عوارض پس از کرونا و لیزر


admin 15 فروردین 1402 دقیقه مطالعه
عوارض پس از کرونا و لیزر

سندرم کوید طولانی مدت یا Long-COVID Syndrome (LCS) بحرانی جدید در مراقبت های بهداشتی است. یک مطالعه اولیه گزارش داد که 87٪ از بازماندگان COVID-19 حداقل یک علامت را تا 60 روز پس از بهبود از عفونت اولیه داشتند، و 44٪ کتهش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را گزارش کردند. یک مرکز کنترل بیماری گزارش داد، 35 درصد از بازماندگان 14 تا 21 روز پس از عفونت به وضعیت معمول سلامت خود برنگشته اند.

در حال حاضر هیچ مداخله ای بهترین عملکرد را برای سندروم پس از کرونا یا کوید طولانی (LCS) نشان نداده است. با توجه به عوارض زیاد و عدم درمان موثر برای سندرم کوید طولانی، درک بهتر علائم و توسعه روش های درمانی برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی ضروری است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد، عفونت COVID-19 یک واکنش التهابی/سندرم آزادسازی سیتوکین را تحریک می‌کند که در عین حال که به معنای محافظت است، ممکن است یکی از دلایل اصلی شدت بیماری و علائم پایدار باشد.

از آنجا که طب سوزنی مسیر ضد التهابی دوپامینرژیک واگ را در بیماران مبتلا به سپسیس تعدیل می کند، ممکن است اثرات طولانی مدت “طوفان سیتوکین” که در عفونت کووید دیده می شود را نیز تعدیل، و سیستم عصبی خودمختار و هموستاز محورهیپوتالاموس-هیپوفیز را بازیابی کند و در نتیجه پاسخ ایمنی، کیفیت خواب و احساس بهبودی را افزایش می دهد.

در یک مطالعه موردی مشاهده‌ای، مزایای احتمالی طب سوزنی و پیشرفت آزمایشی یکی از الگوهایی تشخیصی طب سنتی چینی (طب سنتی چینی) را برای عوارض کرونا گزارش می‌کند.

مطالعه موردی سندرم پس از کرونا

مرد 46 ساله به علت دیابت، آسم و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تحت نظر مرکز پزشکی لانگ بیچ VA قرار داشت. او قبل از COVID-19 حملات آسم نادری داشت. در 20 ژوئیه 2020 به دلیل درد هنگام تنفس در قفسه سینه شبیه به حمله آسم، با ریه‌های «خسته» و تنفس «سخت» به اورژانس مراجعه کرد و تست کرونای او مثبت بود. تنگی نفس و درد قفسه سینه تقریباً ثابت بود و باعث می شد هنگام راه رفتن توقف کند. علائم قبلی او شامل گزگز در اطراف کوتیکول انگشت دوم و پنجم و سردرد در قسمت پیشانی و پس سر به صورت چندین بار در هفته همراه با “مه مغزی” ادامه داشت. خشکی مجرای بینی، خارش پوست، خشکی چشم (اولین علامت طولانی مدت کووید)، درد مفاصل – در درجه اول زانوهایش – پس از عفونت کووید به طور قابل توجهی بدتر شد و خستگی شدید و احساس سنگینی در بدن را نیز تجربه کرد.

تاثیر طب سوزنی بر عوارض کرونا

معاینه طب سنتی چینی نشان داد که زبان او رنگ پریده و کدر، متورم، بزرگ، با کناره‌ها و نوک شدیدا دالبری (دارای اثر دندان بر روی زبان)، شکاف‌های عمیق و قرمز در دو طرف زبان در ناحیه ریه، و یک پوشش ضخیم، چرب و سفید در ریشه و پوشش ناچیز در نوک زبان بود. الگوهای تشخیصی اولیه طب سنتی چینی، شامل موارد زیر بود:

  • کمبود چی ریه و یین
  • رکود چی و خون
  • وکمبود چی طحال همراه با رطوبت

پروتکل درمانی به صورت یک یا دو بار در هفته برای درمان الگوهای تشخیصی اجرا شد. هر جلسه شامل ارزیابی زبان و نبض، گزارش علائم، بررسی تشخیص علائم احتمالی جدید و پروتکل درمانی در صورت لزوم و یک جلسه 30 دقیقه ای طب سوزنی بود. سوزن ها وارد شده و برای نتیجه مطلوب به صورت دستی تحریک شدند.

بیمار در 18 نوامبر 2021 در ویزیت بالینی خود اظهار داشت که روز بعد از درمان با طب سوزنی متوجه شدم که مه مغزی، بهبود و درد مفاصل کاهش یافته و در نهایت گزگز انگشتان برطرف شده است. علائم PTSD هنوز وجود داشت، اما بهتر می توانستم آنها را کنترل کنم. در حال حاضر هیچ درد مفصلی ندارم و مه مغزی خیلی بهتر شده. سردرد و خستگی تقریباً از بین رفته است.» او همچنین اظهار داشت که جلسات درمانی…”خیلی آرامش بخش بود و من تقریباً هر بار به خواب می رفتم.

