حجامت چینی و ایرانی


Dr. Ansari 24 اردیبهشت 1399 دقیقه مطالعه
حجامت چینی و ایرانی

حجامت به دو صورت حجامت خشک و تر می باشد. حجامت خشک همان بادکش درمانی است که در کتاب بادکش درمانی، تالیف اینجانب، پروتکل‌های درمانی مکمل و کمکی برای ۴۴ بیماری ذکر شده است.
حجامت تر همان حجامت رایج است که در تمدن های مختلف بشری وجود داشته است. به عنوان مثال، در کشور چین در هزاران سال قبل حجامت انجام می شده و حجامت اسلامی که با ظهور اسلام شروع گردیده است. در حجامت اسلامی بعد از بادکش کردن (cupping) ناحیه مورد نظر با تیغ یکبار مصرف به صورت سطحی خراش داده می شود وخونگیری صورت می گیرد. اعتقاد بر این است این روش خونگیری به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها و پاکسازی بدن کمک می کند. حجامت برای تمام سنین و افراد مناسب است، غیر از افرادی که از کم خونی، مشکلات انعقاد خون، فشار خون بالا و صرع رنج می برند و افرادی که بسیار ضعیف هستند. همچنین زنان در طول دوره قاعدگی و افراد سرد مزاج یا بلغمی نباید حجامت انجام دهند.


حجامت چینی در دوره آموزشی اینجانب در ده سال پیش در کشور چین آموزش داده شد. حجامت چینی تفاوت هایی با حجامت اسلامی دارد. اول اینکه در حجامت چینی میزان کمی خون، در حد چند قطره گرفته می شود. در حجامت چینی به جای استفاده از تیغ، از لانست یکبار مصرف استفاده می شود و جای زخم به هیچ عنوان باقی نمی ماند. همچنین، محل هایی که حجامت چینی انجام می شود منطبق بر نقاط طب سوزنی است. به عنوان مثال، در ناحیه پشت قفسه سینه نقاطی وجود دارد که برای بالانس کردن معده و سیستم گوارش به کار می رود، یا افرادی که کبد گرم دارند، از نقطه مربوط به کبد خونگیری انجام می شود، و یا نقاطی در طب چینی برای پاکسازی بدن و دفع سموم وجود دارد.
ما در مطب از هر دو روش حجامت چینی و اسلامی استفاده می کنیم که بر اساس تشخیص بیماری و پروتکل درمانی صورت می گیرد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*