درمان عوارض فلج مغزی (CP)


Dr. Ansari 19 خرداد 1399 دقیقه مطالعه
درمان عوارض فلج مغزی (CP)

مطالعه بالینی برای ارزیابی اثرات درمانی طب سوزنی در ناحیه سر بر عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی (CP) در چین انجام شد. این طرح با عنوان «درمان طب سوزنی در ناحیه حرکتی سر برای اختلال عملکرد حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی: یک مطالعه برای کنترل شده تصادفی در چند مرکز درمانی” ، اخیراً در ژورنال Trials منتشر شده است.

طب سوزنی یک روش درمانی باستانی طب سنتی چینی است که بیش از ۳۰۰۰ سال در چین برای معالجه انواع اختلالات انجام می شود و شامل قرار دادن سوزن های استریل نازک از طریق پوست فرد در نقاط خاصی از بدن است.
طب سوزنی از دیدگاه طب سنتی چینی معتقد است که جریان انرژی فرد را برای بهبود سلامتی مجددا برقرار می کند، طب سوزنی در طب غربی سعی دارد سیستم عصبی را با انتشار سیگنال های شیمیایی به عضلات، نخاع و مغز تحریک کند.
مطالعات قبلی نشان داده اند که رویکردهای مربوط به طب سوزنی ممکن است به کاهش درد و بهبود عملکردهای شناختی و حرکتی در کودکان مبتلا به CP کمک کند.

در چین ، روشهای مختلفی در مورد طب سوزنی ناحیه سر (سوزن هایی که روی پوست سر قرار می گیرند) در ترکیب با درمان های مرسوم برای بهبود اختلال عملکرد حرکتی در این کودکان به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. طب سوزنی ناحیه سر با نام جیائو که ترکیبی از درک مدرن از آناتومی مغز و عملکرد آن با تکنیک های طب سوزنی است – ناحیه حرکتی مغز را هدف قرار می دهد و متداول ترین روش در درمان عوارض فلج مغزی است، اما تاکنون مطالعه کنترل شده ای در مورد این روش خاص به چاپ نرسیده است.
بیمارستان کودکان دانشگاه فودان در شانگهای چین، یک مطالعه بالینی کنترل شده تصادفی را برای بررسی اینکه آیا اضافه کردن طب سوزنی پوست جیائو به درمان های توانبخشی استاندارد، عملکرد حرکتی در کودکان مبتلا به CP را بهبود می بخشد، آغاز کرده است.

مطالعه با هدف درمان ۱۰۰ کودک مبتلا به CP اسپاستیک در سنین ۱ تا ۶ سال در چهار بیمارستان در شانگهای آغاز شد. کودکان شرکت کننده در تحقیق بطور تصادفی برای دریافت ترکیبی از طب سوزنی در ناحیه سر (جیائو) و درمان روتین توانبخشی یا توانبخشی معمول به تنهایی، به صورت سه بار در هفته و به مدت ۱۲ هفته در دو گروه قرار گرفتند.

درمان طب سوزنی شامل منطقه حرکتی جیائو به عنوان نقطه طب سوزنی اصلی و نقطه طب سوزنی دیگری به نام Si shencong (EX-HN1) بود. طب سوزنی و توانبخشی هر دو به مدت زمان تقریبی یک ساعت نیاز دارند. در طول مطالعه استفاده از داروهای گیاهی یا تصویب شده چینی ممنوع بوده است.
پس از معالجه، کودکان برای ۱۲ هفته دیگر تحت پیگیری قرار می گیرند که در آن روند بهبودی استاندارد ادامه می یابد و تصمیم می گیرند که آیا درمان طب سوزنی را ادامه دهند یا خیر.

هدف اصلی مطالعه ارزیابی تغییرات عملکرد حرکتی است که از طریق اندازه گیری عملکرد ناخالص – که عملکرد کلی حرکت را ارزیابی می کند – و اندازه گیری عملکرد حرکتی ظریف، که مهارت های حرکتی اندام فوقانی را ارزیابی می شود.

شرکت کنندگان از طریق این اقدامات در شروع مطالعه، در طول درمان (در چهار، هشت و دوازده هفته) و در پایان دوره پیگیری (۲۴ هفته) ارزیابی شدند.

میزان تاثیر کلی در گروه درمان (گروهی که طب سوزنی و توانبخشی را باهم دریافت کرده بودند) به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد (گروهی که فقط درمان های توانبخشی معمول را دریافت کرده بودند) بود.

درنتیجه می توان گفت پاکسازی کانال های انرژی بدن و به ویژه مغز می تواند باعث بهبود عصب آسیب دیده مغز و بازسازی عملکرد مغز شود. درمان طب سوزنی می تواند هر دو پیشرفت حرکتی و پیشرفت شناختی را بهبود بخشد. از طرف دیگر، ماندگاری اثر درمانی طب سوزنی همراه با تمرینات توانبخشی به طور معنی داری بهتر از تمرینات توانبخشی به تنهایی گزارش شد.

در کلینیک دکتر انصاری نقاط طب سوزنی به جای تحریک با سوزن با لیزر کم توان تحریک می شوند. همانطور که در مقاله فوق ملاحظه کردید، تحریک نقاطی از سر تاثیر بسزایی در بهبود عوارض فلج مغزی خواهد داشت، از اینرو ناحیه سر با لیزر موضعی کم توان تحریک می شود و نمونه های فراوانی بوده اند که پس از درمان ترکیبی لیزر طب سوزنی و لیزر موضعی بهبود قابل توجهی در مهارت های حرکتی و شناختی نشان داده اند. تحریک نقاط طب سوزنی با لیزر که کاملا فاقد درد و بدون عارضه است برای کودکان اهمیت فوق العاده ای دارد، چرا که کودکان معمولا ترس از سوزن دارند و والدین ممکن است تمایلی به انجام طب سوزنی برای فرزند خود به دلیل همین درد سوزن نداشته باشند. لیزرآکوپانکچر درکنار تاثیر بیشتر نسبت به طب سوزنی مرسوم، مشکل ترس از سوزن را نیز به طور کامل حل می کند.

منبع: https://cerebralpalsynewstoday.com/2020/01/22/clinical-trial-recruiting-children-with-cp-to-evaluate-scalp-acupunctures-effect-on-motor-function/

۰۲۱-۲۶۷۶۷۲۰۵

۰۹۱۰-۶۶۴-۲۹۲۰

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*