درد و خشکی شانه


admin 7 دی 1399 دقیقه مطالعه
درد و خشکی شانه

درد شانه

درد شانه می تواند تنها در زمان حرکت دادن شانه و یا به هنگام ثابت بودن آن احساس شود. همچنین درد ممکن است موقتی باشد و با گذشت زمان از بین برود و یا مزمن بوده و به درمان نیاز داشته باشد.
بیشتر افراد گمان می‌کنند که شانه به قسمت بین گردن و بالای بازو گفته می‌شود، اما درد شانه در واقع در بالای بازو احساس می شود و ممکن است به درون دست ادامه یابد. درد شانه با منشأ مشکلات گردن، معمولاً بین شانه و گردن حس می‌شود.

درد احساس شده در پشت استخوان کتف، معمولاً از ستون مهره ها در ناحیه قفسه سینه‌ نشأت گرفته و یا به دلیل مشکلات کتف ایجاد می‌شود.
رفع درد شانه از راه های مختلفی امکان پذیر است که میزان اثر بخشی آن ها نه تنها به خود شخص بلکه به منشأ درد نیز بستگی دارد

احتمال بروز مشکل و درد شانه با افزایش سن به ویژه بعد از ۶۰ سالگی بیش‌تر خواهد شد؛ چرا که بافت نرم اطراف شانه با گذشت سن تغییر شکل و حالت می دهد. طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر، الکترو آکوپانکچر، لیزر موضعی شانه (لیزر کم توان یا LLLT)، فیزیوتراپی، استفاده از دارو، جراحی و تزریق کورتیکواستروئید از جمله راه های درمان این مشکل هستند. با این حال، روش هایی مثل تزریق از جمله درمان های قطعی نبوده و با گذشت زمان ممکن است علائم بیماری باز گردند و مدارک کمی مبنی بر کارایی این روش درمان در دست است.

همچنین درد شانه در شب یکی از مشکلات شایع در بین افرادی است که از دردهای مزمن رنج می برند. از آجا که شانه دارای دامنه حرکتی بسیار گسترده ای است، بیش از مفاصل دیگر در بدن در معرض آسیب قرار دارد.

علل درد شانه و اثرات طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر

درد شانه می تواند ناشی از بیماری روتاتور کاف، پری آرتریت یا کپسولیت چسبنده (شانه منجمد یا یخ زده) باشد. درد شانه گاهی ممکن است خود به خود برطرف شود اما ممکن است تا یک تا یک سال و نیم طول بکشد. از درمان های دارویی و غیر دارویی برای تسکین درد و / یا التهاب و تورم استفاده می شود. طب سوزنی درمان غیر دارویی است که امروزه به طور گسترده برای درمان درد شانه استفاده می شود.
طب سوزنی با ترشح ترکیبات شیمیایی طبیعی در بدن که درد را تسکین می دهند، با غلبه بر سیگنال های درد در اعصاب و یا با رفع انسداد جریان انرژی (Qi) یا خون به مدیریت درد در بدن کمک می کند.

مدارک علمی کاملاً تحقیق شده برای مکانیسم های از بین بردن درد در انواع روش های طب سوزنی (لیزرآکوپانکچر، الکتروآکوپانکچر،…) وجود دارد که دامنه و عمق این تحقیقات همچنان در حال گسترش است. همچنین، تعداد آزمایشات انسانی فزاینده ای وجود دارد که استفاده از طب سوزنی به عنوان یک روش مبتنی بر شواهد برای مدیریت درد در پزشکی انسانی را تایید می کند. از آنجا که تحقیقات زیست پزشکی و آزمایشگاهی متداول با تجربیات بالینی عملی طب سنتی چینی ادغام می شوند، مکانیسم های عصبی فیزیولوژیک عملکرد طب سوزنی بیشتر درک می شود و نشان داده می شود که این یک روش موثر برای مدیریت انواع مختلف  درد حاد و مزمن است.

منابع:

https://www.cochrane.org/CD005319/MUSKEL_acupuncture-for-shoulder-pain

Acupuncture and Pain Management, James D. Kenney, DVM, (NTEGRATIVE MEDICINE (COMPLEMENTARY & ALTERNATIVE MEDICINE)

 

نمونه بالینی درد شانه، طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر

بیمار خانم ۶۰ ساله از یک سال قبل دچار درد شانه چپ بودند و این درد در شب ها بیشتر می شد.
از حدود شش ماه اخیر درد بسیار شدیدتر شده و بیمار قادر به حرکت دستها به سمت بالا و عقب نبودند.
تشخیص متخصص ارتوپدی تنگی کانال مچ دست و توصیه به عمل جراحی و پیشنهاد متخصص دیگر تزریق کورتون در مفصل شانه بوده است.
پس از یک جلسه درمان با لیزر آکوپانکچر گوش و طب سوزنی و لیزر موضعی ناحیه شانه، به لطف خدا درد و محدودیت حرکت شانه ۹۰ درصد بهبود یافته است.درمان جهت بهبودی کامل ادامه می یابد.

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*