دلایل سیکل قاعدگی نامنظم و درمان آن


Dr. Ansari 27 آبان 1401 دقیقه مطالعه
دلایل سیکل قاعدگی نامنظم و درمان آن

طب سوزنی می تواند به برگشت سیکل منظم در زنانی که پریودهای نامنظم (متروراژی یا اولیگومنوره) دارند یا زمانی که پریود وجود ندارد (آمنوره) کمک کند. تنظیم چرخه قاعدگی برای زنانی که از PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) رنج می برند و تخمک گذاری نامنظم و سیکل های نامنظم دارند، نیز مفید است.

نتایج بهینه با درمان‌های هفتگی طب سوزنی به دست می‌آید که در جهت اصلاح هرگونه عدم تعادل انرژی حیاتی بدن (چی) و همچنین هماهنگی آن با تغییرات فیزیولوژیکی خاص در هر مرحله از چرخه قاعدگی می باشد.

چهار فاز چرخه یا سیکل قاعدگی

  • فاز خونریزی
  • فاز فولیکولار
  • فاز تخمک گذاری
  • فاز لوتئال

هنگامی که یک زن به صورت هفتگی تحت درمان با طب سوزنی قرار می گیرد، از نقاط مختلفی برای فازهای مختلف چرخه قاعدگی استفاده می شود.

 

طب سوزنی در 4 فاز سیکل قاعدگی

فاز 1: خونریزی (روز 1 تا 5)

روز اول چرخه با جریان کامل خون قاعدگی (نه لکه بینی) مشخص می شود. غده هیپوفیز در مغز، سیگنال تولید هورمون های FSH (هورمون محرک فولیکول) و LH (هورمون لوتنیزه کننده) را برای تحریک رشد فولیکول ها می دهد. درمان با طب سوزنی در این مرحله به منظور به حرکت درآوردن خون در رحم انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که پوشش آندومتر ساخته‌شده در ماه قبل، به طور کامل ریزش کرده است. همچنین، درد ناشی از گرفتگی عضلات را کاهش می دهد و هر گونه علائم دیگر (مانند لخته، خونریزی شدید، گرفتگی عضلانی، حالت تهوع، اسهال یا  یبوست) را که همزمان با دوره پریود است، بهبود می بخشد.

فاز 2: فاز فولیکولار (روز 6 – قبل از تخمک گذاری)

در این مرحله از چرخه، استروژن ساخته می شود. افزایش استروژن پوشش داخلی رحم را ضخیم می کند و مایع دهانه رحم را افزایش می دهد؛ در غیر این صورت به عنوان “مخاط بارور” شناخته می شود. طب سوزنی در این مرحله با هدف بهبود جریان خون رحم و تخمدان برای کمک به رشد فولیکول های تخمدان که حاوی تخمک هستند، افزایش ضخامت آندومتر و افزایش مایع دهانه رحم انجام می شود.

فاز 3: تخمک گذاری

آزاد شدن تخمک (یا تخمک ها) از فولیکول غالب با افزایش هورمون LH آغاز می شود. دهانه رحم باز است و مخاط دهانه رحم بارور، درست قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. درمان با طب سوزنی در این مرحله بر کمک به رهاسازی تخمک متمرکز است و به افزایش دمایی که هنگام تعیین دمای بدن زنان به دنبال آن هستیم، کمک می کند.

فاز 4: فاز لوتئال (پس از تخمک گذاری)

در این مرحله، پروژسترون در حال افزایش است. پروژسترون توسط جسم زرد (آنچه پس از آزاد شدن تخمک از فولیکول باقی می ماند) ترشح می شود و به ضخیم شدن آندومتر برای لانه گزینی کمک می کند و برای حفظ یک بارداری سالم ضروری است. تخمک پس از تخمک گذاری از لوله فالوپ به داخل رحم می رود. اگر لقاح اتفاق افتاده باشد، جنین در رحم لانه گزینی می کند. درمان با طب سوزنی در این مرحله بستگی به این دارد که آیا تلاش برای بارداری وجود دارد یا خیر. اگر زنی تلاش می کند باردار شود، درمان بر کمک به لانه گزینی و محکم کردن جنین برای جلوگیری از سقط متمرکز است. اگر زن در تلاش برای بارداری نیست، درمان بر تنظیم جریان Qi (انرژی) متمرکز است تا برای چرخه بعدی آماده شود و به به حداقل رساندن علائم PMS کمک کند.

تنظیم و درمان سیکل قاعدگی نامنظم

 

طب سوزنی در حین تنظیم سیکل قاعدگی، باعث خواب عمیق تر، سیستم عصبی آرام تر، سیستم ایمنی قوی تر و کاهش درد و مشکلات هیجانی (تغییر مود، افسردگی، ….) در قبل و حین قاعدگی می شود.

 

مکانیسم طب سوزنی در تنظیم سیکل قاعدگی

1- تنظیم حلقه فیدبک بین مغز و تخمدان ها که به عنوان محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان (HPO) نیز شناخته می شود. اگر محور HPO به طور موثر ارتباط برقرار کند، این به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند که به نوبه خود برای چرخه قاعدگی مفید است، تخمک‌گذاری را تقویت می‌کند و پریود به دنبال آن خواهد آمد.

2- طب سوزنی می تواند جریان خون به تخمدان ها و رحم را بهبود بخشد. سطوح بالای استرس و افزایش سن (یاز عوامل دخیل در کاهش ذخیره تخمدان) می تواند جریان خون و مواد مغذی را به اندام های تولید مثلی کاهش دهد. طب سوزنی سیستم عصبی را آرام می کند و رگ های خونی را گشاد می کند و در نتیجه جریان خون را به تخمدان ها و پوشش داخلی رحم (اندومتر) افزایش می دهد. اگر تخمدان‌ها به خوبی تغذیه شوند، کارآمدتر عمل می‌کنند و جریان خون کافی به رحم را تضمین می‌کنند و پوشش آندومتر می‌تواند به ضخامت مناسب رشد کند تا امکان قاعدگی یا لانه‌گزینی جنین فراهم شود. همچنین،  با افزایش جریان خون به تخمدان ها برای حمایت از بلوغ تخمک سالم، تخمک گذاری را افزایش می دهد.

3- نشان داده شده است که طب سوزنی ممکن است به تنظیم مقدار LH (هورمون لوتئیزه کننده)  که باعث می شود تخمک از فولیکول غالب در تخمدان آزاد شود، کمک کند.

ما با استفاده از طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی کم توان، به لطف خدا توانسته ایم بسیاری از مشکلات و بیمار ی های زنان از جمله یائسگی زودرس (آمنوره ثانویه)، لکه بینی، کاهش ضخامت رحم، ناباروری، سندرم تنش پیش از قاعدگی (PMS)، خونریزی سنگین قاعدگی (منوراژی)، قاعدگی منظم و … را درمان کنیم. نمونه های بالینی این درمان ها در همین وبسایت و پیج اینستاگرام ما موجود است.

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

مشاوره رایگان:

02126767205

09106642920

اینستاگرام: dr.abbas_ansari

منبع:

https://www.womenshealthmelbourne.com.au/can-acupuncture-regulate-the-menstrual-cycle/

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*