ذخیره تخمدان و لیزر طب سوزنی


Dr. Ansari 14 اسفند 1398 دقیقه مطالعه
ذخیره تخمدان و لیزر طب سوزنی

ذخیره تخمدان چیست؟

زنان با مقدار مشخصی از ذخیره تخمک متولد می‌شوند و با افزایش سن به تدریج کیفیت و کمیت تخمک ها کاهش می یابد. هورمون آنتی مولرین (AMH) هورمونی پروتئینی است که توسط فولیکول های در حال رشد و محتوی تخمک ترشح می شود. سطح AMH در خون زنان به طور کلی نشانگر خوبی از میزان ذخیره تخمدان آنها است که در اصل تعداد تخمک های باقیمانده در تخمدان ها را نشان می دهد. این هورمون در طول چرخه قاعدگی تغییر نمی کند، بنابراین زنان می توانند در هر زمان از ماه حتی زمانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می کنند، نمونه خون داده و از میزان این هورمون اطلاع یابند.

با استفاده از تست AMH می‌توان پیش‌بینی کرد که چه کسی ممکن است زودتر مبتلا به یائسگی زودرس شود و بنابراین بتواند از تعداد تخم هایی که احتمالاً وارد سیکل IVF خواهند شد و بنابراین احتمال بارداری ازاین طریق را نشان دهد.

قبل از به دنیا آمدن فرزند دختر تعداد تخم ها در تخمدانها در بیشترین تعداد خود یعنی حدود دو میلیون تخمک است. با رسیدن به سن بلوغ، میانگین تعداد تخمک های باقی مانده به ۳۰۰ هزار تخمک رسیده است. در اواسط دهه ۳۰ زندگی به ۳۰ هزار و در یائسگی این تعداد به کمتر از هزار تخمک می رسد.

حدود ۱۰ درصد از زنان پنج سال یائسگی را زودتر از حد متوسط تجربه می‌کنند و یائسگی در آنها به جای ۵۰ سالگی در سن ۴۵ سالگی بروز می‌کند و بنابراین باروری آنها نیز پنج سال زودتر از سن میانگین کاهش می یابد. حدود 1% درصد از زنان از دست دادن باوری حتی سریع تر است و ممکن است قبل از ۴۰ سالگی وارد یائسگی شوند.

نمونه بالینی افزایش ذخیره تخمدان

بیمار ۳۶ ساله از دو سال پیش اقدام به بارداری کرده بودند، اما به دلیل کمبود ذخیره تخمدان نتوانستند باردار شوند و به پژوهشگاه رویان ارجاع داده شدند. در آنجا به ایشان پیشنهاد IVF داده شد، ولی بیمار تمایلی به این کار نداشتند و از طریق اینترنت با مطب ما آشنا شدند.
اولین آزمایش، قبل از درمان در مطب ما FSH را برابر 6/3، LH را برابر 3/8 و AMH را 0/9 نشان می‌داد.
آزمایش بیمار پس از ۸ جلسه درمان با لیزرآکوپانکچر، لیزر موضعی تخمدانها و رحم و لیزر گوش، افزایش ذخیره تخمدان تا 2/1 یعنی حدود 2/3 برابر را نشان می دهد.
همچنین FSH به 4/9 و LH به 2/4 کاهش یافته است. درمان تا 12 جلسه ادامه خواهد داشت.

FSH: 6.3 ➡ 4/9
LH: 3.8 ➡ 2/4
AMH: 0.9 ➡ 2/1

با توجه به این افزایش قابل توجه در ذخیره تخمدان، امید به باروری طبیعی در ایشان بسیار بالا است.

برچسب‌ها :

One thought on “ذخیره تخمدان و لیزر طب سوزنی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*