی تکه های تیز استخوان یا سنگ به شکل پیکانهای نوک تیز بودند . بعد ها از اشیاء تیز سفالی استفاده می شد . سوزنهای اولیه مورد استفاده در طب سوزنی از جنس بامبو یا استخوان بودند که نسبتا ضخیم تر بودند  و فرو کردن آنها در بدن دردآور بود . علیرغم نداشتن اطلاعات در زمینه استرلیزه کردن قبل از قرن 19 بسیار تعجب برانگیز است که طب سوزنی به ندرت موجب بروز عفونت می گردد . چرا که طب سوزنی سیستم ایمنی بدن که مکانیسم های حفاظتی بدن را افزایش می دهد را تحریک می کند  .

با ورود عصر آهن و برنز نوع بعدی از سوزنهای مورد استفاده سوزنهایی فلزی بودند . با پیشرفت هنر متالوژی انواع مختلفی از سوزنها ساخته شد . سوزنهای اولیه از جنس آهن ، مس ، برنز ، نقره و طلا بودند . در آن موقع که neiching نوشته می شد 9 نوع سوزن در طب سوزنی مورد استفاده قرار می گرفت . این سوزنها بسیار شبیه سوزنهای امروزی نازک و ظریف بودند و برای درمانهای روتین مورد استفاده قرار می گرفتند . سوزنهایی که سر پیکان دار داشتند برای خراش دادن نقاط استفاده می شدند .

سوزنهای کند و گرد برای طب سوزنی استفاده می شدند . برای برش دادن کورکهای باز و دمل ها از چاقوی های جراحی شبیه سوزن استفاده می شد. برای فرو کردن در مفاصل سوزنهای سنگین تر و بزرگتر در دسترس بود  و زمانی که نقاط در عمق پوست قرار داشتند از سو.زنهایی با طول بیشتر و بلندتر استفاده می شد .

هنگامی که نیاز به محرک طولانی مدت داریم  از سوزنهای کوچک به شکل پونز برای فرو کردن در قسمت گوش استفاده می کنیم . در صورتی که بیمار تب بالایی داشته و یا اینکه به کما رفته باشد برای ایجاد خونریزی از سوزنهای سه جهته استفاده می شود . خارج شدن چند قطره خون از نقاط طب سوزنی تب شدید را پایین می آورد و تشنج ها را متوقف می کند و بدون هیچ درمان دیگری در طی چند دقیقه به حالت هوشیاری بر می گردد . سرانجام برای ضربه زدن پوست در قسمت نقاط طب سوزنی از سوزنهایی که به نام سوزنهای هفت ستاره مشهورند استفاده می شود . این سوزنها  اساسا ً برای درمان بیماریهای پوست ، کودکان ، افراد مسن  و بیمارانی که از سوزن می ترسند کارایی دارد.

بعضی از متخصصین طب سوزنی ادعا می کنند که سوزنهای ساخته شده از جنس طلا و نقره خاصیت های درمانی خاصی دارند . این سوزنها گران هستند و بنابراین اغلب دوباره تیز و صاف شده و مو

انواع سوزن در طب

انواع سوزن در طب

رد استفاده قرار می گیرند . متاسفانه پروسه تیز کردن سوزنها کاری سخت و وقت گیر است . بر طبق تجربیات خودم سوزنهایی که از جنس فولاد ضد زنگ هستند کارایی اشان به مانند سوزنهای دیگر است .

سوزنهایی که از دو فلز ساخته می شوند به مانند یک ترموکوپل عمل می کنند  و جریان الکتریسته اندکی تولید می کنند . بنابراین دسته های بعضی از سوزنهای طب سوزنی از فلزاتی چون مس ، طلا و نقره ساخته می شود و خود سوزن از جنس فولاد ضد زنگ ( استیل ) ساخته می شود . دسته سوزنهایی که از جنس مس و نقره هستند در طول  نگهداری و استفاده اکسیده می شوند  و در نتیجه رسنانایی الکتریکی آنها را کاهش می دهد و باعث می شود برای تحریک الکتریکی قابل استفاده نباشند .

درمان بوسیله طب سوزنی: درد دارد یا تسکین درد  می کند؟

یک سوزن متوسط اندکی کلفت تر از موی انسان است  بنابراین فرو کردن آن در بدن دردی نخواهد داشت . اکثریت بیماران از دیدن تصاویری که متخصص طب سوزنی سعی  در فرو کردن سوزنهای ضخیم و بلندی در بدن بیماران دار از انجام طب سوزنی  منصرف می شوند . و این موضوع از این سوء تفاهم که طب سوزنی دردآور است ناشی می گردد . هم چنین سوه تفاهمی دیگری هم هست که سوزنهای طب سوزنی مانند تزریق آمپول دردناک هستند . بین سوزنهای طب سوزنی و آن سوزنهای هیپو درمیک که برای تزریق استفاده می شوند تفاوتهای اساسی وجود دارد .

