اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و درمان با لیزرآکوپانکچر گوش


Dr. Ansari 22 مهر 1398 دقیقه مطالعه
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و درمان با لیزرآکوپانکچر گوش

تجربه یک حادثه ترومایی یا آسیب زا می تواند زندگی شخص را ویران کند و باعث احساس آسیب پذیری و ترس در وی گردد. اما به یاد داشته باشید که با توجه به پیشرفت های دنیای امروز بهبودی امکان پذیر است و شما می توانید مجددا به یک زندگی عادی و شاد برگردید. این بدان معنا نیست که آنچه برای شما اتفاق می افتد، فراموش خواهید کرد و ما قطعا به دنبال این نیستیم که شما هیچ احساسی نداشته باشید، بلکه حس آزاردهنده شما نسبت به آن حادثه کاملا از بین می رود و یا تعداد دفعاتی که آن حادثه را مرور می کنید بسیار کاهش یافته و مدیریت آن برای شما امکان پذیر خواهد شد؛ بدین ترتیب زندگی شما دیگر تحت کنترل افکارتان نیست، بلکه این شمایید که آن ها را کنترل می کنید.

ماهیت PTSD

تقریباً همه ما در مقطعی از زندگی خود یک پریشانی یا حادثه ای را تجربه خواهیم کرد که دیدگاه ما نسبت به جهان یا خودمان را به چالش می کشد. تقریباً به دنبال چنین تجربیاتی یک واکنش روانشناختی در فرد ایجاد می شود که بخشی از پاسخ طبیعی انسان به استرس شدید است. بیشتر افراد طی هفته ها و ماه ها پس از این حادثه با کمک اعضای خانواده و دوستان دلسوز بهبود می یابند. با این حال، برای برخی، بهبودی به راحتی انجام نمی شود و مشکلات جدی تر ایجاد می شود. در این موارد، اغلب به درمان نیاز است.

برخی از افرادی که یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنند، به سمت بیماری مزمنی معروف به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می روند و بین 5 تا 40 درصد بازماندگان تروما ممکن است دچار PTSD شوند. این سؤال که چرا برخی افراد بیش از دیگران تحت تأثیر قرار می گیرند، پاسخ ساده  ای ندارد – عوامل زیادی در این امر دخیل هستند. به نظر می رسد ترکیبی پیچیده از آنچه که شخص قبل از تروما بوده، تجربه آنها از دیگر وقایع ترسناک در گذشته، شدت ترومای فعلی و آنچه در زندگی آنها هنگام تلاش برای بهبودی اتفاق می افتد، در این امر دخیل است. صرف نظر از علل، درمان مؤثر در افزایش شانس بهبودی بسیار مؤثر است.

تروما مسئله ای بسیار شخصی است. چیزی که باعث آسیب یک شخص می شود، می تواند برای دیگران از اهمیت کمتری برخوردار باشد. منشأ این تغییر در واکنش افراد به حوادث ناشی از تفاوت در شخصیت فردی، اعتقادات، ارزشهای شخصی و تجربیات قبلی آنها (به ویژه سایر وقایع آسیب زا در زندگی آنها) است. همچنین، تجربه هر فرد از یک حادثه منحصر به همان فرد است. با این حال، در همه موارد فرد یک واقعه تهدیدآمیز را تجربه کرده که باعث شده است با ترس شدید، درماندگی یا وحشت با آن پاسخ دهد.

لیزرآکوپانکچر گوش یا طب سوزنی لیزری گوش روشی موثر در درمان PTSD است. بررسی ها نشان داده است ورود سوزن به نقاط خاصی از گوش تاثیر قدرتمندی در پاکسازی موضوعات آزاردهنده از مغز دارد؛ ورود سوزن تغییرات شیمیایی در سیستم لیمبیک مغز را موجب می شود که بر احساسات و هیجانات، رفتارها، حافظه بلند مدت و بویایی اثر می گذارد. بر این اساس، بیماران پس از این نوع درمان تفاوت هایی در آنچه در باره آن فکر می کنند یا به خاطر می آورند، احساس خواهند کرد.

در لیزرآکوپانکچر گوش، به جای تحریک نقاط گوش با سوزن، همان نقاط با لیزر کم توان تحریک می شوند. این عمل باعث انجام سری واکنش های خاص در سیستم های مختلف مغزی می گردد که باعث می شود احساس آزاردهنده نسبت به حادثه ترومایی از بین برود و تعداد دفعات به یاد آوردن آن نیز بسیار کاهش یابد. این روش لیزر خاطرات یا لیزر احساسات نامیده می شود و نمونه های بالینی فراوانی از درمان خاطرات بد گذشته و نیز انواع فوبیا با این روش وجود دارد که می توانید در همین سایت یا اینستاگرام (@dr.Abbas_Ansari) مشاهده نمایید.

منبع:

The use of auricular acupuncture to reduce preoperative anxiety  By Wang, S.-M. et al.

Clinical Research Unit for Anxiety Disorders St. Vincent’s Hospital Sydney © 2010, www.crufad.org

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*