پسوریازیس و خارش شدید پوست


Dr. Ansari 25 اردیبهشت 1401 دقیقه مطالعه
پسوریازیس و خارش شدید پوست

پسوریازیس

پسوریازیس ولگاریس یک اختلال شایع التهابی مزمن پوست است و با پلاک های اریتماتوز مشخص می شود که ممکن است دردناک و خارش دار باشند. علت و پاتوژنز آن به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می شود که فاکتورهای ارثی و محیطی باعث ایجاد پاسخ های التهابی می شوند که افزایش بیش از حد کراتینوسیت ها را در پی دارد. شدت پسوریازیس می تواند در طول زمان متفاوت باشد.

میزان شیوع پسوریازیس در سراسر جهان از 0.1 تا 3 درصد متغیر است. پسوریازیس به دلیل تغییر ظاهر پوست، تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی دارد. اقدامات بالینی، درمان موضعی مانند کورتیکواستروئیدهای موضعی، آنالوگ های ویتامین D و رتینوئیدهای موضعی را برای پسوریازیس خفیف پیشنهاد می کند و برای پسوریازیس متوسط تا شدید، درمان سیستمیک (رتینوئیک اسید، متوترکسات، عوامل بیولوژیکی) پیشنهاد می شود. این درمان‌ها ممکن است بهبودی کوتاه‌مدت داشته باشند، با این حال، بیشتر درمان‌ها اثرات جانبی جدی دارند که استفاده طولانی‌مدت آنها را محدود می‌کند.

 

فتوداینامیک تراپی (نوردرمانی) همراه با لیزر سرد در درمان پسوریازیس

یکی از روش های درمانی مدرن برای حل این مشکل که میتواند در ترکیب با طب سوزنی لیزری به کار رود، نور درمانی است. این روش شامل تابش نور ماوراء بنفش (UV) بر روی پوست است که می تواند اندازه، خارش و ظاهر پلاک ها را کاهش دهد یا حتی ممکن است آنها را کاملاً از بین ببرد.

همچنین، نور درمانی با کند کردن رشد بیش از حد سلول های پوست عمل می کند و بدین طریق تشکیل پلاک را کاهش می دهد. همچنین با تأثیر بر عملکرد DNA، رشد سلول های پوست را محدود می سازد.

تخمین زده می شود که 75 درصد از افرادی که از درمان با باند باریک فرابنفش B (UVB) استفاده می کنند [که رایج ترین نوع نوردرمانی است]، پوستی شفاف خواهند داشت.

تحقیقات نشان داده است که درمان‌های UVB با پهنای باند باریک در برابر نوع نادرتر پسوریازیس به نام پسوریازیس حاد روده مؤثر است و بیماران از نتایج این درمان رضایت داشته اند.

با توجه به منبع معتبر موسسه کیفیت و کارایی در مراقبت های بهداشتی، استفاده از نور درمانی برای درمان پسوریازیس منجر به بهبود قابل توجه یا کاهش کامل علائم در 50 تا 90 درصد افراد می شود.

UVB طول موج کوتاه تری نسبت به UVA دارد. بنابراین فقط به سطوح بالایی پوست می رسد و عوارض جانبی جدی به دنبال نخواهد داشت.

لیزردرمانی کم توان که گاهی اوقات لیزر سرد نامیده می شود، در درمان پسوریازیس و نیز انواع التهاب و دردهای مزمن توصیه می شود.

 

نمونه بالینی درمان پسوریازیس با لیزر آکوپانکچر و فتوداینامیک تراپی

بیمار ۳۸ ساله از چهار سالگی دچار پسوریازیس شدید در ناحیه پشت سر بودند. بیماری از ۵ سال اخیر شدت بیشتری پیدا کرده و با خارش شدید همراه بود و با قطع مصرف دارو، مجددا این مشکل عود می کرد. برای ایشان درمان با فتوداینامیک تراپی (PDT)، لیزر آکوپانکچر، طب سوزنی و لیزر موضعی انجام شد که خوشبختانه منجر به کنترل صددرصد بیماری شده و هم اکنون که حدود دو ماه از درمان میگذرد، هیچ مشکلی از این بابت نداشته اند.

 

مشاوره رایگان:

—————————————————-
📞021-26767205
📱09106642920

www.Instagram.com/dr.abbas_ansari
—————————————————–
www.LaserAcupuncture.ir
www.DoctorAnsari.com
www.AuriculoTherapy.ir
www.DoctorAnsari.ir

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*