سوزنهای معمول طب سوزرنی آنقدر نازک هستند که در تصویر و یا تلویزیون دیده نمی شوند . سوزنهایی که برای نمایش نحوه اجرای طب سوزنی استفاده می شوند بسیار کلفت تر از سوزنهای مورد استفاده در طب سوزنی هستند . ضخامت سوزنهای مورد استفاده در طب سوزنی از 0.16 میلی متر تا 0.38 میلی متر می باشد در حالی که ضخامت سوزن آمپول از 0.6 میلی متر تا 2 میلی متر ( که  به هنگام خون گیری استفاده می شوند )  است . نوک یک سوزن طب سوزنی مخروطی و کله قندی شکل است  که اجازه می دهد بافت را سوراخ کند و بدون وارد آوردن هیچ گونه آسیبی فیبرها را از ماهیچه جدا می سازد . به همین طریق به هنگام درآوردن سوزن فیبرهای جدا شده در اطراف سوزن بسته می شوند  و مانع از خونریزی می گردند .

در مقایسه سوزنهای مورد استفاده برای تزریق نوک تیزی دارند و با ورودشان به داخل پوست یک حلقه کوچک از گوشت را می برند . این حقیقت برای انجام بیوپسی با سوزن در جهت تشخیص سرطان استفاده می شود . هم چنین سوزنهای تزریق سوراخی دارند که از طریق آن مایه مورد تزریق خارج می شود .  زمانی که دارو تزریق می گردد به سیلندر گوشت فشار وارد می کند و در محلی که تزریق انجام می شود ماده ای دردآور به نام پروستاگلاندین ها آزاد می گردند . فشار دارو در یک منطقه هم موجب بروز درد می گردد .

در طب سوزنی هیچ مایعی تزریق نمی گردد و از آن جایی که سوزنها در وسط شان حفره ای ندارند بسیار نازکتر  از سوزنهای مخصوص تزریق هستند . حسی که به هنگام فرو کردن سوزن طب سوزنی احاسی می شو.د بسیار متفاوت از حسی فرو شدن سوزن تزریق است . در مقایسه با تزریق ، سوزنهای طب سوزنی بوسیله تغییر جریان انرژی در داخل بدن انسان اثر بخشی می کنند . اندازه و ضخامت سوزنهای طب سوزنی تنوع زیادی دارد و طول آنها از 2 میلی متر تا 10 سانتی متر می تواند باشد . از سوزنهای بلند برای افراد چاق و در جاهایی که مثل کفل و باسن که عضله و چربی زیاد است استفاده می شود . عمق فرو شدن سوزن بسته به این که نقطه مورد نظر در چه عمقی قرار دارد از 1 میلی متر تا 10 سانتی متر می تواند باشد .

هم چنین نقاط طب سوزنی بوسیله سوزاندن گیاههای به نام موکسا (moxa ) در بالای آن نقطه تحریک می شوند . نام موکسا از نام ژاپنی آن موگاسا به معنی گیاه سوزاننده گرفته شده است . نام گیاه شناسی این گیاه آرتمیس وولگاریس (Artemis Vulgaris ) است که به موگ ورت مشهور است . قبل از استفاده  با آسیاب کردن برگهای خشک این گیاه آن را بصورت موکسا وول فرآوری می کنند . زمانی که موکسا سوخته می شود بویی شبیه بوی حشیش دارد .

موکسا به دو طریق استفاده می شود . روش اول بطور مستقیم بر روی پوست و روش دوم بطور غیر مستقیم بوسیله یک سوزن ، سیر ، نمک و زنجبیل می باشد . روش مستقیم با سیگار لوله شده موکسا که برای گرم کردن نقطه طب سوزنی از فاصله 1 سانتی متری مورد استفاده قرار می گیرد انجام می شود .

در روش غیر مستقیم یک تکه زنجبیل یا سیر بر روی نقطه مورد نظر قرار داده می شود . سپس موکسا بر روی آن قرار داده می شود و آتش زده می شود . یک روش دیگری هم وجود  دارد که در آن یک گلوله کوچک از موکسا وول را  در سر یک سوزن طب سوزنی قرار داده  و سپس روشن می شود که به سوزن اجازه می دهد این گرما را بطور مستقیم از طریق سوزن به نقطه مورد نظر انتقال دهد . در بیماران دارای دردهاتی شدید شکمی ، فرو رفته در کما یا شوک ، سوزن با نمک پر می شود و یک گلوله کوچک از موکسا بر روی آن آتش زده می شود . اینم کار باعث می شود بیمار در عرض چند دقیقه بهبود می یابد .

موکسا سرما را متفرق می کند و بنابراین در درمان بیماریهایی چون آرتریت و برونشیت که گفته می شود به دلیل باد و سرما و رطوبت ایجاد می گردند استفاده می شود . هم چنین موکسی باکس شن (Moxibuxtion ) برای درمان برونشیت مزمن ، آسمهای برونشیتی ، اسهال مزمن و آرتریت و شرایط دیگری که بیمار به طب سوزنی با سوزن جواب نمی دهد مورد استفاده قرار می گیرد . مواد بسیار دیگری به جای موکسا امتحان شدند اما به نظر می رسد که هیچ کدام اثر موکسا را ندارند .

منبع:drabdoli.com

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*