خاطرات ناخوشایند و اختلال استرس پس از سانحه


admin 4 فروردین 1400 دقیقه مطالعه
خاطرات ناخوشایند و اختلال استرس پس از سانحه

فراموش کردن خاطرات ناخوشایند ناشی از تروما بدون دارو

اگر بتوانید خاطرات خاصی را پاک کنید، زندگی شما چگونه خواهد بود؟ شاید بتوانید برخی از حوادث آسیب زا، ترس های عمیق، خاطرات ناخوشایند ناشی از رابطه نامناسب را فراموش کنید”. پاک شدن خاطرات بد از ذهن، حق شماست. اگر خاطرات آسیب زا یا انواع ترس و فوبیا شما را آزار می دهد و قصد رهایی از آن و نیز عوارض روحی و جسمی ناشی از آن را دارید، تا پایان متن با ما همراه باشید.

خاطره را به صورت یک فیلم در ذهن خود تصور کنید. فیلم از چندین عنصر تشکیل شده است: تصاویر، رنگ ها، صداها، نور و “واکنش احساسی-هیجانی” شما به کل سناریو.

اکنون، همه ما می دانیم که افراد مختلف به روش های مختلف به یک رویداد یکسان واکنش نشان می دهند. آنچیزی که برای یک فرد تروما محسوب می شود، ممکن است برای فرد دیگر آزاردهنده نباشد؛ به همین دلیل است که برخی از سربازان از اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) رنج می برند، در حالی که برخی دیگر این مشکل را ندارند. با این حال، حتی با وجودی که این موضوع را “می دانیم”، به هر دلیلی، همچنان تصور می کنیم که برای یک فرد آسیب دیده، واقعه ای که باعث ایجاد تروما و درنتیجه ناراحتی عاطفی-هیجانی شده است، با فرد به صورت یک موجود واحد درآمیخته اند، همانند زمانی که سدیم با کلر ترکیب و نمک تشکیل می شود.

خبر خوب

فرایندی به نام تکنیک های آزادی هیجانی، معروف به TFT وجود دارد که توانایی پاک کردن “پاسخ عاطفی”(PTSD) را از قسمت ناراحت کننده فیلم حافظه دارد.

thought Field Therapy (TFT) یا درمان میدان فکری از اواخر دهه ۱۹۹۰ وجود داشته است، اما عموم مردم هنوز با آن آشنایی ندارد، حتی با وجودی که هزاران نفر در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. این روش شامل یادآوری یک واقعه ناراحت کننده یا خاطره ناخوشایند است، در حالی که به طور همزمان با نوک انگشت خود روی چندین نقطه طب سوزنی روی صورت و بدن ضربه می زنید. اگر اینکار به درستی انجام شود، پاسخ آسیب زا به رویداد از مسیر فیلم حافظه پاک می شود، و حافظه های دیگر در جای خود باقی می مانند تا بنا به میل خود آن ها را بخاطر بیاورید.
از دیدگاه این روش، افکار به صورت انرژی در نظر گرفته شده اند که در شبکه ای به نام میدان فکری قرار دارند و افکار مختلف باعث تغییر در این میدان فکری می شوند. انرژی در این میدان همواره در حال حرکت است، اما مسیرهای انرژی می‌تواند دچار انسداد، رکود یا آشفتگی شوند. این رکود و آشفتگی در اثر حوادث ناخوشایند، فوبیا و دیگر وقایع هیجانی بروز می کند و شخص همواره آنها را به یاد دارد. این انسداد و آشفتگی در مسیرهای انرژی مسئول تمام عواطف و هیجانات منفی است؛ بنابراین در این روش سعی می شود مسیر های انرژی و انسداد آنها از طریق ضربه و وارد کردن انرژی به نقاط خاصی از بدن برطرف شود.

لیزرآکوپانکچر گوش و خاطرات ناخوشایند

در روش مدرن تری بنام لیزر آکوپانکچر گوش که توسط فرد متخصص در این زمینه انجام می شود، ناحیه خاصی از گوش با لیزر سرد یا کم توان تحریک می شود که باعث از بین بردن خاطرات بد و یا از بین بردن حس بد به خاطره یا فوبیا می شود. در این روش فرد ممکن است پس از درمان نیز خاطره را به یاد بیاورد، اما دیگر از حس آزار دهنده یا ناخوشایند برای وی ندارد. این روش برای انواع اضطراب، انواع فوبیا (ترس از مرگ، ترس از ارواح، ترس از ارتفاع و پرواز، ترس از فضاهای بسته، ترس از مکان های شلوغ و …)، تنفر غذایی، سوء استفاده در کودکی، شکست عشقی و … در جلسات معدود درمانی بسیار موثر عمل میکند.

 

خاطرات ناخوشایند/بد/ازاردهنده و طب سوزنی لیزری گوش

www.Instagram.com/dr.abbas_ansari

www.DoctorAnsari.ir

www.DoctorAnsari.com

۰۲۱-۲۶۷۶۷۲۰۵

۰۹۱۰۶۶۴۲۹۲۰

 

 

منبع:

Gaudiano, Brandon A.; Herbert, James D. (2000). “Can We Really Tap Our Problems Away: A Critical Analysis of Thought Field Therapy”.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*