مورد فوق نشان دهنده مزایای بالقوه طب سوزنی برای LCS است. بهبود وضعیت بیمار پس از شش جلسه با درمان نگهدارنده به صورت ماندگار ادامه داشت. تغییرات زبان او، از بین رفتن گرما و بهبود در شدت کمبود یین را نشان داد. بررسی نبض نیز رفع رکود خون و مقداری بهبود در رطوبت را نشان داد.

  • الگوی تشخیصی اولیه طب سنتی چینی کمبود چی ریه و یین بود. کمبود یین که با خشکی دهان، خشکی مجرای بینی، گلو و پوست مشخص می شود، اغلب نتیجه کمبود چی Qi (انرژی حیاتی) بدن است که با سرفه ضعیف و تنگی نفس، به ویژه در هنگام فعالیت، و همچنین تمایل به سرماخوردگی، بیزاری از سرما و تعریق خود به خود مشخص می شود. هر دو الگو از بیماری ویروسی ناشی می شوند.
  • یکی از الگوهای تشخیصی ثانویه، رکود چی (Qi Stagnation) بود که به طور ضمنی همراه با رکود خون وجود دارد و با درد ثابت و تیز در هر نقطه از بدن که ناشی از آسیب حاد داخلی یا خارجی، یا ناشی از اختلال مزمن در گردش خون است، مشخص می شود. عفونت ممکن است نمونه ای از این الگو باشد.
  • دیگر الگوی تشخیصی ثانویه، کمبود چی طحال همراه با رطوبت بود؛ یک الگوی رایج مرتبط با خستگی، ناراحتی گوارشی و سنگینی بدن که بیشتر جنبه ذهنی دارد تا واقعی.

نمونه بالینی درمان عوارض کرونا با لیزر کم توان (مطب دکتر عباس انصاری)

بیمار ۳۱ ساله از رشت، پس از ابتلا به کرونای دلتا (در دوره پاندمی کرونا)، دچار عوارض مربوط به سیستم عصبی از جمله موارد زیر شدند:

  • عدم تمرکز
  • سرگیجه
  • بی خوابی های شدید
  • بیدار شدن مکرر در طول شب (که مجبور به مراجعه به پزشک میشدند)
  • ضعف شدید
  • افت فشار خون
  • کاهش اعتماد به نفس

مجموعه علائم فوق بیمار را مجبور به ترک کار کرده بود، چرا که کار ایشان مستلزم اعتماد به نفس، تمرکز و روابط اجتماعی بود.

ایشان قبل از مسافرت خود در کمال نا امیدی، یک جلسه درمان با طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی انجام دادند. در طول سفر متوجه شدند، حالت ترس، عدم تمرکز و سرگیجه کاملا از بین رفته است. بنابراین، بعد از سفر در اولین فرصت مراجعه کردند و با ادامه درمان مشکل بی خوابی که یک سال و نیم از آن رنج می بردند، نیز به طور کامل برطرف گردید و صبح ها حالت خستگی ندارند.

ایشان در حال حاضر برای اضطراب و افسردگی ناشی از ابتلا به کرونا و عوارض پس از آن و میگرن عصبی قبل از قاعدگی با علائم سفتی سر در ناحیه شقیقه، پیشانی و پشت سر (که برای آن از ژل خنک کننده استفاده میکردند)، حساسیت به نور سفید و … در حال ادامه درمان هستند. آزمایشات هورمونی مشکلی در ارتباط با عدم تعادل هورمون ها نشان نداده است. این علائم پس از اولین جلسه درمان، تا پنجاه درصد بهبود یافته و در حال ادامه درمان هستند.

 

کووید طولانی یا سندرم پس از کرونا، سیستم‌های بدن را از طریق پاتولوژی التهابی و مبتنی بر ایمنی تحت تأثیر قرار می دهد. طب سنتی چینی دستورالعمل‌های بالینی برای درمان بیماری‌های عفونی و بیماری‌های پس از ویروس از اپیدمی‌های گذشته دارد، که می تواند برای عوارض کرونا اعمال شود. آزمایشات بالینی با کیفیت بالا برای ارزیابی اثربخشی طب سوزنی برای بهبود علائم و فیزیولوژی عوارض طولانی مدت کرونا ضروری است.

اطلاعات تماس دکتر عباس انصاری

02126767205

09106642920

پیج اینستاگرام: dr.abbas_ansari

منبع:https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/acu.2021.0088

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*