لیزرآکوپانکچر و درمان نارسایی زودرس تخمدان


Dr. Ansari 24 مهر 1398 دقیقه مطالعه
لیزرآکوپانکچر و درمان نارسایی زودرس تخمدان

تاثیر طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر بر نارسایی زودرس تخمدان

مطالعات گوناگونی به منظور بررسی تأثیر طب سوزنی بر روی زنان مبتلا به نارسایی تخمدان زودرس (POF)  صورت گرفته است. در یکی از بررسی ها 31 زن مبتلا به  نارسایی تخمدان به صورت سه بار در هفته  و به مدت سه ماه با طب سوزنی تحت درمان قرار گرفتند. طی این دوره نقاط GV 20، GV 24، GB 13، CV 3 و … برای درمان انتخاب شد. معیار تاثیر طب سوزنی بر مبنای سطح سرمي FSH ،E2  و LH و مقياس خودسنجی اضطراب (SAS) قرار گرفت. پس از پایان درمان، چرخه قاعدگی طی یک ماه پیگیری و ثبت شد. نتایج نشان داد سطح سرمی FSH و LH کاهش و E2 (هورمون استرادیول) افزایش یافته است. همچنین نمره خودسنجی اضطراب کاهش یافته است که نشان از بهبود وضعیت هیجانی بیمار دارد. از 25 بیماری که دوره درمان را کامل کردند، چهار بیمار در طول درمان قاعدگی را مجددا از سر گرفتند و طی پیگیری های پس از درمان نیز همچنان قاعدگی به طور منظم ادامه داشت. دو بیمار پس از اتمام دوره درمان پریود شدند. در هر 25 بیمار کاهش در سطح FSH و LH و افزایش در سطح E2 از نظر آماری معنادار بود. هیچ عارضه جانبی در بیماران مشاهده نشد. نتایج نشان داد، طب سوزنی می تواند FSH و LH سرم خون را کاهش دهد، سطح سرمی E2 را بالا ببرد، اضطراب و استرس روانی را کاهش دهد.

نارسایی زودرس تخمدان (POF) یکی از علل شایع ناباروری در زنان است و قبل از سن 40 سالگی با قطع قاعدگی یا آمنوره مشخص می شود. یائسگی قبل از 40 سالگی زودرس محسوب می شود و یک اختلال غیرفیزیولوژیک است. نارسایی زودرس تخمدان به عنوان یائسگی زودرس یا نقص زودرس تخمدان نیز شناخته می شود و با حضور سطح سرمی هورمون FSH در زنان کمتر از 40 سال تعریف می شود. میانگین سن یائسگی طبیعی 4±50 سال است. این سندرم با علائم و اثرات متابولیکی کمبود استروئید جنسی و همچنین عواقب عاطفی که توسط زوجینی که در بارداری دچار مشکل میشوند، همراه است. نارسایی زودرس تخمدان نوعی اختلال است که تقریباً 1٪ از زنان کمتر از 40 سال ، یک هزارم زنان کمتر از 30 سال و یک از ده هزار زن کمتر از 20 سال را مبتلا می کند.

مشخص شده که زنان مبتلا به یائسگی زودرس از سلامت عمومی و جنسی کمتری برخوردار هستند، از زندگی جنسی خود راضی نیستند و با خطر ابتلا به کاهش تراکم استخوان، ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی آن، اختلال در عملکرد اندوتلیال، ابتلای زودرس به بیماری عروق کرونر قلب و … روبرو هستند. یائسگی زودرس مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی- عروقی را افزایش می دهد و زنانی که دچار این مشکل هستند، اضطراب، افسردگی، حساسیت، خصومت و آشفتگی روانی بیشتری نسبت به زنان عادی نشان می دهند.

بر اساس مطالعات اخیر، طب سوزنی در کاهش گرگرفتگی در بیمارانی که جراحی برداشت هر دو تخمدان داشته اند و نیز در زنان در دوره پیش- یائسگی و یائسگی موثر است و به طور قابل توجهی سطح استرادیول سرم (E2) را در بیماران پیش از یائسگی بهبود می بخشد. ثابت شده است که طب سوزنی در موفقیت بارداری در زنانی که تحت لقاح آزمایشگاهی یا IVF  قرار داشته اند، مؤثر است. یکی از فرضیه های قابل قبول در باب مکانیسم طب سوزنی این است که طب سوزنی روی سطح هورمون های مرتبط با قاعدگی تأثیر می گذارد.

از دیدگاه طب سنتی چینی قطع قاعدگی در سنین قبل از چهل سالگی ناشی از مشکل طحال، عدم تامین خون کافی و گرفتگی خون در عروق است. تنظیم چی (جریان انرژی بدن) و خون و تقویت کبد و کلیه ها با تحریک نقاط خاصی از بدن با سوزن و یا لیزر کم توان باعث درمان یائسگی زودرس می گردد. در روش استفاده از لیزر کم توان که لیزرآکوپانکچر نامیده می شود، تاثیر تحریک نقاط افزایش می یابد، کاملا بدون درد، ایمن و موثرتر از طب سوزنی با سوزن است. می توانید نمونه های بالینی فروانی از یائسگی زودرس و ناباروری را که توسط دکتر عباس انصاری درمان شده اند، در صفحه اینستاگرام ایشان: Dr.Abbas_Ansari@ مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*