نمونه بالینی درمان یائسگی زودرس با طب سوزنی لیزری بدن و گوش


Dr. Ansari 11 شهریور 1398 دقیقه مطالعه
نمونه بالینی درمان یائسگی زودرس با طب سوزنی لیزری بدن و گوش

علل مختلف یائسگی زودرس

زمانی که تخمدان تولید تخمک را متوقف می کند، مسلما سطوح استروژن کم می شود؛ اگر این اتفاق قبل از سنین معمول یائسگی یعنیزیر پنجاه سالگی اتفاق بیفتد، فرد مبتلا به یائسگی زودرس شده است. استروژن هورمونی است که چرخه تولید مثل را کنترل می کند. علائم مرتبط با یائسگی عبارت اند از گرگرفتگی، تعریق شبانه، نوسانات خلق و خو، ضعف انرژی و خستگی همیشگی، اضطراب و افسردگی.

تاکنون دلیل یائسگی زودرس به درستی شناخته نشده است، اما وراثت، سبک زندگی (مصرف الکل و سیگار، عدم فعالیت فیزیکی، چاقی یا لاغری زیاد، …)، جراحی رحم و تخمدان، شیمی درمانی و پرتودرمانی و بیماری های خودایمنی می تواند از دلایل قطع قاعدگی در سنین قبل از پنجاه سالگی گردد. تشخیص این مشکل با استفاده از اندازه گیری سطح FSH، LH و AMH خون است. در صورتی که یائسه شده یا در شرف یائسگی باشید، میزان FSH و LH خون شما افزایش و میزان استروژن و همچنین AMH یا همان ذخیره خونتان کاهش یافته است. طبیعتا افرادی که دچار یائسگی زودرس شده باشند، به دلیل عدم تولید تخک و کاهش شدید ذخیره تخمدان نمی توانند به طور طبیعی باردار شوند و معمولا با پیشنهاد تخمک اهدایی و انجام IVF روبرو هستند. IVF یا لقاح در شیشه نیز همیشه با موفقیت همراه نیست.

از جمله روش های نوین و موثر در درمان یائسگی زودرس، بروز بارداری طبیعی و بالا بردن درصد موفقیت IVF عبارت اند از: لیزرآکوپانکچر گوش و بدن، لیزر موضعی تخمدن ها و رحم و طب سوزنی.

بررسی ها نشان داده اند زنانی که هنگام اقدام برای IVF از طب سوزنی نیز بهره برده اند، درصد موفقیت این روش در آن ها تا 60% افزایش یافته است.

ویدئو و جواب آزمایشات زیر مربوط به بیمار ف. م.، 38 ساله، دارای دو فرزند است که از شهریور 97 دچار یائسگی شدند. ایشان دچار گرگرفتگی شدید، کاهش انرژی و وضعیت روحی ضعیف، افسردگی و اضطراب بودند. در اسفندماه به مطب ما مراجعه کردند و درمان های فوق برای ایشان صورت گرفت. خوشبختانه پس از شش ماه که از آخرین قاعدگی ایشان گذشته بود، با درمان های ذکرشده مجددا پریود شدند. آزمایشات قبل از درمان میزان FSH را 71.4، LH را 62.8، و ذخیره تخمدان یا AMH را 0.2 نشان می داد. پس از درمان و قاعدگی مجدد، آزمایش انجام شده در روز سوم پریودی کاهش FSH به 4.6، LH به 5.29 و افزایش ذخیره تخمدان (AMH) به بیش از دو برابر یعنی 0.5 را نشان می داد. چند ماه به طور منظم قاعدگی نرمال ادامه داشت. در مردادماه 98 میزان خونریزی کاهش یافته و مجددا به ما مراجعه کردند. بررسی وضعیت بیمار جهت رفع این مشکل انجام خواهد گرفت.
FSH: 71.4 ➡ 4.6

LH: 62.8 ➡ 5.29

AMH: 0.2 ➡ 0.5


برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*