عادات سالم غذا خوردن


Dr. Ansari 12 دی 1400 دقیقه مطالعه
عادات سالم غذا خوردن

توصیه های پایه در رژیم چینی

راهی به سوی عادات سالم غذا خوردن

رژیم چینی بر پایه مشاهدات و تجربیات خود در طول قرن ها، طیف وسیعی از توصیه‌های ارزشمند و کاربردی برای رژیم سالم و جامع ارائه می دهد. تغذیه چینی همچنین از راه انتخاب درست غذا ها و روش های پخت، بر عادات درست غذایی و توسعه رویکرد سالم و درازمدت به غذا تاکید دارد.

معده و طحال

 نگرش داخلی و محیط

غذا خوردن با لذت و در محیطی آرام

غذا خوردن با میل و لذت در محیطی آرام و آسوده و دور از عواملی که موجب حواس پرتی می شوند، موقعیتی عالی برای تولید چی از غذا فراهم می‌کند. احساس و خلق مثبت جریان چی مناسب ایجاد می‌نماید. در وعده‌های غذایی، احساسات مثبت جریان آزاد چی معده و طحال را مقدور می سازد و این امکان را فراهم می‌کند که غذا به صورت مناسب هضم و چی غذا به صورت مفید در بدن استفاده شود.

معده و طحال

 مکالمات خسته کننده، بحث و جدل و عوامل حواس پرتی (مثل تلویزیون، رادیو، مطالعه)، معده و طحال را تحت فشار قرار می دهد، زیرا این اعضا به فشارهای هیجانی مثل غصه خوردن، نگرانی، عصبانیت و ترس حساس هستند. هیجان های منفی، چی اعضای گوارش را مسدود و تضعیف می‌کند و منجر به کاهش اشتها، نفخ و استفراغ و درد شکم میشود. جملاتی مثل «حالم را به هم زد»، «اشتهایم را از بین برد»، «خبرها باعث شد غذا در گلویم گیر کند»، راه های متداول توصیف این وضعیت های رایج هستند. قرار گرفتن مداوم شبکه معده/طحال در معرض استرس های هیجانی می تواند منجر به اختلالات شدید خوردن و مشکلات گوارشی مثل چاقی، پرخوری، بی اشتهایی و زخم معده شود.

معده و طحال

متن های کلاسیک توصیه می کنند:

 زمانی که عصبانی هستید، خوردن غذا راحت، ولی هضم آن دشوار است. وقتی ناراحت هستید، خوردن و هضم غذا دشوار است. زمانی که تحت تاثیر هیجانات قوی هستید، بهتر است خوردن را به تاخیر بیندازید تا وقتی که از بین بروند. غذاها همواره باید در زمان مناسب خورده شوند. این کار باعث می‌شود هضمشان راحت‌تر صورت گیرد. به تأخیر انداختن غذا خوردن و قادر بودن به هضم آن، بهتر از خوردن زود هنگام و عدم توانایی هضم آن است. ناراحتی‌های گوارشی بر مشکلات فرد می افزاید، در حالی که هضم کامل غذا انسان را از ناراحتی رها می‌کند. خوردن در زمانی که هیجان های قوی در اوج خود هستند، توصیه نمی شود.

غذاهای خوب جویده شده چی طحال را محافظت، گرسنگی را به سرعت رفع و از چاقی پیشگیری می کند.

پزشکان چینی توصیه می‌کنند هر لقمه را قبل از بلعیدن ۱۰ تا ۱۵ بار بجوید. این کار از مشکلات اضافه وزن پیشگیری می‌کند.

جمله وقتی هنوز کامل سیر نشده اید، دست از غذا خوردن بکشید، اصل مناسبی برای تعیین مقدار غذا است. بعد از غذا خوردن نباید حالت خواب آلودگی و سنگینی ظاهر شود. بعد از وعده های غذایی سنگین، برای ایجاد فزونی در دستگاه گوارش، چی خون کل بدن به سمت آتشخان مرکزی رانده می شود. این امر در ابتدا منجر به نفخ و خواب آلودگی می گردد و در صورت ادامه داشتن این افراط، اعضای گوارشی تضعیف شده و منجر به اختلالات رطوبت و خلط می‌شود.

توصیه های عمومی

کیفیت غذا

در طب سنتی چینی غذاهای تازه، بدون آلودگی و پرورش یافته به صورت طبیعی بالاترین ارزش غذایی را دارا هستند. غذای تازه در اولویت اند، زیرا بیشترین مقدار چی را دارند و اثرات دمایی خود خاص خود را به طور مطلوب نشان می‌دهند.

