فراموش کردن خاطرات تلخ و درمان استرس پس از سانحه (PTSD)


Dr. Ansari 29 آبان 1401 دقیقه مطالعه
فراموش کردن خاطرات تلخ و درمان استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال استرس/ اضطراب پس از سانحه (PTSD) به صورت یک مشکل هیجانی پیچیده عمل می کند که در آن افراد پس از تحمل حوادث آسیب زا مستعد ابتلا به مشکلاتی مانند اختلال افسردگی و اختلال خواب می شوند که زندگی و سلامت آنها را به طور جدی تحت تاثیر قرار می دهد. شواهد نشان می دهند، طب سنتی چینی تنها به درمان علائم محدود نمی شود، بلکه درمان ریشه بیماری در درجه اول اهمیت قرار دارد.

 

طب سوزنی در فراموش کردن خاطرات ناخوشایند

هر خاطره را به صورت یک فیلم در ذهن خود در نظر بگیرید. این فیلم از چندین عنصر تشکیل شده است؛ تصویر، رنگ، صدا، نور و “پاسخ احساسی” شما به کل فیلم.

اکنون، همه ما می دانیم که افراد مختلف به روش های مختلف به یک رویداد پاسخ می دهند. موضوعی که برای یک نفر ممکن است آسیب زا باشد، ممکن است نفر بعدی را ناراحت نکند. به همین دلیل است که برخی از سربازان از PTSD رنج می برند و برخی دیگر خیر. با این حال، به دلایلی عجیب، هنوز هم فرض می کنیم که برای یک فرد آسیب دیده، با رویدادی که باعث تروما و ناراحتی عاطفی ناشی از آن شده است، به صورت یک موجودیت واحد در هم آمیخته شده اند، مانند زمانی که سدیم با کلر ترکیب می شود و نمک طعام را به وجود می آورد و جدا کردن این دو غیرممکن است.

 

خاطرات تلخ گذشته

 

خبر خوب این است که فرآیند ساده‌ای به نام تکنیک‌ رهایی از مشکلات هیجانی وجود دارد که تحت عنوان (Emotional Freedom Technique) EFT شناخته می‌شود و در واقع  توانایی پاک کردن «پاسخ عاطفی» (PTSD) از مسیر فیلم ناراحت‌کننده ای است.

EFT که بر اساس فرآیند پیچیده تری به نام درمان میدان فکری ((Thought Field Therapy: TFT) پایه گذاری شده است، از اواخر دهه 1990 وجود داشته است، اما تا حد زیادی توسط عموم مردم ناشناخته باقی مانده است. EFT که اغلب “طب سوزنی برای احساسات” نامیده می شود، شامل ضربه با نوک انگشتان خود بر روی چندین نقطه طب سوزنی روی صورت و بدن می باشد. هنگامی که این کار به درستی انجام شود، پاسخ آسیب زا به رویداد از مسیر فیلم خاطره پاک می کند، و هر چیز دیگری را در جای خود باقی می گذارد تا به میل خود یادآوری شود. می دانیم که این تکنیک برای هرکسی که خاطرات ناراحت کننده ای را برای سالیان متمادی به همراه داشته است، غیرممکن به نظر می رسد؛ چراکه فکر کردن به آن خاطرات “بدون” احساس ناراحتی یا عصبانیت غیرممکن به نظر می رسد. اما این دقیقاً همان کاری است که EFT می تواند انجام دهد.

موردی که در ویدیوی زیر مشاهده می کنید، نمونه ای از تکنیک فوق می باشد که طی آن حس ازاردهنده نسبت به حادثه ناخوشایند در ایشان از بین رفته است و نمونه های دیگر نیز در پیج اینستاگرام و همین وبسایت موچود است.

همه کسانی که برای اولین بار در مورد فراموش کردن یا از بین رفتن حس آزاردهنده نسبت به تروما، خاطرات و احساسات تلخ می شنوند، نسبت به این موضوع شک دارند، اما باید بدانید این روش درمانی تنها به یک یا نهایتا دو جلسه نیاز دارد. 

 

نمونه بالینی رهایی از خاطرات ناخوشایند

 

مراجعه کننده عزیز از ارومیه به دلیل خاطره آزاردهنده که به مدت چندین سال موجب آزار ایشان می شد، به مطب ما مراجعه کردند.

یک جلسه درمان با طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر گوش باعث رفع مشکل ایشان گردید.

با سپاس از ایشان بابت ارسال ویدیو و آرزوی سلامتی و موفقیت

 

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

مشاوره رایگان:

02126767205

09106642920

مشاوره در دایرکت اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*