درمان بی اختیاری و نشت ادرار


admin 16 آبان 1401 دقیقه مطالعه
درمان بی اختیاری و نشت ادرار

زمانی که کنترل مثانه از دست می رود و مثانه به طور کامل تخلیه نمی شود یا تنها نشتی به صورت جزئی وجود دارد، فرد با مشکل بی اختیاری ادرار (Urinary incontinence) روبرو است که می تواند موقت یا مزمن باشد.

بر اساس گزارش انجمن مراقبت‌های اورولوژی، میلیون‌ها بزرگسال در ایالات متحده، بی اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند. با افزایش سن، عضلات مثانه و نیز ماهیچه های نگهدانده آن ضعیف می شوند، بدین جهت بی اختیاری ادرار در بین زنان ۵۰ ساله و بالاتر شیوع بیشتری دارد، با این حال این وضعیت می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد.

بیماری‌ها و مشکلات سلامتی دیگر نیز می‌توانند در بروز این بیماری دخیل باشند. علائم بی‌اختیاری ادرار می‌تواند خفیف یا شدید باشد. در مواردی، بی اختیاری ادرار ممکن است نشانه سرطان، سنگ کلیه، عفونت یا بزرگ شدن پروستات باشد.

 

۴ علت شایع بی اختیاری ادرار در مردان

  1. مشکل پروستات: مشکلات پروستات، به ویژه با افزایش سن مردان، می تواند منجر به مشکلاتی در کنترل ادرار شود. اگر پروستات بزرگ شود، ممکن است بر جریان ادرار تأثیر بگذارد و باعث جریان ضعیف، تکرر و نشت ادرار شود. هنگامی که پروستات به دلیل مشکل سرطان برداشته می شود، بی اختیاری استرسی، یعنی نشت ادرار در مواردی مانند سرفه یا عطسه غیرمعمول نیست.
  2. وضعیت هایی که باعث آسیب عصبی می شود: از آنجایی که عضلات و اعصاب باید با هم کار کنند تا مثانه را کنترل کنند، هر وضعیتی که به اعصاب آسیب برساند، می تواند مشکلات ادراری ایجاد کند. این وضعیت ها عموما شامل بیماری پارکینسون، سکته مغزی، دیابت، ام اس، فتق دیسک، آسیب نخاعی و زوال عقل است.
  3. مقدار و نوع نوشیدنی ها: انواع خاصی از نوشیدنی ها می توانند بر سیستم ادراری فشار وارد کنند. محدود کردن مقدار الکل و کافئین، که هر دو اثر ادرارآور دارند، می تواند به کنترل مشکلات مثانه کمک کند. اگرچه هیدراته ماندن بدن مهم است، اما مهم است که در مصرف مایعات زیاده روی نکنید، زیرا این امر می تواند مشکلات کنترل مثانه را تشدید کند.
  4. وزن: اضافه وزن می تواند بی اختیاری ادرار را تشدید کند.

درمان با طب سوزنی

در سال‌های اخیر، طب سوزنی در درمان بی‌اختیاری ادرار با منشأ عصبی و عضلانی مورد توجه قرار گرفته است. به منظور اندازه گیری واقعی اثربخشی آن، تحقیقاتی با جمعیت های نمونه بزرگتر انجام شده است و نتایج نشان می دهد که طب سوزنی یک روش درمانی امیدوارکننده است.

 

تحقیقاتی که به بررسی اثربخشی طب سوزنی بر جنبه های فیزیولوژیکی بی اختیاری می پردازد، نشان می دهد که بیماران تحت درمان با طب سوزنی، بهبود قدرت عضلات کف لگن را نشان می دهند که نشت ادرار را بهبود می بخشد.

موسسه ملی بهداشت (NIH) و همچنین دانشگاه های تحقیقاتی برتر مانند دانشکده پزشکی جان هاپکینز اکنون در حال بررسی طب سوزنی به عنوان یک گزینه درمانی جایگزین یا مکمل برای درمان بی اختیاری هستند. آنها قبلاً تشخیص داده اند که به دلیل اثرات محرک آن بر سیستم عصبی مرکزی، تأثیرات آماری مثبتی بر روی انواع مشکلات، بیماری ها و علائم دارد.

بی اختیاری ادرار معمولا به عنوان یک علامت در نظر گرفته می شود و به خودی خود یک بیماری یا اختلال نیست. هنگامی که طب سوزنی به عنوان یک درمان تکمیلی یا اصلی گنجانده شود، می تواند علل زمینه ای بی اختیاری را برطرف کند و در نتیجه علائم و نیز عوارض جانبی هر دارویی را که برای رفع مشکل تجویز شده است، کاهش دهد.

