درمان وسواس بدون مصرف دارو


Dr. Ansari 19 اردیبهشت 1402 دقیقه مطالعه
درمان وسواس بدون مصرف دارو

OCD، اختلال وسواس فکری جبری، یکی از شایع ترین اختلالات سلامت روان است. بسیاری از ما در مورد برخی چیزها سطوح پایینی از OCD داریم که کاملا طبیعی است. وقتی فردی از OCD جدی رنج می برد،   کیفیت زندگی و فعالیت های روزمره او به شدت مختل می شود.

OCD به عنوان یک اختلال اضطرابی شناخته می شود و شامل تکرار غیرمنطقی است. به عنوان مثال، فردی که مبتلا به OCD است ممکن است هر چیزی را چندین بار بررسی کند یا وظایف را به طور مکرر انجام دهد، که باعث ناراحتی و ممانعت در انجام کارهای روزمره شود. یکی دیگر از رفتارهای شایع، تمیز کردن وسواس گونه و ترس غیرمنطقی از میکروب است.

آیا طب سوزنی برای OCD موثر است؟

شواهد دال بر استفاده از طب سوزنی در درمان OCD و سایر اختلالات اضطرابی در حال قوی تر شدن است. استفاده از آن به عنوان یک درمان جایگزین برای کمک به بیماران OCD با اثرات داروها نیز مستند شده است.

بر اساس طب چینی، زمانی که چی (Qi) یا نیروی انرژی که سلامت کلی بدن را تنظیم می کند، از طریق آسیب، تغذیه نامناسب یا تغییر در محیط، مختل می شود، مشکلات سلامتی به دنبال خواهد داشت. قرار دادن سوزن در نقاط خاصی از بدن، چی و سلامت کلی بدن را بازیابی می کند. به همین دلیل است که طب سوزنی یک درمان موثر برای OCD در نظر گرفته می شود.

مطالعات بالینی متعدد نشان داده است که طب سوزنی در درمان OCD و سایر اختلالات روحی-روانی از جمله افسردگی، به ویژه هنگامی که همراه با درمان های گیاهی و روان درمانی استفاده می شود، تأثیر مثبتی دارد. در این مطالعات مشخص شده است که طب سوزنی سطح استرس و اضطراب را کاهش می دهد و ذهن را آرام می کند که همه اینها به طور قابل توجهی در درمان OCD موثر هستند.

به گفته دکتر Hsu، محقق برجسته و دکترای طب سوزنی و طب شرقی، طب سوزنی بسته به اینکه سوزن ها در چه نقاطی زده می شوند، باعث تحریک سیستم عصبی بخشی از مغز می شود که احساسات را کنترل می کند و این امر نیز باعث می شود طب سوزنی برای درمان بیماران مبتلا به OCD موثر باشد.

طبق کتاب The Foundation of Chinese Medicine که توسط دکتر عباس انصاری در چهار جلد ترجمه شده است، نقاط زیر برای این مشکل موثر هستند:

مبانی جامع طب چینی- مترجم: دکترعباس انصاری- جلد چهارم مبانی جامع طب چینی- مترجم: دکترعباس انصاری- جلد چهارم

تأثیر طب سوزنی بر وسواس فکری-عملی

در طب چینی برای بیماری وسواس پروتکل درمانی وجود دارد و طبق تجربه اینجانب، نتایج درمانی خوبی برای این مشکل در بین بیماران داشته ایم. یکی از نقاطی که برای وسواس استفاده می شود، BL-49 است که تحریک این نقطه موجب تقویت هوش، تمرکز و حافظه می گردد. همچنین این نقطه برای بیماری وسواس کاربرد دارد. علاوه بر این نقطه BL-52 و BL-23 که موجب تقویت اراده می شود نیز برای وسواس به کار می رود. ما برای وسواس از اوریکولوتراپی (طب سوزنی لاله گوش) و لیزر نیز استفاده می کنیم.

خرید مبانی جامع طب چینی- مترجم: دکتر عباس انصاریخرید اطلس رنگی نقاط طب سوزنی و فشاری

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

تلفن مشاوره و خرید کتاب:

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*