درمان میگرن 9 ساله


Dr. Ansari 31 فروردین 1402 دقیقه مطالعه
درمان میگرن 9 ساله

تحقیقات در مورد طب سوزنی و سردردهای میگرنی عمدتاً به طب سوزنی به عنوان ابزاری برای پیشگیری  و درمان سردردهای میگرنی توجه کرده است. مطالعات مختلف نشان می دهد، طب سوزنی می تواند گزینه درمانی مناسبی برای انواع سردرد، از جمله میگرن باشد.

 طب سوزنی و میگرن- شواهد علمی 

بررسی انجام شده توسط کاکرین (Cochrane) در سال ۲۰۱۶، ۲۲ کارآزمایی طب سوزنی را برای میگرن مقایسه کرد. برخی مطالعات طب سوزنی را با عدم درمان مقایسه کردند، در حالی که برخی دیگر طب سوزنی و طب سوزنی ساختگی یا طب سوزنی و دارو را مقایسه کردند.

محققان دریافتند طب سوزنی از طب سوزنی ساختگی و درمان استاندارد میگرن عملکرد بهتری دارد.

سه ماه پس از طب سوزنی، دفعات سردرد در ۵۷ % از دریافت کنندگان طب سوزنی و ۴۶ % از افرادی که داروهای پیشگیری از میگرن مصرف می کردند، حداقل به نصف کاهش یافت. در ماه ششم، سردرد  در ۵۹ % از دریافت کنندگان طب سوزنی، حداقل به نصف کاهش یافت.

  • یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده در سال ۲۰۱۲ به نتایج مشابهی رسید. در این مطالعه، ۴۸۰ بیمار یکی از سه نوع طب سوزنی، از جمله طب سوزنی الکتریکی، یا طب سوزنی ساختگی را دریافت کردند.

گروه‌های طب سوزنی ۵ تا ۸ هفته پس از شروع درمان، بهبود جزئی در دفعات سردرد را گزارش کردند. در هفته های ۱۳ تا ۱۶، همه گروه های طب سوزنی بهبود قابل توجهی را در مقایسه با دریافت کنندگان طب سوزنی ساختگی گزارش دادند.

  • کارآزمایی بالینی تصادفی شده دیگر در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است مزایای طولانی مدت در پیشگیری از میگرن ارائه دهد. محققان، ۲۴۹ نفر را با سابقه سردردهای میگرنی بدون اورا به مدت ۲۴ هفته تحت نظر گرفتند. شرکت کنندگان یا طب سوزنی واقعی، طب سوزنی ساختگی یا به لیست انتظار پیوستند.

طبق یادداشت‌های سردرد شرکت‌کنندگان، طب سوزنی واقعی فراوانی و شدت سردردهای میگرنی را کاهش می‌دهد. در پایان کارآزمایی، فراوانی سردردهای میگرنی افراد برای گروه طب سوزنی به میزان ۳٫۲ کاهش یافت.

 

نمونه بالینی درمان با لیزر آکوپانکچر دکتر انصاری

بیمار ۲۶ ساله از ۹ سال پیش مبتلا به میگرن شدید بودند؛ حداقل هفته ای یک بار از شدت درد، پنج داروی متفاوت مصرف می‌کردند که شامل گاباپنتین، کلونازپام، ونلافاکسین و پروپرانولول بود و ریزاملت زیر زبانی نیز استفاده می کردند. در برخی موارد، شدت سردرد به گونه‌ای بود که حالت تهوع و استفراغ داشتند و ناچار به مراجعه به بیمارستان و تزریق سرم و مسکن بودند. ایشان آذر ماه به مطب ما مراجعه کردند و پس از یک دوره سه روزه درمان با طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر گوش و بدن و لیزر موضعی، حدود ۷۰ درصد بهبود یافتند. ایشان هم اکنون جهت دوره دوم درمان برای بهبودی کامل مراجعه کرده اند.

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*