درمان درد دنبالچه بعد از ده سال


admin 15 خرداد 1400 دقیقه مطالعه
درمان درد دنبالچه بعد از ده سال

درد استخوان دنبالچه (کوکسیکس) در پایین ستون فقرات، درست بالای ناحیه نشمینگاه، جایی که این استخوان چندتکه ای قرار دارد، احساس می شود. استخوان دنبالچه، استخوان کوچکی است، اما مسلما کارکرد مهمی در بدن دارد و باعث ثبات فرد در هنگام نشستن می شود. بسیاری از تاندون ها، عضلات و رباط ها نیز از این ناحیه عبور می کنند. درد استخوان دنبالچه آسیب دیده ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. درد می تواند هنگام نشستن، ایستادن از روی صندلی یا خم شدن به حالت نشسته، بدتر شود که معمولاً به دلیل آسیب دیدگی، بارداری یا فشار مزمن به استخوان دنبالچه به دلیل نشستن های طولانی مدت بروز می کند . در یک سوم موارد، علت این درد مشخص نیست.

درد دنبالچه

به جز آسیب، علل دیگر وجود دارند که عبارتند از:

  • اضافه وزن
  • شکستگی
  • لاغری زیاد
  • فشار طولانی مدت بر روی ستون فقرات
  • افتادن بر روی باسن
  • عفونت ناشی از زایمان
  • نشستن طولانی مدت

فراوانی درد دنبالچه در زنان پنج برابر بیشتر از مردان است. این درد می تواند به طور ناگهانی بعد از آسیب یا  در طول زمان و بدون هیچ دلیل ظاهری آشکار شود.
تشخیص کوکسیدینی (درد دنبالچه) به روش بالینی انجام می‌گیرد و استفاده از آزمایشات تصویربرداری حائز اهمیت است. برای بررسی شکستگی یا جابجایی می‌توان از رادیوگرافی استفاده کرد.

سوزن سوزن شدن یا کرختی پا، درد مزمن در بالای باسن، دردی که هنگام اجابت مزاج و یا حین رابطه جنسی، یا هنگام نشستن و برخاستن بدتر می شود و درد، حساسیت و تورم موضعی شدید در ناحیه استخوان دنبالچه، از علائم درد در ناحیه دنبالچه است. ایندرد معمولا مزمن و شدید و رود بهبودی آن نیز طولانی و دشوار است.

 

نمونه بالینی تاثیر لیزر آکوپانکچر همراه با طب سوزنی بر روی دردهای اسکلتی- عضلانی

بیمار ۷۵ ساله از ۱۰ سال پیش دچار درد در ناحیه دنبالچه بودند. شروع درد در اواخر سال ۸۹ به دنبال زمین خوردن بر روی نخاله‌های ساختمانی بوده است. ایشان طی این ده سال به پزشکان مختلف مراجعه کردند، اما درد به طور کامل از بین نرفت و به دلیل مشغله کاری، پیگیری جدی برای درمان نداشتند.
پس از دو جلسه درمان در مطب ما با طب سوزنی، لیزر آکوپانکچر گوش و بدن و لیزر موضعی ناحیه دنبالچه، درد تا حد زیادی کاهش داشت و اکنون که جلسه چهارم را پشت سر می‌گذارند، هیچ دردی در این ناحیه ندارند و بهبودی کامل حاصل شده است.
ایشان غیر از درد دنبالچه مشکل دیگری نیز دارند که درمان برای آن نیز شروع شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*