چندین مطالعه برای تعیین اثربخشی طب سوزنی برای درمان بی اختیاری انجام شده است. اثرات مثبت درمان با طب سوزنی، به‌ویژه زمانی که با داروهایی با عوارض جانبی ناخوشایند مقایسه می‌شوند، نشان داده شده اند. مطالعه انجام شده در سال ۱۹۹۴، نشان داد هم طب سوزنی و هم اکسی بوتینین به طور قابل توجهی علائم مثانه را بهبود می بخشند و فوریت و نیز دفعات دفع ادرار را کاهش می دهند؛ در این مطالعه، ۳ نفر از مجموع ۱۹ نفر در گروهی که داروی اکسی بوتینین مصرف می کردند، به دلیل عوارض جانبی از ادامه مطالعه خودداری کردند؛ عوارض جانبی برای گروه اکسی بوتینین شایع بود و همه بیماران درجاتی از خشکی دهان را تجربه کردند، و بیش از نیمی از بیماران از سردرد، سرگیجه و ناراحتی های گوارشی و اختلال بینایی گذرا شکایت داشتند.». در مقابل، طب سوزنی سطح بالایی از پذیرش بیمار و مهمتر از همه، انطباق با درمان را نشان داد.

جالب توجه است که از طریق ارزیابی اورودینامیک، مشخص شد طب سوزنی ظرفیت مثانه را افزایش داده و انطباق دترسور را بهبود می بخشد. همچنین طب سوزنی، برخلاف اکسی بوتینین، شب ادراری را کاهش می دهد. بنابراین، در حالی که تفاوت در نتایج بین گروه دارو و گروه طب سوزنی از نظر آماری معنادار نبود، واضح است که طب سوزنی می تواند یک درمان جایگزین با اثرات دائم است.

 

مطالعات بسیاری در مورد تأثیر طب سوزنی در کاهش بی اختیاری ادرار و بهبود کیفیت زندگی و اینکه آیا طب سوزنی ساختگی می تواند یک دارونمای موثر باشد یا خیر، انجام شده است. با مقایسه تعداد مشکلات ادراری در طول روز، مشخص شد طب سوزنی واقعی باعث کاهش ۶۳ درصدی این مشکلات پس از یک هفته درمان و کاهش ۶۷ درصدی در ۴ هفته پس از درمان گردید.

 

بی اختیاری ادراری درمان نشده

بی اختیاری ادرار می‌تواند زندگی روزمره فرد را مختل کند و منجر به عواقب احتمالی آزار دهنده شود. مشخص شده که بی اختیاری ادرار در افراد مبتلا چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. به ویژه، مردان کمتر احتمال دارد که این موضوع را به اندازه زنان با پزشک خود مطرح کنند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که علیرغم طیف گسترده ای از درمان ها برای UI، تنها یک نفر از هر پنج مرد علامت دار به دنبال درمان است. با توجه به تأثیر ذهنی و عاطفی بی اختیاری ادرار از جمله خجالت، اضطراب و افسردگی که موجب کاهش کیفیت زندگی ناشی از این وضعیت می شود، درمان این وضعیت ضروری می  نماید.

منابع: https://njurology.com/4-common-causes-urinary-incontinence-in-men/

https://www.heraldopenaccess.us/openaccess/a-case-study-of-urinary-incontinence-treated-with-acupuncture

نمونه بالینی درمان قطعی نشت ادرار

آقای ۶۳ ساله به دلیل مشکل نشت ادرار مراجعه کردند. کنترل ادرار برای ایشان بسیار دشوار بود و به مدت سه سال از این مشکل رنج می بردند. در صورت پر شدن مثانه تحت هیچ شرایطی قادر به کنترل ادرار نبودند. متخصص اورولوژی این مشکل را مربوط به افزایش سن می‌دانستند و درمان خاصی برای آن پیشنهاد نداده بودند. همچنین مصرف دارو یک تا دو درصد در بهبود آن موثر بود. پس از یک دوره درمان با طب سوزنی، لیزر آکوپانکچر و لیزر موضعی، خوشبختانه بهبودی صددرصد حاصل شد. از ایشان بابت همکاری در ضبط ویدیو صمیمانه سپاسگزاریم.

 

 

اطلاعات تماس دکتر عباس انصاری

 

۰۲۱۲۶۷۶۷۲۰۵

۰۹۱۰۶۶۴۲۹۲۰

اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*