درمان اسپاسم عصبی عضلانی


admin 29 مرداد 1401 دقیقه مطالعه
درمان اسپاسم عصبی عضلانی

گرفتگی عضلات در اثر انقباضات شدید و غیرارادی فیبرهای تشکیل دهنده ماهیچه ها بروز می کند و در هر عضله ای میتواند اتفاق بیفتد.

عضلات پشت ساق، عضلات پشت ران، عضلات پشت بدن و عضلات جلوی ران، کف دست، بازو و شکم از شایع ترین محل هایی هستند که در آن گرفتگی یا اسپاسم عضلات رخ می دهد.

 

برخی از علل انقباض عضلات

  • استفاده بیش از حد از عضلات
  • کمبود برخی از مواد معدنی
  • دهیدراته شدن بدن (کم آبی بدن)
  • فشار عصبی
  • استرس
  • کم خونی
  • آسیب به عضلات
  • بیماری های عضلانی

 

گرفتگی عضلات در شب، مشکل بسیار شایعی است که درصد بالایی از  بزرگسالان ممکن است به آن دچار شوند. زنان بیشتر از مردان مستعد اسپاسم و گرفتگی عضلات در  کمر، گردن و پاها هستند.  با افزایش سن، به تدریج این گرفتگی‌ها بیشتر می شوند و می‌توانند موجب بی‌خوابی فرد شوند. پزشکان بر این باورند که دلیل گرفتگی عضلات در شب می تواند، ضعف و خستگی عضلات و اختلال در عملکرد عصب‌ها باشد. برای کنترل گرفتگی عضلات کمر، گردن و پاها در شب روش‌هایی مانند انجام حرکات کششی و ماساژ موثر است و همچنین لازم است، علت زمینه‌ای بروز این مشکل تشخیص داده شده و درمان شود.

 

نمونه بالینی درمان اسپاسم عصبی- عضلانی ناحیه پهلوها

 

بیمار به مدت چهار روز از درد پهلوی راست رنج می‌بردند. ایشان حتی به اورژانس مراجعه کرده بودند و آمپول دیکلوفناک و شل کننده عضلات تجویز شده بود که متاسفانه تاثیری نداشت. پس از یک جلسه درمان با طب سوزنی، لیزر آکوپانکچر و لیزر موضعی، درد ناحیه پهلو کاملاً برطرف شد. درد به گونه‌ای بود که ایشان قادر به خوابیدن به پهلوی راست یا چپ نبودند و برای بلند شدن از تخت نیاز به کمک داشتند. در واقع ایشان به دلیل مشکل دیگری مراجعه کرده بودند؛ از آنجا که طب سوزنی و لیزر آکوپانکچر درمان های کل نگر هستند، با برگرداندن تعادل به بدن، اثرات مثبت آنها در همه قسمتهای بدن نمود می یابد.

 

علت رایج بروز درد پهلو

درد پهلو در ناحیه تنه، درست در زیر دنده‌ها، معمولاً به وجود می‌آید. این درد همچنین ممکن است کمر، لگن و برخی ارگان‌ها و ماهیچه‌های دیگر را در نزدیکی جناح چپ و راست تحت تأثیر قرار دهد. این یک مشکل بسیار رایج است و می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد. معمولاً این ناراحتی موقتی است.

برخی از علل شایع درد عضلانی عبارت‌اند از:

  • آسیب‌های عضلانی، مانند کشیدگی یا پیچ‌خوردگی
  • استعمال مفرط و واردکردن فشار بیش از اندازه به عضلات و ماهیچه‌ها
  • شیوه زندگی بی‌تحرک، به این معنی که فرد به اندازه کافی تحرک ندارد.
  • برای مدت طولانی در وضعیت غیرمعمول یا استرس‌زای فیزیکی، باقی بماند.

 

درمان

درد پهلو معمولاً در طرف عضله آسیب‌دیده است. با این حال، افرادی که به دلیل سبک زندگی بی‌تحرک دچار درد عضلانی می‌شوند، ممکن است در هر دو طرف دچار درد شوند یا این درد بین دو طرف به جلو و عقب حرکت کند. بنابراین آسیب‌های عضلانی، از شایع‌ترین علل درد پهلو هستند. درد عضلانی می‌تواند بسیار شدید باشد، اما شدت درد لزوماً معیار اندازه‌گیری شدت آسیب نیست. لیزر طب سوزنی و لیزر موضعی کم توان با ریلکس کردن فیبرهای عصبی- عضلانی، کاهش التهاب و درنتیحه افزایش انعطاف پذیری عضلات باعث درمان یا بهبود اسپاسم های حاد و مزمن می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*