طعم

«ندای داخلی» بدن اغلب به طور غریزی معلوم می‌کند که چه طعمی برایش از اهمیت خاصی برخوردار است. به عنوان بخشی از روش زندگی متعادل، فرد می‌تواند بدون هیچ تأملی تسلیم این تمایل شود.

مثال: تمایل شدید به خوردن شیرینی، طی کارهای ذهنی خسته کننده یا فشارهای فیزیکی سنگین، قابل توجیه است. زیرا طعم شیرین اثر مکمل قوی دارد و سریعتر منجر به تولید چی می شود. با این حال، تمایل به خوردن یک طعم خاص برای مدت طولانی به صورت بدیهی شاخص تشخیصی برای عدم تعادل بالقوه محسوب می شود. به عنوامثال، اگر بیمار به مدت چندین ماه یا حتی چندین سال به خوردن طعم شیرین تمایل داشته باشد، این امر نشان‌دهنده ناهماهنگی در مرحله خاک و منعکس کننده اختلال زمینه ای در شبکه عضوی طحال- پانکراس است.

معده و طحال

 کیفیت انرژی دمایی

غذاهای با طبیعت دمای متعادل باید در رژیم روزانه ارجحیت داشته باشند. خنثی، گرم یا خنک بسته به ساعت، روز، فصل، عوامل آب و هوایی و اقلیمی و مزاج. می توان با مصرف زیاد ادویه‌ها و گیاهان تند و گرم کننده به شبکه معده- طحال- پانکراس در عملکرد گوارشی آنها کمک کرد. ترکیب غذاهایی با انرژی خنک و سرد با غذاهای گرم کننده بسیار مفید است. برای مثال، سالاد گوجه فرنگی با پنیر فتا، فلفل تند و سیر. غذاهای داغ و سرد در دو انتهای طیف دمای قرار دارند و ترجیحا کمتر مصرف می‌شوند، مگر برای درمان الگوهای ناهماهنگی در مراحل ابتدایی یا پیشرفته.

مثال: تغییرات ناگهانی آب و هوا، عوامل بیماری زایی باد- سرما

علائم:  آغاز سرماخوردگی با لرز، بیزاری از سرما و عطسه. سردی انتهای اندام ها برای دفاع در برابر سرمای بیماری زای خارجی و انتقال چی دفاعی به سطح بدن به انرژی یانگ نیاز دارد.

درمان تغذیه ای

مصرف ادویه های تند مثل زنجبیل، سیر، چیلی، دارچین و فلفل و نیز چای گرم با ادویه و سوپ هایی با ادویه تند در چنین موقعیت هایی مفید است. مصرف دو انتهای طیف دمایی، یعنی گرم و سرد توصیه نمی شود، زیرا به راحتی می‌تواند منجر به الگو های بیماری زای ناهماهنگ یین و یانگ شود.

شبکه معده- طحال

طحال مسئول تولید چی است، در حالی که معده مسئول تولید مایعات بدن است که باید توسط مرطوب کننده ها و غذاهای خنک کننده که حرکت پایین رونده دارند، محافظت شود..

غذاهای مفید برای طحال: گوشت، گوشت گاو، هویج، انواع کلم، ذرت، رازیانه، سیب‌زمینی، ماکیان

غذاهای تقویت کننده معده: انواع کلم، پنیر، اردک، بادمجان، غاز، شیر، سیب زمینی، برنج، گوجه فرنگی و گندم

پرهیز

 غذاهای با طبیعت دمایی خنک و سرد: غذای خام به مقدار زیاد، مرکبات، سالاد یا میوه. این مواد بدن را به مقدار زیادی خنک می کند و منجر به تضعیف چی و یانگ، بخصوص چی معده و طحال می‌شود

مصرف زیاد لبنیات: این دسته از لحاظ انرژی خنک اند و منجر به رطوبت و خلط می شوند

 مصرف زیاد شیرینی، غذاهای «سنگین» یا پرچرب: این مواد چی طحال را ضعیف می‌کنند و باعث رطوبت و خلط می‌شوند.

 غذاهایی که از لحاظ انرژی بسیار خنک هستند و همچنین غذاهای نگهداری شده در یخچال: آتش هضمی معده را به طور چشمگیری سرد میکنند. سرما جریان چی را مسدود و منجر به رکود غذا می شود و موجب میگردد چی معده به سمت معکوس حرکت کند که علائم آن عبارتند از: تهوع، استفراغ، نفخ و گاز.

معده و طحال

 

طب سوزنی و لیزر آکوپانکچر در کنار توجه به اصول صحیح غذا خوردن و روش های پخت غذا از دیدگاه طب چینی، روش های موثری برای درمان انواع مشکلات گوارش از جمله یبوست، نفخ، رفلاکس اسید معده و سندرم روده تحریک پذیر (کولیت) هستند.

021-26767205 / 09106642920

اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*