یبوست مزمن و طب سوزنی


admin 16 مرداد 1400 دقیقه مطالعه
یبوست مزمن و طب سوزنی

یبوست عملکردی، یکی از اختلالات شایع عملکردی روده است که تقریباً ۱۴ درصد از جمعیت بزرگسال در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. یک مطالعه پیمایشی نشان داد که شایع ترین علائم یبوست، کاهش دفعات دفع، دشواری در دفع، احساس تخلیه ناقص و ناراحتی شکمی است. اگرچه یبوست تهدید کننده زندگی نیست، اما تأثیر منفی بسیار مهمی بر کیفیت زندگی دارد و هزینه های اقتصادی را افزایش می دهد. عوامل خطر برای یبوست شامل جنسیت (د زنان شایع تر از مردان است)، سن بالا و کاهش جذب کالری است. این عوارض جانبی، یبوست را به یک مسئله مهم بالینی تبدیل می کند.

بسیاری از دستورالعملها و بررسیها، روشهای درمانی بالینی گام به گام شامل شیوه زندگی مناسب و اصلاح رژیم غذایی تا تجویز داروهای مختلف مثل فاکتورهای اسمزی، ملین های محرک، آگونیست های گیرنده سروتونین(۵-HT4)  و پروبیوتیک ها و غیره خلاصه می کنند. بیوفیدبک آنورکتال، تحریک عصب و جراحی کولون ممکن است برای درمان یبوست استفاده شود. اگرچه روشهای زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما عوارض جانبی این روشها از جمله اسهال، نفخ، تهوع و عوارض احتمالی قلبی عروقی قابل توجه است. در نتیجه، بسیاری از افراد، از جمله افرادی که با داروهای موجود بهبود نیافته اند یا عوارض جانبی زیادی را متحمل شده اند، به طب جایگزین مکمل علاقه مند هستند.

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۵، طب سوزنی و طب سوزنی الکتریکی، متداول ترین درمان های مکمل و جایگزین برای یبوست پس از داروهای گیاهی بودند. طب سوزنی روش سنتی در طب چینی است که در آن نقاط طب سوزنی روی پوست به صورت دستی با سوزن تحریک می شوند. طب سوزنی، یبوست را از طریق تنظیم سیستم عصبی و هورمون های دستگاه گوارش محیطی درمان می کند.

یک مطالعه مروری، ۲۸ کارآزمایی کنترل شده تصادفی شامل ۳۵۲۵ شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد که تأثیر درمان طب سوزنی بر مننترل یبوست را مورد بررسی قرار دهد. طب سوزنی با میزان اثرات بالینی مرتبط در کاهش شدت یبوست در مقایسه با گروه طب سوزنی غیرواقعی و درمانهای دارویی (پلی اتیلن گلیکول، پروکالوپرید، موساپرید، سیزاپرید و لاکتولوز) همراه بود. درمان طب سوزنی با خطر بروز عوارض جانبی همراه نیست و در افزایش حرکات کامل روده، بهبود تشکیل مدفوع، کاهش علائم یبوست و ارتقاء کیفیت زندگی موثر باشد. متاآنالیز انجام شده نشان داد که طب سوزنی در افزایش حرکات خودبخود روده به صورت هفتگی و بهبود کیفیت زندگی موثرتر از درمان دارویی است. داده ها نشان می دهد که طب سوزنی باعث عوارض جانبی کمتری می شود.

مطالعات قبلی نشان داد که عوامل زیادی بر اثر طب سوزنی مانند سن، بیماری همراه، جنسیت، شدت بیماری، تحریک طب سوزنی، انتظارات از بیماران و تعامل پزشک و بیمار که ممکن است منابع ناهمگونی باشند، تأثیر گذاشته است.

مطالعه حاضر شامل پنج داروی غربی بود که مستقیماً با طب سوزنی از جمله ملین های نمکی (پلی اتیلن گلیکول)، ملین های اسمزی (لاکتولوز) و آگونیست های ۵-HT (پروکالوپرید، موساپرید و سیزاپرید) مقایسه شد. دستورالعمل ها دارای مکانیسم های مختلف عمل و عوارض جانبی هستند، مانند موزاپرید، که فقط در قسمت فوقانی دستگاه گوارش عمل می کند و سیزاپرید، که با ایست قلبی همراه است. بنابراین، برای جلوگیری از تأثیر مکانیسم های مختلف، این مطالعه عمل و عوارض جانبی داروها بر نتایج، تجزیه و تحلیل زیر گروه های مختلف را بر اساس کنترل دارو اضافه کرده است.

در مقایسه با عوامل خط اول، تجزیه و تحلیل زیر گروه نشان داد که طب سوزنی ممکن است در افزایش حرکات خودبخود روده های هفتگی م thanثرتر از لاکتولوز و در بهبود کیفیت زندگی از پلی اتیلن گلیکول، پروکالوپرید و لاکتولوز مفیدتر باشد. پیشنهاد شد که طب سوزنی عوارض جانبی کمتری نسبت به پلی اتیلن گلیکول و لاکتولوز ایجاد می کند. با این حال، شواهد به دلیل ویژگی های دارو، حجم نمونه کوچک و کورسازی ناکافی کافی نیست. مطالعات نشان داد که پلی اتیلن گلیکول و لاکتولوز در کاهش درد شکم و نفخ موثر نیستند، درنتیجه، مستقیماً بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر می گذارد.

این بررسی سیستماتیک نشان داد طب سوزنی برای یبوست عملکردی، به ویژه از نظر افزایش دفعات مدفوع و بهبود علائم یبوست، تشکیل مدفوع و کیفیت زندگی بی خطر و موثر است، اما رابطه بین طب سوزنی و داروها مشخص نیست. در آینده، بررسی های کنترل شده تصادفی بیشتری برای ارائه شواهدی برای حمایت از این نتیجه گیری و بررسی رابطه جایگزین یا مکمل بین طب سوزنی و داروهای موجود برای درمان یبوست مورد نیاز است (۱).

 

یبوست مزمن

نقطه مربوط به یبوست بر روی گوش

 

اینستاگرام: dr.abbs_ansari@

۰۹۱۰-۶۶۴-۲۹۲۰

منبع

(۱) https://www.hindawi.com/journals/ecam/2020/6137450/#conclusions

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*